9 błędów w fotografii produktowej oraz sposoby na ich wyeliminowanie
Fotografia produktowa ma jasne zadania do wykonania. Zachęcić, przekonać i spowodować podjęcie decyzji o zakupie. Co się jednak stanie, jeśli popełnisz błędy w fotografii produktowej? Czy wpłynie to na ogólną skuteczność marketingu i zaszkodzi całemu procesowi sprzedaży? O jakich błędach można mówić? To właściwe miejsce, aby się tego dowiedzieć. W naszym artykule przedstawiamy 9 podstawowych zagrożeń, które czyhają na każdego fotografa produktowego.
Robiąc zdjęcia produktów, zawsze będziesz dążył do tego, aby przedstawić produkt w jak najlepszym świetle. Jeśli nie uda Ci się prawidłowo ustawić oświetlenia, zdjęcie będzie słabe, a nawet wprowadzające w błąd. Doskonalenie swoich umiejętności, aby uniknąć błędów, będzie wymagało czasu i wysiłku. Na dobry początek warto zajrzeć do naszych artykułów o fotografii packshototwej i fotografii produktowej.
Póki co, zajmiemy się głównymi tematami dotyczącymi wiedzy i sprzętu, które mogą być przyczyną najczęściej popełnianych błędów. Przyjrzyjmy się, więc niedociągnięciom wykonawczym i błędom formalnym, które mogą przytrafić się każdemu fotografowi.
Dlaczego popełniasz błędy w fotografii produktowej?
Błędy mogą zdarzyć się każdemu, ale z pewnością istnieje szereg okoliczności, które zwiększają szanse na ich pojawienie się w fotografii produktowej. Zebraliśmy je w 5 kategoriach:
- niski budżet
Niektórych błędów nie da się uniknąć przy niskim budżecie. Lepszy sprzęt oraz bardziej kompetentny personel można znaleźć tylko przy wyższej cenie. Pomyśl tutaj o obiektywach wysokiej jakości, które pozwalają uzyskać odpowiednią ostrość zdjęcia.
- pośpiech
Nawet najbardziej doświadczeni fotografowie są podatni na błędy podczas pracy w napiętym harmonogramie. Ciągła presja terminów i wymagań czasowych ogranicza ich zdolność koncentracji i dostrzegania drobnych szczegółów, tak istotnych w ich pracy. W efekcie końcowym oszczędność czasu uzyskana na pośpiesznie wykonanej sesji fotograficznej zostanie zniwelowana na rzecz kosztów wygenerowanych przez niższą jakość.
- braki w wiedzy
Inwestycja w edukację fotograficzną jest jednym z pewnych sposobów na uniknięcie wielu błędów, które może popełnić początkujący fotograf. Brak wiedzy technicznej w zakresie ustawień aparatu, niedociągnięcia w planowaniu sesji, a nawet luka w doświadczeniu sprzedażowym, mogą skutkować gorszymi zdjęciami produktowymi.
- nieświadomość celu
Błędy mogą się zdarzyć, jeśli nie poświęci się wystarczająco dużo uwagi na wyjaśnienie głównego celu sesji fotografii produktowej. Czy zdjęcie ma zachęcać do podjęcia decyzji o zakupie, czy raczej informować klienta o produkcie? Czy mamy trzymać się tradycyjnych stylów fotografii, czy może podążać za nowoczesnymi trendami? Szybka wizyta w wyszukiwarce grafiki Google i rozmowa biznesowa może uchronić przed nieznajomością tych założeń.
- komunikacja międzyludzka
Sesja fotografii produktowej to zazwyczaj przedsięwzięcie dla kilku osób. Pomiędzy tymi, którzy wyznaczają cele, a tymi, którzy wykonują zdjęcia. Zespół potrzebuje dobrej komunikacji do bezproblemowej realizacji zadań. Kluczowa jest rozmowa, pomocny może być również język znaków, a także zapisywanie wymagań w formie pisemnej.
WSKAZÓWKA: Co jest potrzebne do fotografii produktowej?
Istnieją 3 wymagania dla dobrej fotografii produktowej. Studio oraz sprzęt, wiedza i doświadczenie. Dwa ostatnie rosną wraz z zaangażowaniem i nowymi projektami. Natomiast inwestycje mogą być konieczne, aby zapewnić odpowiednią jakość sprzętu. Aby uzyskać więcej informacji na temat obiektywów do fotografii produktowej, zapoznaj się z naszym artykułem poradnikowym. Śledź uważnie nasz blog, aby uzyskać szczegółowe porady na temat różnych aspektów fotografii still life i packshotowej.
Błędy można również popełnić, odchodząc od wcześniej zaplanowanej konwencji fotograficznej. Wyróżniamy dwie gałęzie fotografii produktowej: packshot i martwą naturę, o których pisaliśmy obszerniej w naszym krótkim przewodniku po fotografii packshotowej oraz w kompletnym artykule po fotografii produktowej.
Na razie warto pamiętać, że w packshotach produkt jest przedstawiany takim, jakim jest, czyli w sposób jak najbardziej zbliżony do rzeczywistości. Jeżeli jest taka potrzeba to nawet gdy jest zapakowany. Tło jest jednolite, często białe, i nie ma tu wiele miejsca na twórczość artystyczną. W fotografii still life będzie można wprowadzać elementy porównawcze, budować kompozycje i swobodniej operować tłami i kompozycjami kadrów.
Błąd może się łatwo zdarzyć, jeśli pomylisz te dwie gałęzie i zdecydujesz się zawrzeć elementy jednej z nich w drugiej. Weźmy na przykład produkt nie w pełni ujęty w kadrze jako dobry przykład błędu packshotowego. Czy po prostu nudną, z białym tłem, wyrazistą prezentację produktu w katalogu, gdzie ma on wywołać u odbiorcy jakieś odczucia. Tego rodzaju zabieg mija się z celem fotografii typu still life.
Przyjrzyjmy się szybko, jakie błędy są najczęstsze w fotografii produktowej. Począwszy od przygotowania produktu, poprzez ustawienia aparatu i postprodukcję.
1) Nieprzygotowany produkt
Fotografia produktowa eksponuje każdy szczegół przedmiotu. Jest to spowodowane rozdzielczością i możliwością wykonania zbliżeń. To „ryzyko precyzyjnej prezentacji” jest powodem, dla którego staranne przygotowanie produktu jest równie ważne jak samo wykonanie zdjęcia. Należy zadbać o usunięcie z produktu kłaczków lub kurzu oraz unikać pozostawiania odcisków palców.
- dla błyszczących produktów – Użyj ściereczki z mikrofibry do oczyszczenia powierzchni i załóż białe rękawiczki materiałowe do jego ustawienia.
- do powierzchni, na których może być widoczny pył – użyj sprężonego powietrza z kompresora ręcznego lub natryskowego, aby zdmuchnąć nieczystości.
- dla odzieży – Ważne jest, aby uniknąć zagnieceń i plam. Poświęć odpowiednią ilość czasu na prasowanie i usuwanie kłaczków. Postaraj się sfotografować produkty, gdy są jeszcze nowe.
- dla tych o nietypowym kształcie – Czasami produkty mogą wyglądać lepiej, gdy są wypchane lub prezentowane na manekinach (głównie ubrania). Nie wahaj się korzystać z tych zewnętrznych pomocy. Pomyśl o plecaku, który jest bardziej atrakcyjny, gdy jest pełny niż leżący na płasko.
2) Niewłaściwy kształt produktu
Najlepszym sposobem na zaprezentowanie kształtu produktu w pełnym rozwinięciu jest fotografia 360 stopni. Zapraszamy do zapoznania się z pełnym przewodnikiem po fotografii 360, w którym przedstawiamy metody, zalety i koszty tej dziedziny fotografii.
Często popełnianym błędem może być nie dość wierne przedstawienie kształtu – rezygnacja z widoku 360 lub wykonanie płasko wyglądającej serii packshotów. Klient, mając możliwość zobaczenia wszystkich kątów produktu, chętniej podejmie decyzję o zakupie. Po dostawie jest też mniejsza szansa na rozczarowanie go przy rozpakowywaniu paczki.
Dobrym sposobem na uniknięcie prezentacji niewłaściwego kształtu produktu jest udostępnienie w sklepie obrotu 360 lub wykonanie dłuższej serii packshotów pokazujących przedmiot ze wszystkich stron. Przykłady mówią same za siebie.
3) Niewłaściwa faktura produktu
W e-commerce kluczowe jest, aby dostarczyć klientowi doświadczenie z produktem prawie jak w świecie rzeczywistym. Oczywiście w tej kwestii będziesz w gorszej sytuacji niż w handlu tradycyjnym, ale jest kilka sztuczek, które mogą Ci pomóc. Staraj się wiernie i atrakcyjnie zaprezentować teksturę.
Niedopełnienie tego obowiązku jest częstym błędem, z którym spotykamy się w sklepach internetowych. Jakie są składniki dobrej prezentacji materiału i quasi-sensorycznego doświadczenia produktu?
- Wyeksponuj nierówności powierzchni. Ma to znaczenie zarówno w przypadku produktów o dziwnych kształtach, jak i tych, w których doświadczenie 3D jest kluczowe.
- Wyeksponuj, z czego wykonany jest produkt. Decyzje o zakupie ubrań będą często podejmowane pod wpływem zrozumienia, z jakiego materiału wykonany jest dany przedmiot. Spraw, aby Twoje zdjęcia dokładnie pokazywały, że prezentowane spodnie są wykonane ze sztruksu, a sukienka z aksamitnego materiału.
Aby to osiągnąć, będziesz musiał manipulować oświetleniem i kątami jego padania. Pamiętaj, że światło frontalne (90 stopni) sprawi, że Twój produkt będzie płaski. To właśnie pod innymi kątami pojawią się cienie, które dodadzą produktowi głębi i plastyczności.
Może ujęcie ze światłem pod kątem 45 stopni skutecznie pokaże wybrzuszenia, zagniecenia i puszystą powierzchnię? Nie bój się eksperymentować i często ustawiać światło.
4) Błędnie wyświetlane szczegóły
Odwzorowanie tekstury produktu jest tak samo ważne jak zwrócenie uwagi na drobne jego cechy. Przedmioty często posiadają ukryte funkcje lub elementy, które mogą być dołączone oddzielnie. Oferują one dodatkowe funkcjonalności i zmieniają możliwości wykorzystania produktu.
Jeśli klient nie dostrzeże pewnych istotnych elementów Twojego produktu, może zwrócić się do innego sklepu, w którym dołożono więcej starań do całościowej prezentacji. W czasach rosnącej konkurencji w e-commerce i zmieniających się przyzwyczajeń konsumentów, szczególnie istotne jest postawienie na wizualne prezentacje online.
Zadbaj o przedstawienie wszystkich przełączników, kieszeni i mini funkcjonalności swojego produktu i poświęć im osobne zdjęcia. Wirtualna wycieczka po produkcie w przeglądarce HTML5 może być przydatnym sposobem na zachowanie precyzji w prezentacji produktu. Klient będzie dobrze poinformowany, gdy będzie mógł obrócić produkt, zobaczyć go z góry i powiększyć niektóre szczegóły.
5) Niewystarczająca głębia ostrości
Głębia ostrości jest źródłem potencjalnych błędów. Jeśli temu parametrowi nie poświęci się pełnej uwagi, niektóre części produktu na zdjęciu mogą być nieostre i rozmazane. W ten sposób klient traci wiele informacji i łatwo może się zniechęcić.
Korzystne będzie zastosowanie takich ustawień aparatu, które pozwolą na zaprezentowanie produktu w pełnej ostrości. Niestety, im mniejszy jest przedmiot, tym trudniej jest to zrobić. O tym potencjalnym problemie pisaliśmy w artykule „Ustawienia aparatu do fotografii produktowej”.
Wtedy właśnie przyda się technika focus stackingu zastosowana w postprodukcji. Najpierw wykonuje się kilka zdjęć, konsekwentnie zmieniając ich ostrość, tak aby stopniowo objąć nią cały przedmiot. A następnie połączyć jew programie do obróbki zdjęć, w taki sposób, aby uzyskać jeden wyraźny i ostry obraz przedmiotu. Jest to proces precyzyjny i czasochłonny. Zautomatyzowane rozwiązania fotograficzne, takie jak te od Orbitvu, pozwalają na zastosowanie focus stackingu na etapie produkcji zdjęć automatycznie i w ciągu kilku sekund od przetworzenia przez maszynę.
6) Nieprawidłowe odwzorowanie kolorów
Bardzo często ten błąd zdarza się, gdy retuszer, chcąc uatrakcyjnić zdjęcie, przekracza granicę realizmu. Zbyt nasycone kolory, napompowane barwy i kontrasty – to najczęstsze przykłady niewiernych kolorów.
W postprodukcji należy pamiętać, że klient będzie oglądał produkt na różnych urządzeniach: laptopach, smartfonach, komputerach stacjonarnych. Jakość ekranu będzie miała wpływ na wrażenia z użytkowania produktu i właśnie dlatego najlepiej jest grać bezpiecznie i zachować dobrze zoptymalizowaną paletę kolorów.
Może to oznaczać użycie przestrzeni kolorów sRGB (zalecanej w sieci) i ograniczenie efektów postprodukcyjnych. W przeciwnym razie możesz niechcący przekonać klienta, że kupuje inny produkt i przygotować się na dodatkowy zwrot pieniędzy.
7) Refleksy i cienie
W przypadku zdjęć produktowych zawsze istnieje ryzyko, że na błyszczących powierzchniach pojawią się refleksy światła studyjnego. Zdjęcia obrączek z niechcianymi białymi refleksami na złocie, plastikowe foliowe opakowania produktów, które stają się zbyt widoczne z powodu odbijającego się światła, czy szklana butelka wina, która nie chce pokazać gładkich powierzchni głębokiej zieleni. Fotografowie znają to aż za dobrze i często popełniają błędy w tej dziedzinie.
Odmienny problem z oświetleniem może pojawić się, gdy dojdziemy do zarządzania cieniami na zdjęciu. Zbyt głębokie cienie dają nienaturalny wygląd i nasuwają skojarzenia z fotografią artystyczną. Co więcej, ukrywają one wiele szczegółów, które w innym przypadku byłyby widoczne na produkcie.
Sposobem na poradzenie sobie z głębokimi cieniami jest umożliwienie światłu dotarcia do produktu pod każdym kątem lub zastosowanie ukierunkowanego oświetlenia z dodatkowych lamp. Przy odrobinie doświadczenia fotograficznego, można osiągnąć dobry poziom umiejętności w ustawianiu światła dla różnych efektów. Rysuj dużo planów oświetleniowych, testuj je i się ucz.
Szczegółowość cieni i odbić na zdjęciu może mieć kluczowe znaczenie dla decyzji klienta o wyborze miejsca zakupu przedmiotu. Sklep, który prezentuje swoje produkty z błędami – zbyt błyszczące lub przepalone fragmenty zdjęć, zbyt głębokie cienie – automatycznie spowoduje, że jego klienci przeniosą się do miejsca, gdzie dostępne są bardziej profesjonalne materiały wizualne.
WSKAZÓWKA: Jak ustawić oświetlenie do fotografii produktowej?Kwestia oświetlenia w fotografii to długa przeprawa przez szeroką rzekę. Dla cieni stosujemy światło niefrontalne, natomiast dla najlepszej prezentacji tekstur pomocne będą również lampy kątowe. Czasem trzeba będzie znacznie przyciemnić i rozproszyć światło za pomocą dyfuzorów, które zapobiegną niepożądanym odbiciom lub zmiękczą kontrasty. Aby uzyskać większej ilości informacji dotyczących oświetlenia w fotografii, zapoznaj się z naszym kompletnym przewodnikiem po fotografii produktowej.
8) Niespójność zdjęć produktów na jednej platformie
Packshoty są najczęściej wykorzystywane w sklepach internetowych, po to, aby w sposób informacyjny prezentować produkty na sprzedaż. Wymaga to utrzymania spójności stylu i techniki wykonywania zdjęcia na jednej platformie. Ujęcia powinny być powtarzalne i podobne, aby stanowiły element marki dla sprzedawcy. Jakie błędy stoją w sprzeczności z tym wymogiem?
- niewłaściwe kadrowanie
Ryzyko złego kadrowania jest spotęgowane przez stosowanie na stronach internetowych różnych systemów prezentacji zdjęć, które do gotowego zdjęcia dodają własne kadrowanie i powiększenie. Jeśli jakiś produkt znajduje się po lewej stronie kadru, a inny w centrum lub po prawej, to wrażenie spójności zostaje zepsute, a e-sklep traci punkty za profesjonalizm.
- niestandardowe tło
Natłok kolorowych teł na zdjęciach opisujących jeden produkt, czy nawet serię produktów, może dodać artystycznego efektu zaskoczenia, ale równie dobrze może sprawiać wrażenie nieładu i dezorganizacji. Tło ujednolicone na jednej platformie jest zalecane, aby zmniejszyć współczynnik odrzuceń klientów w sklepie i utrzymać zainteresowanie produktami na dłużej.
Dbałość o drobne szczegóły kadrowania i tła nie będzie już tak czasochłonna, zwłaszcza przy zastosowaniu zautomatyzowanych rozwiązań. Oprogramowanie Orbitvu automatycznie wykonuje kadrowanie i usuwanie tła za pomocą szablonów w ramach usprawnionego przepływu pracy od sesji zdjęciowej do publikacji online. Można również zastosować podejście ręczne, pod warunkiem, że standardy spójności i powtarzalności zostaną jasno określone dla postprodukcji.
9)Nieadekwatne tło na zdjęciach typu still life (martwa natura)
Podczas fotografowania still life błąd może pojawić się już w momencie wyboru tła. Bardzo często w wadliwych ujęciach martwej natury tło przemawia wyraźniej niż produkt lub jest zupełnie niepasujące kolorystycznie.
Przemyśl dobrze zestawienie produktu z tłem. Produktowi najlepiej służyć będzie stonowana harmonia – tło będzie miękko i elegancko podkreślać cechy produktu lub dostarczać dodatkowych, bardziej odległych skojarzeń. Drewno jako tło dla żywności lub stal dla urządzeń elektrycznych mogą być dobrym przykładem, jak podejść do kwestii harmonii.
Równie ważne jest, aby z uwagą dobrać elementy towarzyszące. Nie powinny one przesłaniać produktu lub stanowić zbyt dużego kontrastu. Celem jest, aby były one raczej wsparciem dla przekazu, a nie punktem centralnym lub nieistotnym bałaganem. Co byś powiedział, gdybyś zobaczył czajnik reklamowany w kadrze razem z nożem kuchennym?
Jak mogę poprawić swoją fotografię produktową?
Każdy popełnia błędy, zanim osiągnie poziom mistrzowski. Unikanie powyższych 9 błędów w fotografii produktowej może być pierwszym krokiem na drabinie uświadamiania sobie innych błędów charakterystycznych dla Twojego osobistego warsztatu.
Naszą radą na skuteczną naukę byłoby zanotowanie wszystkich błędów, które popełniasz i poważne ich przemyślenie. Zbieraj informacje zwrotne od klientów i sympatyków Twojego biznesu, aby monitorować opinię publiczną. To oni będą mieli ostateczny głos w ocenie Twojego e-commerce, ponieważ głosują poprzez zakupy i rekomendacje.
Wreszcie, możesz skorzystać z profesjonalnych porad studiów fotograficznych i agencji brandingowych. Pomogą Ci one zbudować spójny wizerunek Twojego biznesu i podpowiedzą, jak skutecznie kreować przekaz wizualny. Inwestycja w profesjonalne doradztwo często zwraca się w postaci zwiększonej sprzedaży i niższego współczynnika odrzuceń.
Jeśli dążysz do zmniejszenia liczby zwrotów w swoim biznesie e-commerce, przeczytaj nasz obszerny poradnik, w którym wymieniamy 11 prostych kroków, jak to zrobić właśnie za pomocą fotografii produktowej.
WSKAZÓWKA: Jak zrobić zdjęcia produktów typu „zrób to sam”?
Ostatnia wskazówka jest dla początkujących w dziedzinie fotografii produktowej i e-commerce. Nie zrażaj się wyglądem profesjonalnych packshotów na stronach największych graczy sprzedaży online. Zdjęcia produktowe można wykonać samodzielnie w domu, z pomocą starannie przemyślanego studia lub inwestując w zautomatyzowane rozwiązanie. Jakość Twoich zdjęć najprawdopodobniej nie będzie odbiegać od najlepszych na Amazonie, a Ty będziesz mógł sam wszystko kontrolować i się uczyć. Więcej o zdjęciach produktowych DIY piszemy w osobnym artykule.
Uwagi końcowe
Lista możliwych do popełnienia błędów w fotografii produktowej nie jest tematem zamkniętym. Z każdym wyzwaniem, przed którym staje fotograf, pojawiają się nowe problemy – błyszczące lub puszyste przedmioty czy zorganizowanie sesji zdjęciowej poza studiem fotograficznym.
Na drodze nauki fotografii produktowej będziesz miał swoje własne kamienie milowe i z pewnością wiele niespodzianek. Nie wahaj się dać nam o nich znać w naszych mediach społecznościowych. Może jest jakiś problem, który przykuwa Twoją uwagę, a którego rozwiązaniem może być zautomatyzowana fotografia?
Im większą świadomość celu w fotografii produktowej zbudujesz i im większe będzie Twoje doświadczenie, tym więcej rozwiązań pojawi się na Twojej drodze.
Miłej nauki i wielu bezproblemowych zdjęć!
Skontaktuj się z nami
Skontaktuj się z nami
Masz pytania? Napisz do nas, odpowiemy tak szybko, jak to możliwe.
Produkty
Produkty
Artykuły, które również mogą Ci się spodobać
Zarządzanie studiem fotograficznym jest dodatkowym, ale niezbędnym zadaniem dla tych fotografów, którzy zdecydowali się na ni...
E-commerce, katalogi, billboardy. We wszystkich sektorach marketingu i sprzedaży rośnie zapotrzebowanie na packshoty. Fotogra...
Sesja zdjęciowa z udziałem modeli to znacznie więcej niż zwykła sesja fotograficzna. Od momentu pierwszej jej organizacji, cz...