Fotografia packshotowa – krótki przewodnik
E-commerce, katalogi, billboardy. We wszystkich sektorach marketingu i sprzedaży rośnie zapotrzebowanie na packshoty. Fotografia produktowa na dobre zagościła się już na rynku i stale podbija jego nowe obszary. Jeśli chcesz zrozumieć czym dokładnie jest fotografia packshotowa i jakie wymagania stawia ona przed fotografem, to jesteś we właściwym miejscu. W tym krótkim przewodniku wprowadzimy Cię w tajniki, tego rodzaju fotografii oraz zaprezentujemy kilka praktycznych wskazówek.
Table of contents
Co to jest fotografia packshotowa?
Pytanie to można rozszerzyć i sformułować również jako „czym właściwie jest fotografia produktowa?”. W ciągu ostatnich dwóch dekad fotografia cyfrowa rozwinęła kilka różnorodnych gatunków, od panoram krajobrazowych po fotografię produktową. To właśnie w ramach tego ostatniego typu znajduje się fotografia packshotowa, która zyskuje solidną pozycję w branży e-commerce.
Głównym celem zdjęć produktowych jest rzeczywiste oddanie wyglądu przedmiotu na zdjęciu, który będzie następnie sprzedawany za pomocą różnych kanałów marketingowych: głównie reklamy drukowanej lub internetowej. To znaczy, że tzw. packshot musi prezentować dokładną formę produktu, jaką klient otrzyma w przesyłce, a także ilość części/ opakowań, jeśli produkt składa się z wielu elementów.
W przeciwieństwie do tego fotografia lifestylowa opowiada pewną „historię” o samym produkcie. Jest on zazwyczaj przedstawiany w swoim naturalnym środowisku, a głównym celem fotografa jest przyciągnięcie uwagi użytkownika i wywołanie pozytywnych emocji wokół fotografowanego przedmiotu.
Prawidłowo wykonany packshot nie powinien sprawiać, że produkt wygląda lepiej na zdjęciu, niż jest w rzeczywistości. Powinien on przedstawiać dokładnie wszystkie walory danego przedmiotu. Idealnie byłoby, gdyby packshot był również atrakcyjny i zachęcał klientów do podjęcia decyzji o zakupie produktu.
W zależności od wymagań dobry packshot może również prezentować opakowanie, etykietę i wszelkie dodatkowe i istotne informacje. Celem oczywiście jest zachęcenie do zakupu bez wprowadzania klienta w błąd.
Gdzie stosuje się fotografię packshotową?
Fotografia packshotowa, jako gałąź fotografii produktowej, jest ściśle powiązana ze sprzedażą i marketingiem na rynku handlu elektronicznego. Sprzedawcy i marketerzy sięgają po packshoty, gdy dany przedmiot musi być pokazany w pełnej odsłonie, najlepiej bez odwracającego uwagę lifestylowego tła.
Wiele platform e-commerce wymaga, aby zdjęcia produktów miały całkowicie białe tło i odpowiednią wielkość produktu do rozmiaru ramki. Przeczytaj więcej o tym, czego Amazon wymaga od sprzedawców w zakresie fotografii produktowej w naszym dedykowanym artykule.
Bardzo często twórcy katalogów i instrukcji podają dodatkowe wymagania dotyczące fotografii. Części zamienne i drobne detale urządzeń będą wymagały ostrego, precyzyjnego zdjęcia na białym tle, zapewniającego dobry poziom kontrastu.
Duże marki, które prezentują swoje produkty na billboardach, również mogą docenić magię białego tła i równomiernego oświetlenia, jakie oferują packshoty. Wysokiej jakości packshot będzie pełnił rolę informacyjną w materiałach marketingowych.
Ulotki, plakaty, broszury będą przykładem dobrego wykorzystania fotografii packshotowej. Produkt na białym tle lub wycięty z tła może być wykorzystany w późniejszym montażu i idealnie będzie się komponować z dodanym tekstem.
Czy oznacza ona tylko białe tło?
Absolutnie nie. To nie tło definiuje fotografię produktową i fotografię packshotową, jako jej pochodną. To tryb, który wybierasz do fotografowania produktu:
- czy decydujesz się na przedstawienie go w pełnej rozdzielczości?
- czy decydujesz się pokazać wszystkie jego szczegóły?
- czy fotografujesz go dokładnie w takiej formie, jaką zobaczy klient po rozpakowaniu przesyłki?
- czy fotografujesz wszystkie elementy zestawu, czy tworzysz z nich kompozycję artystyczną?
Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci sklasyfikować ujęcie jako produktowe lub zakwalifikować je jako still life.
Jak robić zdjęcia packshotowe?
W przypadku fotografii packshotowej możemy mówić o szeregu cech, które czynią z niej szczególne przedsięwzięcie i stawiają wymagania dotyczące sprzętu, światła i ustawień aparatu.
Packshoty przygotowywane dla e-commerce najczęściej będą potrzebowały białego tła i niekoniecznie wysokiej rozdzielczości. Wynika to z faktu, że wysoka rozdzielczość eksponuje nierówności i niedociągnięcia produktu, które sprzedawca mógłby chcieć ukryć.
Rozmycie tła również nie będzie miało zastosowania w fotografii packshotowej, ponieważ jest to często cecha, która nadaje zdjęciom artystyczny charakter i zbliża je do fotografii typu still life. Należy również unikać wszelkich części ujęcia, które pozostają nieostre i maskują cechy produktu.
Znając powyższe wymagania dla dobrego packshota, możesz zaplanować wykonanie ujęć. W pierwszej kolejności powinieneś zadbać o aparat i jego właściwe ustawienia.
Aparat fotograficzny do zdjęć typu packshot
Decyzja o tym, czy wybrać klasyczną lustrzankę, czy też aparat bezlusterkowy (który konsekwentnie zyskuje na popularności), pozostaje ważna jedynie ze względu na wielkość i jakość matrycy. To z kolei wpłynie na rozdzielczość i poziom szczegółowości, jaki możesz zaprezentować na zdjęciu.
Rozmiar matrycy
Najczęściej spotykane rozmiary sensorów aparatów fotograficznych to pełna klatka i APS-C. Pełna klatka mierzy tradycyjnie 35 mm szerokości, natomiast APS-C jest mniejsza i ma 24 mm szerokości. Dla fotografii packshotowej istotne jest to, że APS-C pozwoli na uzyskanie większej głębi ostrości, czyli fotografowany produkt będzie całkowicie ostry (przy tych samych ustawieniach, np. wartości przysłony).
Wybór aparatów pełnoklatkowych posłuży w sytuacjach, gdy potrzebny jest wyższy poziom szczegółowości (rozdzielczości): fotografowaniu produktów z dużą ilością drobnych elementów lub o skomplikowanej teksturze – są to m.in. biżuteria i (przeczytaj więcej o fotografii biżuterii w naszym kompletnym przewodniku) i małe gadżety. Pełna głębia ostrości może być uzyskana dzięki technice postprodukcji zwanej focus stacking. Jest to seria zdjęć o różnej ostrości, które następnie są łączone w jedno ostre ujęcie.
Jeśli chcesz uniknąć trudności z ustawianiem ostrości w Photoshopie, technika ta jest zaimplementowana automatycznie w rozwiązaniach sprzętowych do fotografii packshotowej, takich jak zautomatyzowane studia Orbitvu. Niektóre z urządzeń są przeznaczone do fotografowania małych przedmiotów.
Typ obiektywu
Kolejną istotną rzeczą jest wybór obiektywu do fotografii produktowej. Etapy wyboru obiektywu opisaliśmy w naszym wyczerpującym poradniku. Wspomnimy tylko, że przyda się tutaj obiektyw makro. Oferuje on często najlepszy współczynnik powiększenia (szukaj przynajmniej 1:1), co bezpośrednio przekłada się na idealne odwzorowanie szczegółów na finalnym zdjęciu.
Oświetlenie w fotografii packshotowej
Praca ze światłem w fotografii packshotowej będzie koncentrować się wokół potrzeby jak najwierniejszego przedstawienia produktu. Kształt, tekstura i kolor muszą być oddane tak, jak w rzeczywistości. Niezwykle ważne jest to, aby klient otrzymał precyzyjne informacje o przedmiocie, przed podjęciem decyzji o jego zakupie.
Wymagania dotyczące oświetlenia w fotografii packshotowej sprowadzają się do czterech głównych punktów. Opisaliśmy je szczegółowo w naszym kompletnym przewodniku po fotografii produktowej. Przyjrzyjmy się im pokrótce:
- Dla tekstury – nierównomierne ustawienie oświetlenia.
Przedmioty takie jak ubrania z puszystych tkanin czy sprzęt elektroniczny będą wymagały od fotografa wyeksponowania wielu szczegółów i zadbania o to, by zdjęcie było realistyczne. To wszystko przy ograniczeniu technik artystycznych do całkowitego minimum. Nierównomiernie rozłożone światło o różnej sile, będzie doskonałym środkiem do oddania faktury lub drobnych elementów przedmiotu.
- Zadbaj o balans bieli i temperaturę barwową światła.
Aby oddać kolory, bez zniekształcania ich naturalnego odcienia, należy dostosować ustawienia balansu bieli w aparacie do temperatury barwowej światła, w której akurat fotografujemy. Najlepiej będzie ją utrzymać jak najbardziej zbliżoną do naturalnego światła słonecznego, czyli około 5500 K.
- Poznaj wymagania i zalety światła ciągłego i błyskowego.
Nie ma zbyt dużej różnicy między światłem ciągłym a błyskowym dla wykonania dobrej jakości packshotów. Jednak pewne kwestie techniczne mogą skłonić Cię do wyboru światła ciągłego. Nie będziesz wtedy ograniczony do wolniejszych czasów migawki i będziesz mógł korzystać z podglądu na żywo w aparacie (więcej o podglądzie na żywo przeczytasz w naszym artykule o ustawieniach aparatu do fotografii produktowej).
- Dla powtarzalności ujęć – narysuj dokładny plan ustawienia.
W dużych firmach studio do fotografii produktowej będzie musiało być rozstawiane w różnych miejscach lub często przenoszone. Tego rodzaju logistyka może utrudnić osiągnięcie akceptowalnego poziomu powtarzalności ujęć. Przeniesienie tradycyjnego studia fotograficznego z lampami będzie znacznie łatwiejsze, jeśli narysujesz plan jego ustawienia. Nie zapomnij zmierzyć i zapisać miary odległości, kątów, a także siły świateł.
Postprodukcja w fotografii packshotowej
Cała postprodukcja packshota będzie składała się z czterech etapów. Po pierwsze, wycinamy produkt z tła. Po drugie, ustawiamy pożądane pod niego jednolite tło, najczęściej białe. Po trzecie, retuszujemy powierzchnię fotografowanego przedmiotu. Na koniec korygujemy paletę barw, manipulując nasyceniem, odcieniem i kontrastem.
Pamiętaj jednak, aby nie przesadzić z dodanymi na zdjęciu efektami postprodukcyjnymi. Zbyt duża ich ilość może wprowadzić klienta w błąd odnośnie koloru lub tekstury przedmiotu i spowodować jego zwrot. Więcej na temat tego, jak zmniejszyć liczbę zwrotów dzięki fotografii produktowej możecie przeczytać w specjalnie przygotowanym przez nas artykule.
Dzięki dostępnym na rynku zautomatyzowanym rozwiązaniom niektóre etapy postprodukcji mogą zostać wyeliminowane (wykonywane zostaną przez urządzenie oraz dedykowane oprogramowanie) lub częściowo zautomatyzowane. Pomyśl o automatycznym wycinaniu produktu z tła lub prostej regulacji kontrastu i ostrości. Wszystko to jest wykonywane w zaledwie kilka sekund dzięki zaawansowanym algorytmom i technologii maskowania wykorzystywanych przy tego rodzaju obróbce zdjęciowej. Ponadto przyjazny użytkownikowi interfejs w łatwy sposób pomoże przy innych działaniach postprodukcyjnych.
Nawet przy zaawansowanych umiejętnościach z obsługi Photoshopa człowiek nie jest w stanie dorównać szybkości i dokładności, jakie daje automatyczne usuwanie tła. Tego rodzaju korzyść zyskuje na znaczeniu wraz z rozwojem biznesu oraz zwiększeniem zapotrzebowania na fotografię produktową. Tysiące produktów pomnożone przez minuty zaoszczędzone w czasie postprodukcji dają znaczącą redukcję kosztów alternatywnych.
Postprodukcja jest środkiem perswazji tak samo jak każdy inny. Zbyt mocne jej zastosowanie może zniweczyć efekt całej pracy fotograficznej. Dobrym rozwiązaniem może być tutaj wprowadzenie większej automatyzacji, która dzięki predefiniowanym szablonom ujednolici fotograficzny dorobek firmy. Pomoże to konsekwentnie i na odpowiednim poziomie utrzymywać perswazyjność i informacyjność fotografii produktowej.
Dostępne rozwiązania technologiczne dla fotografii packshotowej
Wśród rozwiązań technologicznych do fotografii packshotowej można znaleźć wiele urządzeń studyjnych, od specjalnych lamp po dedykowane stoły do fotografowania na białym tle. Na rynku dostępne są również rozwiązania zautomatyzowane w postaci kabin studyjnych, przeznaczone dla produktów o różnych rozmiarach, które są sterowane specjalnym oprogramowaniem.
Zamierzasz robić zdjęcia produktowe mebli? A może biżuterii? Znajdziesz tu rozwiązania dopasowane do obu tych potrzeb, niektóre wymagające większego doświadczenia niż inne. Jakie korzyści z nich płyną?
Stoły bezcieniowe
Urządzenia te oferują specjalne powierzchnie wykonane z białej plexi lub tworzywa sztucznego, na których można ustawić fotografowany produkt. Stoły bezcieniowe, wspomagane są podświetleniem i odpowiednim zestawem lamp, a także pozwalają na wykonanie packshotów z jednolitym białym tłem. Wiąże się to jednak z dużym nakładem pracy ręcznej – od zapewnienia odpowiedniego sprzętu po skomplikowaną postprodukcję.
W przypadku większości zdjęć produkowanych na tego rodzaju stołach fotografowany przedmiot będzie musiał zostać wycięty z tła. Podczas fotografowania błyszczących przedmiotów możesz mieć problem z kontrastem, a postprodukcja w Photoshopie może stać się trudnym zadaniem.
Niezbędna będzie znajomość obsługi oświetlenia błyskowego, ponieważ trzeba będzie samodzielnie rozmieścić lampy oraz dobrać ich moc i kąty padania światła. Przydatnym dodatkiem będą dyfuzory światła, a w zależności od modelu stołu bezcieniowego – różnokolorowe tła. O stolikach do fotografowania pisaliśmy obszernie w artykule o najlepszym rozwiązaniu dla białego tła.
Zautomatyzowane studia
Automatyzacja produkcji packshotów stała się dostępna dzięki wprowadzeniu studiów fotograficznych wspomaganych dedykowanym oprogramowaniem. Są to zaawansowane technologie, które usprawniają cały proces sesji zdjęciowej m.in. za pomocą predefiniowanych szablonów, automatyzacji krok po kroku, a nawet bezpośredniej publikacji finalnych zdjęć na różnych portalach sprzedażowych.
Jednorazowa inwestycja otwiera drogę do znacznej redukcji kosztów, gdyż wykonanie jednego packshota zajmuje znacznie mniej czasu i wraz z postprodukcją jest realizowane w ramach jednego pakietu oprogramowania.
Dużą zaletą automatyzacji packshotów jest możliwość wycięcia produktu z tła w kilka sekund. Inteligentne techniki maskowania, takie jak te z Orbitvu, oferują łatwą, kontrolowaną metodę uzyskania białego tła, która nie wymaga wysokich umiejętności fotograficznych czy postprodukcyjnych. To z kolei oznacza dalszą redukcję kosztów przy minimalizacji wydatków na outsourcing i personel.
Poziom kontroli, jaki uzyskujesz dzięki zautomatyzowanym rozwiązaniom może nie być tak wysoki jak w tradycyjnych studiach, ale z pewnością pozwala na tworzenie wysokiej jakości packshotów w znacznie krótszym czasie. Będzie to miało coraz większe znaczenie wraz z rozwojem Twojej firmy i ilością wykonywanych dziennie zdjęć produktowych. Nasz film pokazuje niektóre zalety oraz przybliża sposób działania automatyki.
Uwagi końcowe
Każdy wyposażony w wiedzę dotyczącą tego, czym charakteryzuje się poprawnie wykonany packshot, ma pewność, że proces ich tworzenia i postprodukcji staje się zadaniem możliwym do zrealizowania.
Celem fotografa produktowego jest takie zaprezentowanie przedmiotu, aby z jak największą wiernością oddany został jego rzeczywistego wyglądu wraz z jednolitym tłem – bez zbędnych efektów z pogranicza sztuki.
W zależności od budżetu i celu biznesowego fotograf packshotowy będzie dokonywać wyboru sprzętu fotograficznego i dedykowanych rozwiązań technologicznych. Jego decyzje będą koncentrować się na równowadze pomiędzy wysoką jakością a efektywnością kosztową i nieuchronnie zwrócą się w kierunku rozważenia automatyzacji procesu produktowego.
Podstawowe wskazówki i definicje zawarte w tym artykule mogą posłużyć jako kamień milowy lub punkt wyjścia do podjęcia ważnych technologicznie decyzji. Jeśli chcesz zagłębić się w temat lub masz pytania dotyczące automatyzacji fotografii produktowej za pomocą urządzeń Orbitvu, zapraszamy do rezerwacji demo z naszym działem handlowym.
Udanych sesji packshotowych!
Skontaktuj się z nami
Skontaktuj się z nami
Masz pytania? Napisz do nas, odpowiemy tak szybko, jak to możliwe.
Produkty
Produkty
Artykuły, które również mogą Ci się spodobać
Fotografia produktowa ma jasne zadania do wykonania. Zachęcić, przekonać i spowodować podjęcie decyzji o zakupie. Co się jedn...
Sesja zdjęciowa z udziałem modeli to znacznie więcej niż zwykła sesja fotograficzna. Od momentu pierwszej jej organizacji, cz...
Biorąc pod uwagę 8,9 miliona zdjęć opublikowanych pod hashtagiem #flatlay na Instagramie (początek 2021 roku), można śmiało p...