Fotografia produktowa
07.01.2021
10 min

Fotografia produktowa - poradnik od A do Z - zobacz jak zacząć

Świat fotografii może wydawać się skomplikowany. Jest tyle różnych metod na zrobienie dobrego zdjęcia… Fotografia produktowa przedstawia potencjalnemu klientowi znacznie więcej informacji niż długi opis – to pewnik. Poniżej znajdziesz ponad tysiąc słów, które, mam nadzieję, w przyjazny i użyteczny sposób pokażą Ci najważniejsze zagadnienia z zakresu zdjęć produktowych. Z pewnością przydadzą Ci się one w działaniach e-commerce.

complete guide to product photographycomplete guide to product photography

Automatyzacja fotografii – rewolucja!

Jeśli szukasz rozwiązania dylematów związanych z tworzeniem treści wizualnych i chodzi ci o oszczędności czasu i pieniędzy – zobacz, jak automatyzacja fotografii może poprowadzić cię do doskonałych zdjęć produktowych.

Czytaj dalej, jeśli chcesz poznać w szczególe kwestię różnic pomiędzy dwoma głównymi typami fotografii produktowej, czyli Martwą Naturą i Packshotem. Wymienię tu też kluczowe problemy, które musisz mieć na uwadze podczas wykonywania tego rodzaju zdjęć. Co więcej, podzielę się z Tobą kilkoma wskazówkami o tym, w jaki sposób ćwiczyć swoje umiejętności fotograficzne i o czym warto pamiętać podczas pracy z obiektem.

Fotografia typu still life i packshoty

Podczas zakupów online, pewnie przyjrzałeś się już kiedyś setkom zdjęć produktów, od biżuterii po urządzenia elektroniczne czy artykuły spożywcze. Pewnie zastanawiałeś się, czy jest możliwe, aby skategoryzować je pod względem technicznym? Oczywiście, że tak! Fotografia produktowa dzieli się na dwa rodzaje: Still Life i Packshotową. Poniżej, najbardziej obszernie, omówię ten drugi typ fotografii, ponieważ to dzięki niej sprzedaż online może się stale rozwijać i odnotowywać wzrosty.

Fotografia typu still life

Fotografia still life wymaga od fotografa przedstawienia codziennych produktów w często nietypowy i kreatywny sposób. Wiele zwykłych przedmiotów nie prezentuje się tak atrakcyjnie w zwykłym wydaniu, ponieważ najczęściej nie są to żadne designerskie perełki. Pokazanie klasycznych produktów w niezwykły sposób wymaga od fotografa pomysłu, który sprawi, że staną się one obiektem zainteresowania. 

Osoba robiąca zdjęcia musi pamiętać, że celem fotografii still life jest skłonienie kupującego do zakupu. Fotograf będzie mógł, a nawet musi, eksperymentować i puścić wodze swojej fantazji. Będzie miał swobodę dotyczącą kompozycji produktu oraz możliwość wykorzystania nietypowego oświetlenia. Musi jednak pamiętać, że głównym celem w twórczym szale jest wyeksponowanie najważniejszych cech przedmiotu i wzbudzenie wokół niego odpowiednich emocji. Fotografowany przedmiot musi być odzwierciedleniem rzeczywistości, bez uciekania się do fikcji.

Still life product photography

Still life czy packshot?

Still life product photography

Pamiętaj, że jeśli chcesz robić zdjęcia w tym stylu, nie warto bać się eksperymentować! Zacznij swoją przygodę od rzeczy, które masz pod ręką. Stwórz ciekawą kompozycję z filiżanką herbaty i stosem książek, w której głównym tematem jest właśnie wyeksponowanie porcelanowego naczynia. Każdy, kto spojrzy na zdjęcie, będzie mógł wyobrazić sobie cichy wieczór w domu, z pełnym kubkiem ulubionej herbaty i lekturą ukochanej książki. Tego rodzaju fotografia to jest właśnie still life i ma ona za zadanie rozbudzić wyobraźnię odbiorcy.

Z tego powodu też ten typ zdjęć nie jest dobry dla sklepów internetowych. Pomyśl o osobie, która szuka torebki i trafia do serwisu, gdzie każda torebka jest przedstawiona wyłącznie w kreatywny, zindywidualizowany sposób. Pojawia się wrażenie chaosu i niedoinformowania. Dlatego zdjęcia typu still life są wykorzystywane głównie w kampaniach reklamowych.

Dobra fotografia still life może nieść ze sobą również wiele pobocznych skojarzeń – jak nierealistyczne zestawienia przedmiotów (zarówno śmieszne, jak i te zatrważające). Jednak najważniejsze jest właśnie oddziaływanie na emocje widza.

Tworząc zdjęcia w ten sposób, baw się światłem i kompozycją, pomoże Ci to w opanowaniu niezbędnych umiejętności aranżacyjnych.

The main concept of still life photography is to experiment.Głównym założeniem fotografii still life jest eksperymentowanie.

Fotografia typu packshot

Packshot to zdjęcie przedstawiające produkt, który znajduje się w samym środku kadru. Z reguły jest on umieszczony na jednolitym, białym tle, aby rzetelnie go odwzorowywać i oddać jego rzeczywisty wygląd. Robi się je w taki sposób po to, aby uniknąć rozczarowania klienta, po rozpakowaniu przesyłki. 

Niestety nie może być tutaj miejsca na eksperymenty czy też dobór indywidualnych ustawień oświetlenia do każdego produktu. Na zdjęciu ma być przedstawiony dokładny obraz przedmiotu, gdzie wszystkie elementy są bardzo dobrze widoczne. Tym właśnie fotografia packshotowa różni się od still life. Należy powściągnąć swoją kreatywność i nie próbować bawić się ekspozycją. 

Fotografia packshotowa jest najczęściej spotykana w sklepach internetowych. Dlaczego stała się tak popularna? Głównie dlatego, że pokazuje produkt bez zbędnych elementów w tle. Tym samym nie ma na zdjęciu niczego, co odwróci uwagę Klienta od produktu. Użytkownik może skupić się na samym przedmiocie i dokładnie go obejrzeć. Ponadto może zobaczyć, z czego jest wykonany i spokojnie zastanowić się nad jego fakturą, kolorem i kształtem. 

Packshot photography

Zdecydowanie packshot!

Packshot photography

Czego potrzebuję do fotografii produktowej?

Jeśli myślisz o rozpoczęciu swojej przygody z fotografią produktową, koniecznie opanuj kilka podstawowych umiejętności technicznych. Potrzebny będzie Ci do tego również sprzęt – tradycyjne lub zautomatyzowane studio fotograficzne. W dalszej części zajmę się opisem tradycyjnego studia, a także krótko wspomnę o zautomatyzowanych rozwiązaniach.

Możesz mieć bardzo drogi aparat, ale jeśli oświetlenie nie jest prawidłowo ustawione, rezultat będzie bardzo słaby. I odwrotnie, doskonałe oświetlenie i niskiej klasy aparat sprawią, że zdjęcie wyjdzie złej jakości, a zamierzony efekt zostanie zaprzepaszczony. W przypadku sprzętu fotograficznego fotograf musi być doskonale przygotowany. Od dawna kieruję się cytatem, który kiedyś znalazłem na pewnym branżowym forum:

“Amator martwi się o sprzęt,
profesjonalista o budżet,
a mistrz o światło”

Autor nieznany

“Amator martwi się o sprzęt,
profesjonalista o budżet,
a mistrz o światło”

Autor nieznany

Dlatego bądź jak mistrz! 

Bez światła nie byłoby fotografii. Mądry twórca oczywiście uwzględni także poniższe czynniki, które są niezwykle istotne i mają ogromny wpływ na efekt końcowy wykonanej fotografii. Wyeliminowanie któregokolwiek z nich może spowodować powstanie zdjęcia gorszej jakości, a także pochłonie więcej Twojego czasu w późniejszym etapie jego postprodukcji (ach, Photoshop!). Dzięki kilkuletniemu doświadczeniu w roli fotografa produktowego podzielę się z Tobą moimi dobrymi praktykami. No to do dzieła:

  • oświetlenie
  • sprzęt fotograficzny
  • staranne przygotowanie produktu
  • odpowiednie tło
  • oprogramowanie do obróbki zdjęć

Oświetlenie

Jak już wspomniałem, jest to najważniejszy element podczas wykonywania zdjęcia. Jak to działa? Wiązka światła przechodzi przez obiektyw prosto do matrycy aparatu lub filmu, dzięki czemu zostaje uwieczniony obraz.

Nowoczesna fotografia cyfrowa daje nam pełną kontrolę nad światłem. Zarówno w momencie ustawiania kadru, podczas robienia kilku zdjęć próbnych, jak i później, gdy obrabiamy pliki cyfrowo. W fotografii produktowej stosuje się dwa rodzaje oświetlania: błyskowe i stałe.

Lampy błyskowe świecą przez ułamek sekundy, w momencie gdy migawka aparatu jest otwarta, jednak rezultat można zobaczyć dopiero po wykonaniu zdjęcia. Do prawidłowej pracy z tego rodzaju lampami wymagana jest ich synchronizacja z migawką aparatu (za pomocą kabla lub na odległość). Z kolei lampy stałe świecą w sposób ciągły, a ich efekt można zobaczyć bezpośrednio na podglądzie i to jeszcze przed wykonaniem zdjęcia. W tym przypadku nie jest konieczna synchronizacja z aparatem. 

A traditional photo studio setup with continuous lightsTradycyjne studio fotograficzne z oświetleniem ciągłym

Stosując studyjne oświetlenie błyskowe, należy pamiętać, że czas naświetlania wynosi zazwyczaj 1/200 s. Warto zapamiętać ten parametr, aby uniknąć popełnienia błędu podczas fotografowania. Jeśli wykonasz zdjęcie z krótszym czasem otwarcia migawki, prawdopodobnie będzie ono nieudane i pojawi się na nim niepożądana pozioma czarna linia. 

Tego rodzaju sytuacja nie wystąpi przy oświetleniu ciągłym, gdyż światło ciągle naświetla matrycę aparatu. Należy jednak pamiętać, że światło lampy błyskowej może być bardziej precyzyjne – czas trwania błysku może wynosić nawet 1/1000 – 1/5000 (1-0.2 ms), praktycznie zamrażając każdy ruch na zdjęciu. Będziesz mógł stosować dłuższe czasy otwarcia migawki i swobodnie pracować bez statywu.

Zalety mogą zamienić się w wady, gdy będzie trzeba zmienić ustawienia światła błyskowego – nie jest to łatwe zadanie, ponieważ, aby zobaczyć efekt końcowy, musisz wykonać zdjęcie. Co więcej, można stracić powtarzalność danego ujęcia. To z kolei może zniechęcić mniej zaawansowanych fotografów i wydłużyć czas pracy w studiu.

Jak wspomniałem wcześniej, lampy błyskowe są zazwyczaj połączone z aparatami za pomocą kabli w celu synchronizacji. Stwarza to dodatkowe trudności w organizacji przestrzeni – trzeba uważać na to, co się robi, aby niczego nie uszkodzić. Połączenie bezprzewodowe może być rozwiązaniem tylko w przypadku zakupu niezawodnego nadajnika, który poradzi sobie z problemami związanymi z odległością, zakłóceniami i szybkością wyzwalania migawki.

Z drugiej strony, istnieje szeroka gama akcesoriów dostępnych dla lamp błyskowych, takich jak dyfuzory i odbłyśniki, co może pomóc dostosować studio fotograficzne do osobistych potrzeb.

Stosując oświetlenie ciągłe, możesz skorzystać z najważniejszej funkcji nowoczesnych aparatów cyfrowych – będziesz mógł cieszyć się podglądem na żywo. Opcja ta pozwoli Ci obserwować, jak wygląda gra światła na Twoim produkcie bez konieczności robienia od razu zdjęcia.

A continuous light panelPanel światła ciągłego

Sprzęt fotograficzny

No dobrze, ale czym tak naprawdę jest nowoczesny sprzęt fotograficzny? Powiedziałbym, że jest on zarówno taki sam, jak 20 lat temu, ale jednocześnie inny. Przyjrzyjmy się temu głębiej. Prawie każdy z nas ma telefon komórkowy, który robi dobrej jakości zdjęcia. Ale czy możemy nim zrobić dobre zdjęcie do naszego sklepu internetowego? Ogólnie rzecz biorąc, tak. Zdjęcie będzie miało dobre parametry, wystarczające na potrzeby sklepów internetowych i mediów społecznościowych.

Jednak, gdy trzeba powtórzyć to zdjęcie dla kolejnych, podobnych przedmiotów, bądź umieścić je w drukowanym katalogu, wtedy niezbędny będzie odpowiedni aparat fotograficzny. Jak wiadomo, profesjonalne aparaty są trudniejsze do wyboru i zdecydowanie droższe niż telefon komórkowy.

Dlatego z myślą o efektywnym wykorzystaniu telefonu komórkowego w fotografii produktowej wynaleziono tzw. lightboxy i namioty oświetleniowe. Z pomocą tych przenośnych studiów będziesz mógł zapewnić białe tło i oświetlenie studyjne dla swojego produktu. Jednak to rozwiązanie ma wiele minusów, w tym brak możliwości manipulowania światłem i cieniem lub dostosowania kąta widzenia. Nie jest łatwo osiągnąć spójność obrazu, a aplikacja mobilna, która jest dołączona do telefonu, jest dobra tylko do kilku ujęć. Jeżeli produkujesz treści wizualne dla e-commerce, najprawdopodobniej nie będziesz usatysfakcjonowany takim rozwiązaniem.

A shadeless light tent for product photographyNamiot oświetleniowy do fotografii produktowej

Profesjonalna fotografia wymaga wybrania odpowiedniego obiektywu do swojego aparatu. Dlatego sprawdźmy, co będzie Ci potrzebne.

Obiektyw do fotografii produktowej

Dobór odpowiednich rozwiązań optycznych jest niezwykle istotny. Światło przechodzące przez obiektyw pada na matrycę i tym samym obraz zostaje na niej utrwalony. Niestety gorszej jakości sprzęt optyczny będzie tworzył mniej ostre zdjęcia. Obecnie na rynku do wyboru są dwa rodzaje obiektywów: stałoogniskowe – bez zoomu i zmiennoogniskowe.

Podczas wybierania obiektywu do fotografii produktowej, warto zastanowić się nad rodzajem matrycy w aparacie. Typowy obiektyw 50 mm, sprawdzi się w wielu sytuacjach (i jest niedrogi). Owe 50 mm jest parametrem optycznym, który pozwala na oddanie obrazu w perspektywie zbliżonej do ludzkiego oka. Jeśli używasz aparatu z matrycą typu crop, to zalecam stosowanie obiektywów do tego dedykowanych, które pozwolą na wycięcie obrazu z większej powierzchni, bez jego kompresji (utraty rozdzielczości). 

Użycie standardowego obiektywu 50 mm zapobiegnie zmianom kształtu (zniekształceniom) produktów, ale niestety stracisz na elastyczności, gdy będziesz fotografować przedmioty o różnych rozmiarach. Obiektyw zmiennoogniskowy (zoom) będzie tutaj bardziej praktyczny. Tak czy inaczej, zasadą jest, że fotografia produktowa powinna być wykonywana przy ogniskowej co najmniej 50 mm.

Fotografując przy wyższej ogniskowej, nie musisz ustawiać aparatu bardzo blisko obiektu i co za tym idzie, nie ograniczasz źródła światła. Wysoka ogniskowa pozwala na łatwe oddalenie się od obiektu, podczas gdy system aparatu zastosuje korekcję tak, aby produkt zachował swój oryginalny wygląd. 

Do wykonywania zdjęć produktów bardzo często proponowane są obiektywy do makrofotografii, ze względu na ich ostrość i współczynnik powiększenia (możliwość fotografowania małych przedmiotów z bliska). 

Więcej na temat wyboru obiektywu dowiesz się z naszego artykułu "Jaki obiektyw do fotografii produktowej".

lens for product photography

lens for product photography

Jaki aparat wybrać do fotografii produktowej – lustrzanka czy bezlusterkowiec?

Obiektywy mamy już sprawdzone, więc przejdźmy do wyboru odpowiedniego aparatu. W przypadku fotografii produktowej do dyspozycji mamy lustrzanki i bezlusterkowce z wymiennymi obiektywami. Nie rekomenduję aparatów kompaktowych z obiektywami stałymi. Różnica w cenie nie jest duża, natomiast spodoba Ci się możliwość swobodnego wyboru obiektywu, który najlepiej odpowiada Twoim potrzebom.

W najnowszych aparatach bezlusterkowych nie znajdziemy takich elementów jak optyczny układ wizjera z lustrem, ekran do ustawiania ostrości (matówkę) czy pryzmat pentagonalny. Podgląd ostrości został ograniczony wyłącznie do wyświetlacza aparatu. Zarówno lustrzanki jak i aparaty bezlusterkowe z wymiennymi obiektywami posiadają matryce o bardzo dobrej rozdzielczości. Współczesne aparaty bezlusterkowe mogą rejestrować obraz za pomocą migawki elektronicznej (zamiast mechanicznej), co pozwala zmniejszyć drgania przy otwieraniu przesłony i uzyskać znacznie ostrzejsze obrazy.

Pełnoklatkowa matryca ma wymiary 35,8 × 23,9 mm, podczas gdy matryca APS-C jest mniejsza, w zależności od producenta i konkretnego modelu. Obie pozwalają na stosowanie różnego rodzaju obiektywów. Podczas ich wyboru niezwykle istotnym czynnikiem pozostaje tutaj pełna kontrola nad parametrami ekspozycji, takimi jak przysłona, czas otwarcia migawki i ISO.

camera for product photography

Podsumowując, najwyższy poziom kontroli i najlepsze rezultaty można osiągnąć, używając aparatów z wymiennymi obiektywami, czy to lustrzanek, czy bezlusterkowców. Oczywiście nadal możesz kupić prosty aparat cyfrowy. Bądź jednak przygotowany na to, że odczujesz brak kontroli nad różnymi parametrami, a to z kolei sprawi, że nie osiągniesz efektów, jakie sobie zaplanowałeś podczas robienia sesji zdjęciowej.

Statyw do fotografii produktowej

Statyw fotograficzny to ostatni przydatny element, który pomaga pracować z aparatem. Po pierwsze, stabilizuje on jego pozycję, dzięki czemu zdjęcia są ostre i nieporuszone. Mając unieruchomiony aparat, będziesz mógł zmniejszyć przysłonę oraz ISO, aby uzyskać większą głębię ostrości i zmniejszyć szumy.

Po drugie, statyw zapewnia powtarzalność Twoich ujęć. Tylko raz ustawisz stanowisko, umieścisz aparat na statywie, a następnie będziesz mógł swobodnie wymieniać sfotografowane produkty, mając pewność, że będą one wykonane za każdym razem pod tym samym kątem.

Tripod for product photographyPrzykładowy statyw – zwróć uwagę na użyteczną głowicę do aparatu fotograficznego

Tła dla fotografii produktowej

Tło może się zmieniać w zależności od zdjęcia i od tego, jaki efekt chcesz uzyskać. Jeśli fotografujesz martwą naturę, masz dużą swobodę w ustawieniu danej sceny. To fotograf aranżuje całą scenerię, a jej tło zmienia się zależnie od produktu.

Inaczej sprawa wygląda w przypadku fotografii packshotowej. Tutaj przedmiot powinien być umieszczony na jednolitym tle. Zazwyczaj wybiera się tła proste, białe, bez jakichkolwiek dodatków. Jest to również wymóg wielu platform e-commerce, takich jak Amazon. Moim zdaniem packshoty mogą mieć tło w różnych kolorach, o ile pozostaje ono jednolite i bez dodatkowych elementów. Wykonując zdjęcia w sposób tradycyjny, nie jest łatwo uzyskać czysto białe tło bez żadnej dalszej obróbki. Na szczęście wtedy z pomocą przychodzi nam technologia!

Oprogramowanie do obróbki zdjęć pozwala na dokładne wycięcie produktu z tła. Jedynym warunkiem jest wykonanie zdjęcia na jednolitym tle i z zachowaniem ostrych krawędzi samego produktu. Na rynku można znaleźć urządzenia umożliwiające w pełni zautomatyzowane wykonywanie fotografii produktowej. Ich dedykowane oprogramowanie automatycznie usunie tło i zmieni je na wybrany przez użytkownika kolor. Zastosowanie tego typu rozwiązań, jak zautomatyzowane studia Orbitvu sprawia, że z roku na rok sam proces fotograficzny staje się bardziej wydajny.

Background for product photographyZwróć uwagę na zastosowanie czarnego tła.

Aby prawidłowo wykonać fotografię packshotową, potrzebny jest do tego sprzęt:

  • różne tła fotograficzne w odpowiednich kolorach, zazwyczaj białe
  • system do zawieszania tła
  • lampy fotograficzne, reflektory i dyfuzory
  • stół do fotografowania

Staranne przygotowanie produktu

Przygotuj odpowiednio produkty do sesji zdjęciowej i strzeż się ich głównego wroga, jakim jest kurz. Pamiętaj o bardzo dokładnym  oczyszczeniu przedmiotów, ponieważ na zdjęciu będzie widać wszystkie jego niedoskonałości. Jeśli nie oczyścisz odpowiednio swojego produktu, czeka Cię długi i żmudny proces obróbki zdjęcia, a co za tym idzie, godziny spędzone przed monitorem. Z mojego doświadczenia wynika, że wymienione poniżej sposoby zdecydowanie pomogą Ci odpowiednio przygotować Twoje produkty:

  • bawełniane rękawiczki – dzięki nim już nigdy więcej nie zostawisz odcisków palców,
  • dobrze dobrana chemia czyszcząca – ważne jest, aby była ona dopasowana do specjalnych wymagań produktu
  • ręczniki z mikrofibry
  • pojemnik ze sprężonym powietrzem lub mały kompresor – jest po to, aby zwalczyć niechciany kurz.
  • rolka do kłaczków – jest bardzo przydatna podczas fotografowania produktów modowych.

Pewnie zapytasz – po co właściwie przygotowywać do pracy tego typu sprzęt czyszczący? Wyobraź sobie, że zaglądasz do sklepu internetowego, który sprzedaje kieliszki do wina. Na zdjęciach, które oglądasz widać zanieczyszczone i brudne produkty, a także są na nich widoczne odciski palców. Od razu widać, że fotograf nie dołożył należytej staranności podczas procesu przygotowania produktu. Najprawdopodobniej po prostu wyjął kieliszek z pudełka, zrobił zdjęcia i przesłał na stronę internetową. Oczywiście takie zdjęcia odstraszają klientów i zmniejszają szansę na zakup produktu.

A necessary wipe of your product with a fibre clothKoniecznie przetrzyj produkt ściereczką z mikrofibry.
The finishing cleaning touch with compressed airNa koniec oczyść je sprężonym powietrzem.

Oszczędź swój czas i zobacz, jak w kilku prostych krokach możesz odpowiednio przygotować swój produkt. Pomoże Ci w tym nasz artykuł dotyczący czyszczenia przedmiotów, które przeznaczone są do sesji fotograficznej.

Oprogramowanie do obróbki końcowej

Nadszedł czas na obróbkę w programie komputerowym. Potrzebny jest Ci do tego odpowiedni edytor, z którego pomocą usuniesz niechciane plamy, dostosujesz kontrast i zmienisz wiele innych parametrów. Jego podstawową rolą jest przede wszystkim uzyskanie idealnego, białego tła, co jest kluczową cechą dobrego packshota.

Obsługa programów takich jak Adobe Photoshop czy Affinity Photo może być trudna, zwłaszcza dla początkujących fotografów. Będziesz musiał nauczyć się korzystać z warstw, masek i narzędzi do wycinania, których opanowanie może zająć Ci nawet kilka miesięcy. 

Warto zwrócić uwagę na możliwości, jakie daje uproszczona edycja zdjęć w zautomatyzowanym studiu fotograficznym, ponieważ jest to szybki i łatwy sposób na uzyskanie idealnego białego tła na obrazie. Chcesz dowiedzieć się więcej? Zapoznaj się z naszym kompletnym przewodnikiem dotyczącym tła fotograficznego i poznaj wszystkie wyzwania związane z „usuwaniem tła”. 

Wszystkie powyższe elementy – aparat, obiektyw, statyw i oprogramowanie – są istotne, aby osiągnąć sukces fotograficzny. Dlatego nie wahaj się zgłębić dalszych zagadnień z tym związanych.

Jak wykonać profesjonalne zdjęcia produktowe?

Ustawienia aparatu

To, w jaki sposób ustawisz swój aparat, będzie miało ogromny wpływ na jakość otrzymanego zdjęcia. Jeżeli na tym etapie popełnisz błąd, może się okazać, że fotografia będzie pozbawiona ostrości, znajdą się na niej niepotrzebne szumy lub niewłaściwa (nieprawdziwa) kolorystyka.

Przysłona to otwór w obiektywie, który decyduje o ilości światła padającego na matrycę. Mierzy się ją za pomocą tzw. liczby f-stop, która opisuje stosunek długości ogniskowej do średnicy otworu przysłony. Apertura wpływa na głębię ostrości, czyli odległość ostrości zarówno przed jak i za punktem odniesienia.

Przykładowe wartości przysłony – tak działa mechanizm w obiektywie.Przykładowe wartości przysłony – tak działa mechanizm w obiektywie.

Abyś bardziej zrozumiał, czym jest ta głębia ostrości, spójrz na poniższe przykłady. Ustawiłem ostrość na środek klawiatury i używając przysłony, będę manipulował stopniem wyostrzenia. W przypadku pierwszego zdjęcia obiektyw został otwarty przy wartości f/4 i można zauważyć, że tylko mała, środkowa część klawiatury pozostaje w centrum uwagi. Po przymknięciu obiektywu do f/11 nasza przestrzeń ostrości powiększyła się. W przypadku gdy fotografujemy przy f/22 (czyli przy bardzo małym otworze przysłony) prawie cała klawiatura jest ostra. Ta ostatnia sztuczka ma jednak swoje ograniczenia, ponieważ stosując niskie wartości przysłony, znacząco tracimy na jakości. Najlepszą rozdzielczość obrazu uzyskuje się, stosując średnią wartość tego parametru, tj. około f/11. 

keyboard product photography

Czas otwarcia migawki (zwany również czasem naświetlania) to kolejne niezwykle istotne ustawienie w aparacie. Migawka to mechanizm, który zasłania i odsłania matrycę lub film. Długość czasu, w którym migawka pozostaje otwarta, nazywana jest czasem naświetlania. Dostosowując jej czas otwarcia, można zdecydować, czy zdjęcie ma być jaśniejsze, czy ciemniejsze.

Wartość ISO jest parametrem matrycy określającym jej czułość na światło. Zbyt wysoka wartość ISO powoduje powstawanie szumów na obrazie. Nowoczesne aparaty są znacznie lepsze od tych sprzed lat i pozwalają na uzyskanie zdjęć dobrej jakości już przy współczynniku ISO 800.

Z kolei fotografie wykonane smartfonem będą bardziej podatne na szumy, gdyż ich matryce są mniejsze. Oznacza to, że przy tym samym czasie otwarcia migawki i przysłonie matryca telefonu komórkowego będzie generować bardziej zaszumiony obraz, mimo że wizualnie może on się wcale taki nie wydawać. Dzieje się tak, ponieważ zdjęcie poddawane jest wielu procesom przetwarzania poprzez oprogramowanie telefonu, a wyświetlacz jest zwykle znacznie lepszy niż w laptopach czy na monitorach.

A picture shot at ISO100

Zdjęcie wykonane z ISO100

A picture shot at ISO6400

Zdjęcie wykonane z ISO6400

A picture shot at ISO25600

Zdjęcie wykonane z ISO25600

Balans bieli

Definicję balansu bieli określa się jako:

„Dopasowanie właściwości sensora obrazu (matrycy światłoczułej) do temperatury barwowej oświetlenia, w celu wiernego odwzorowania kolorów na fotografii”.

Źródło: warsztatyfotograficzne.pl

Balans bieli najlepiej wyjaśnić na przykładzie białego zdjęcia produktowego. Jeśli fotografujemy białe buty przy użyciu światła o ciepłej temperaturze barwowej, buty uzyskają żółtawy odcień. Ustawienie balansu bieli jest regulowane przez aparat cyfrowy i pozwala na skorygowanie różnic kolorystycznych wynikających z temperatury barwowej światła.

Jak ustawić balans bieli przy użyciu świateł ciągłych | Orbitvu

Dawniej za optymalną temperaturę barwową uważano 5500K (neutralna biel). Dziś ma to mniejsze znaczenie, gdyż aparat może skorygować niemal każdy odcień światła. Ważniejsze jest, aby używać świateł o wysokim współczynniku odwzorowania kolorów (CRI). Docelowo minimalna wartość CRI powinna wynosić 95 (100 to maksimum).

Prawidłowa kompozycja

Obserwując sklepy internetowe, zauważyłem, że w wielu z nich pojawiają się problemy z prezentacją produktu. Jeżeli chcesz uniknąć ich powtórzenia, skorzystaj z poniższych wskazówek.

Zdjęcie typu packshot powinno jak najwierniej przedstawiać produkt. Przy czym perspektywa powinna pozostać neutralna, podobna do tej z prawdziwego sklepu. Zapamiętaj to.

Przykładowo fotografując kubek, nie jest wskazane prezentowanie tylko jednej jego strony, np. z pominięciem uszka. Potencjalny klient, który zobaczy takie zdjęcie, nie będzie mógł się upewnić, jaki rodzaj przedmiotu jest sprzedawany. Należy ustawić aparat pod nieco wyższym kątem, aby pokazać cały kształt produktu. Jedno lub dwa zdjęcia powinny od razu przekonać klienta co do przeznaczenia danego towaru.

cup product photography„W fotografii staram się pokazać, to, czego inaczej nie dałoby się zobaczyć.” Robert Bresson

Rozdzielczość zdjęcia

Zawsze staraj się robić zdjęcia w jak najwyższej rozdzielczości. Pomimo że finalna jakość obrazu w sklepie internetowym nie jest wysoka, to fotografie najwyższej jakości można wykorzystać m.in. w materiałach drukowanych. Krótka definicja pomoże Ci zrozumieć, czym dokładnie jest ten parametr. 

W obrazach cyfrowych rozdzielczość to poziom szczegółowości wyrażony w liczbie pikseli. Rozdzielczość ułatwi Ci post-produkcję. Przy większym pliku obrazu, będziesz mógł wydobyć z niego o wiele więcej szczegółów. Obrabiając materiał o wymiarach 6144 × 4608 pikseli, możesz go łatwo zmniejszyć i zapisać w formacie 3072 × 2304 pikseli. W ten sposób uzyskasz dwa pliki – jeden do Internetu, drugi do druku.

Same pliki online nie mogą być zbyt duże, ponieważ wraz z rozmiarem rośnie ich czas ładowania się na stronie. Z kolei jeżeli korzystasz z niższych rozdzielczości, możesz stracić szansę na zaprezentowanie wszystkich istotnych szczegółów. Koniecznie zapamiętaj, że używając obrazów o wysokiej rozdzielczości, będziesz mógł wygenerować kilka rozmiarów jednego obrazu.

Ułatwi Ci to życie, ponieważ nie będziesz musiał fotografować każdego detalu osobno. Zamiast tego, po prostu będziesz mógł wyciąć wiele ujęć szczegółów z jednego zdjęcia produktowego! Na przykładzie fotografii orchidei pokażę Ci, jak dokładnie działa rozdzielczość. Pierwsze zdjęcie ma 705 × 470 pikseli i jest zdecydowanie za małe. Po powiększeniu obraz stał się nieostry.

low quality product photography

high quality product photography

Drugie zdjęcie miało rozmiar 5295 × 3530 pikseli, dzięki czemu można powiększyć konkretny element i wciąż będzie on dobrej jakości.

Podkreślenie koloru i faktury przedmiotu

Kupując przez Internet, użytkownik nie ma możliwości doświadczenia produktu w taki sposób jak w rzeczywistości: nie jest w stanie go dotknąć i sprawdzić jego fakturę. Zadaniem fotografa produktowego jest zrobienie zdjęcia tak, aby oddawało ono prawdziwe cechy danego produktu.

Konieczne będzie odwzorowanie jego koloru oraz materiału, z którego został wykonany. Kolor musi pozostać naturalny, przypominający to, co jest widoczne gołym okiem. Tu z pomocą przychodzi nam balans bieli. Tego ustawienia po prostu nie można pominąć, jeśli chcemy mieć pewność, że białe buty pozostaną białe i nie będą miały żółtego odcienia.

Odpowiednie oddanie materiału, z którego został wykonany produkt, jest także kluczowym czynnikiem sukcesu sklepu. Pokazanie faktury danego przedmiotu może mieć duże znaczenie dla nabywcy. Przykładowo zdjęcie bluzy wyglądającej, jakby była z jednolitego materiału może wprowadzić w błąd, jeżeli podczas rozpakowywania produktu okaże się on z grubej owczej wełny. Zapoznaj się z naszym artykułem „Jak fotografować ubrania flat lay?”, gdzie dowiesz się m.in. o technikach i możliwościach prezentowania walorów danej tkaniny.

Twoim zadaniem jest takie ustawienie oświetlenia, aby podkreślić właściwości materiału i jego fakturę. Jeśli przedmiotem zdjęcia produktowego ma być koc, należy pokazać jego puszystość i przyjemny dotyk. Można to osiągnąć poprzez manipulację światłem. Jeśli oświetlenie jest jednolite i świeci z taką samą siłą i pod tym samym kątem ze wszystkich kierunków, Twój obraz przedmiotu będzie wyglądał płasko. Zastosowanie oświetlenia punktowego pomoże Ci wyeksponować rzeczywistą teksturę przedmiotu.

Ustawienie oświetlenia dla uzyskania lepszej tekstury

Odpowiednio ustawione oświetlenie wprowadza trzeci wymiar do płaskiego obrazu. W praktyce oznacza to, że należy ustawić oświetlenie nierównomiernie – tak, aby z jednej strony świeciło mocniej. Na produkcie pojawią się wtedy delikatne cienie i jaśniejsze przestrzenie, które stworzą wrażenie trójwymiarowości. 

Za pomocą prostego przykładu można zobaczyć, w jaki sposób światło oddziałuje na produkt i jak zmienia się jego obraz:

Chcesz, aby obraz był powtarzalny? Narysuj sobie dodatkową pomoc wizualną. Możesz to zrobić w ten sposób:

Rysunek ustawienia oświetlenia

Nakreśl rysunek ustawienia oświetlenia. Opisz, w którym miejscu są światła, z jaką intensywnością świecą, jaka jest ich odległość od produktu, a nawet jakie akcesoria zostały użyte do ich sterowania. Możesz również opisać rodzaj tła i ustawienia aparatu. Aby być całkowicie precyzyjnym, konieczne będzie zaznaczenie położenia stołu obrotowego i reflektorów względem podłogi.

Jednak nie zawsze rysunek może okazać się wystarczający, szczególnie gdy co jakiś czas musisz zmienić miejsce pracy. Wyobraź sobie, że Twoja firma ma wiele lokalizacji, a produkty mają takie rozmiary, że nie ma możliwości ich szybkiego i łatwego transportu. To właśnie studio musiałoby być za każdym razem przewożone (lub rekonstruowane!), a następnie prawidłowo skonfigurowane. Schematy, przykłady i oznaczenia podłóg mogą okazać się wtedy niedoskonałe. Koszty Twojego procesu wzrosłyby. Poza tym, w ten sposób trudniej byłoby osiągnąć doskonałą powtarzalność ujęć.

Automatyzacja fotografii produktowej

Dzięki zautomatyzowanemu studiu fotograficznemu można osiągnąć taki sam rezultat jak w tradycyjnym studiu fotograficznym i to o wiele szybciej i bez rozległej wiedzy fotograficznej. Kluczową różnicą pomiędzy fotografią tradycyjną a zautomatyzowaną jest integracja pomiędzy aparatem, oświetleniem, stołem obrotowym i oprogramowaniem. Za sprawą automatyzacji tło jest skutecznie usuwane z fotografii produktowej, co eliminuje problem jednolitego, białego tła i ułatwia właściwe doświetlenie produktu. Konstrukcja studia, w połączeniu z możliwościami fotografii cyfrowej, pozwala dokładnie kontrolować rozprzestrzenianie się światła. 

Automated product photography Orbitvu Alphashot 360Zautomatyzowane studio fotograficzne Orbitvu Alphashot 360

Zastosowanie światła ciągłego z możliwością podglądu na żywo spełnia koncepcję fotografii produktowej „To, co widzisz, jest tym, co dostajesz”. Wszelkie zmiany dokonywane w oświetleniu czy w ustawieniach aparatu są natychmiast widoczne w oprogramowaniu, a co za tym idzie podglądzie na żywo. Takie rozwiązanie znacznie ułatwia naukę i obsługę takiego profesjonalnego studia fotograficznego. 

Automatyczne studia fotograficzne wyposażone są w stół obrotowy, który automatycznie obraca umieszczony na nim produkt. Pozwala to na uchwycenie wielu ujęć produktu pod różnymi kątami. Co więcej, istnieje możliwość sfotografowania produktu obracającego się w zakresie 360 stopni. 

Wykorzystując dedykowane oprogramowanie oraz jego integrację ze sprzętem, tło ze zdjęć produktowych zostaje automatycznie usunięte. W postprodukcji tło może być zastąpione białym, albo innym kolorem lub też wybraną grafiką. W razie potrzeby zdjęcia mogą być eksportowane do druku z całkowicie przezroczystym tłem. 

fan product photographyProdukt trudny do ręcznego wycinania tła. Przedstawiany go na przezroczystym tle i to wyciętym automatycznie!

W jaki sposób mogę ćwiczyć swoje umiejętności fotograficzne?

Jeśli chcesz rozwinąć swoje zdolności w fotografii produktowej, wymaga to, podobnie jak w każdej innej dziedzinie, wiele praktyki i doświadczenia. Nie ma złotej zasady na początek. Każda droga jest podobna i wiedzie ona do studia fotograficznego.

Chciałbym podzielić się z Tobą kilkoma kluczowymi radami, które pomogą Ci zacząć rozwijać swoje umiejętności fotograficzne.

Zaangażowanie! Ważne jest, aby pozostać zmotywowanym i mocno zaangażowanym w swoje działania.

Podpatruj dobrą fotografię produktową! Poszukaj czy to w Internecie i czy w katalogach świetnie wykonanych zdjęć. Przeanalizuj je! Zwróć uwagę, jak powstaje światło w studio i na produkcie, jaka jest ich perspektywa. Jeśli musisz sfotografować jakiś produkt – wyszukaj w Google podobnego zdjęcia, zobacz, jak zrobili je inni!

Przeglądaj i śledź materiały online! Wyszukuj ciekawe artykuły, oglądaj filmy instruktażowe, poznawaj różne tajniki i sposoby działania.

Eksperymentuj! Każdy projekt traktuj jak swego rodzaju eksperyment, nie bój się zmieniać parametrów oświetlenia i ekspozycji. I oczywiście testuj każdy ze swoich pomysłów.

Dobrze poznaj swój sprzęt! Wiedza na temat narzędzi, którymi będziesz się posługiwać w pracy to niezwykle ważna kwestia. Sprawdź, jak zachowują się lampy, czy łatwiej pracuje Ci się na świetle ciągłym, czy może jednak błyskowym, a nawet to jaki obiektyw jest najlepszy do poszczególnych ujęć.

Odpowiedni dobór produktów! Na początku używaj prostych przedmiotów. Np. filiżanka. Kiedy opanujesz podstawowe umiejętności, zacznij fotografować to, co naprawdę lubisz. Szybko dostrzeżesz, jak wiele sposobów na pokazanie produktu pojawia się przy ponownym podejściu. Ciekawie podsumowała to kiedyś Dorothea Lange:

“Wybierz jakiś temat i pracuj nad nim aż do wyczerpania….
To musi być coś, co naprawdę kochasz lub wyjątkowo nienawidzisz.”

Dorothea Lange

“Wybierz jakiś temat i pracuj nad nim aż do wyczerpania….
To musi być coś, co naprawdę kochasz lub wyjątkowo nienawidzisz.”

Dorothea Lange

Uwiecznij, co odczuwasz, przyglądając się produktowi! To jest rada skierowana bardziej do tych, którzy preferują fotografię still life. Pamiętaj, że każde zdjęcie przekazuje emocje. I jeśli Ty, jako fotograf, nie poczujesz nic, patrząc na swoje zdjęcie – to nikt tego nie zrobi.

“Jeśli nie czujesz nic w tym, na co patrzysz,
nigdy nie będziesz w stanie sprawić, by ludzie
patrzyli na twoje zdjęcia i coś poczuli

Don Mccullin

“Jeśli nie czujesz nic w tym, na co patrzysz,
nigdy nie będziesz w stanie sprawić, by ludzie
patrzyli na twoje zdjęcia i coś poczuli

Don Mccullin

Podsumowanie

Mogę śmiało stwierdzić, że fotografia produktowa to w dzisiejszych czasach królowa sklepów internetowych. Myślę, że tak jak wszystkie rodzaje fotografii, jest to bardzo wymagający monarcha. Przyda się do jej realizacji nie tylko konkretna wiedza techniczna, ale przede wszystkim powinieneś uchwycić to co najważniejsze – czyli sens produktu. 

Oświetlenie, sprzęt fotograficzny, odpowiednia rozdzielczość, właściwy sposób fotografowania, oddanie koloru i faktury przedmiotu, przygotowanie produktu i dobór odpowiedniego tła. To wszystko odgrywa niezwykle istotną rolę.

Z pewnością pomoże Ci to też w pracy w studio. Spraw, aby rozpoczęcie przygody z fotografią produktową było łatwiejsze i przyjemniejsze. Nie ważne czy fotografujesz w stylu still life, czy robisz zdjęcia typu packshot.

Ty, jako fotograf produktowy, masz bardzo ważną rolę do odegrania – przenosisz prawdziwe produkty do wirtualnej rzeczywistości. Od tego, jak dobre są Twoje zdjęcia, będzie zależała wysokość sprzedaży i zwrotów w Twoim e-sklepie (oraz to, jak zadowoleni są Twoi managerowie i Klienci).

Mam nadzieję, że słowa „jedno zdjęcie jest warte więcej niż tysiąc słów” będą Ci towarzyszyć na Twojej drodze przez cały czas. I szybko je zrozumiesz. Powodzenia!

Contact us

Got questions? We'd love to hear from you. Send us a message and we will respond as soon as possible.

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA. Obowiązują Polityka prywatności i Warunki korzystania z usług Google.

*Pole wymagane

About the author
Mateusz Pigulla
A photographer specializing in product photography, UX designer and an assistant at the Arts Faculty of the University of Częstochowa. Between 2014 and 2019 he specialized in graphic design, Master of Arts. His adventure at Orbitvu began in 2014 as a product photography trainer. Walks through life smiling and always open to new points of view. In his free-time he draws graphic art, usually relief printing. Loves automobiles and motorized travel on two wheels and in 4×4 vehicles.
Zapytaj o ofertę!

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA. Obowiązują Polityka prywatności i Warunki korzystania z usług Google.

*Pole wymagane