Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z fotografią biżuterii, czy masz już jakieś w niej doświadczenie, prawdopodobnie wiesz, że jest to jedna z najtrudniejszych kategorii fotografii produktowej. 

Realizując setki zdjęć biżuterii, zmierzysz się z wieloma technicznymi pytaniami i trudnymi wyborami. Nasze wskazówki pomogą Ci znaleźć właściwe odpowiedzi na wszelkie nurtujące Cię zagadnienia. 

Szczególną uwagę poświęcimy nie tylko samemu produktowi, ale również ustawieniom aparatu i aranżacji przestrzeni studyjnej. Mamy nadzieję, że znajdziesz u nas odpowiedzi, które pozwolą Ci obrać odpowiednią dla siebie drogę w profesjonalnej fotografii biżuterii. obrać 

Zagadnienia, na których się skupimy to:

  • Jaki rodzaj oświetlenia jest zalecany do fotografii biżuterii? 
  • Jakie są dla niej najlepsze ustawienia aparatu?
  • Czy należy używać obiektywu makro do tworzenia zdjęć jubilerskich?
  • Jak kontrolować pojawiające się odbicia i refleksy na fotografii?
  • W jaki sposób przygotować biżuterię do zdjęć?
  • Jak usunąć znajdujące się na niej zarysowania?
  • W jaki sposób uzyskać w pełni ostre zdjęcie produktowe?

Zanim rozpoczniemy, wyjaśnijmy sobie różnicę między tradycyjną a automatyczną fotografią i to jak może ona pomóc Ci uzyskać profesjonalne rezultaty podczas fotografowania biżuterii.

jewelry with gems - perfect product photography
Najlepsze ujęcie biżuterii – wspaniałe pokazanie kamieni szlachetnych i złota!

Jaka jest różnica pomiędzy zautomatyzowaną a tradycyjną fotografią?

Klasyczny sposób fotografowania biżuterii polegałby na zgromadzeniu odpowiedniego, tradycyjnego zestawu studyjnego, zorganizowaniu sesji, a następnie zaangażowaniu się w zaawansowaną postprodukcję tak, aby uzyskać maksymalną ostrość produktu i czyste, białe tło. 

Jeśli chcesz zaprezentować biżuterię w atrakcyjny, bardziej wyszukany sposób, będziesz dążyć do tego, aby produkt był całkowicie wycięty z tła. Dzięki temu będziesz mógł umieścić go na wybranym przez siebie kolorowym podkładzie lub wykorzystać w kreacji katalogowej. Jednocześnie potrzeby e-commerce, jak choćby duża liczba ujęć i potrzeba przekazania, jak największej ilości informacji, przemawiają za tym, aby tło było jednolite. 

W tradycyjnej fotografii produktowej wymagana jest precyzyjna wiedza na temat pracy z oświetleniem, zrozumienie zależności pomiędzy ustawieniami aparatu a aranżacją studia i to niezależnie czy tło jest białe, czy kolorowe, lub czy tworzysz martwą naturę, czy też packshota. W większości przypadków spędzisz długie godziny nad obróbką zdjęć, aby poradzić sobie z niedoskonałą głębią ostrości lub w celu wycięcia fotografowanych obiektów z tła.

traditional photo studio
Tradycyjne studio

Rozwiązaniem alternatywnym jest zautomatyzowane studio fotograficzne, w którym cały proces fotografowania, postprodukcji, a następnie publikacji przebiega sprawniej i efektywniej. Urządzenia renomowanych producentów zapewniają odpowiednie oświetlenie i możliwość zastosowania stołu obrotowego. Do tego dochodzi oprogramowanie do ich obsługi, które zapewnia wszystkie podstawowe funkcje związane z procesem obróbki. Tło wycinane jest automatycznie za pomocą maskowania, a o właściwą ostrość dba funkcja superfocus.

Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na wybór tradycyjnej, czy zautomatyzowanej technologii do fotografii biżuterii, z pewnością wiele będzie zależało od zakresu Twoich potrzeb i aspektów, takich jak oczekiwana wydajność, czas wprowadzenia na rynek czy koszt jednego zdjęcia. 

W obu przypadkach napotkasz podobne wyzwania na poziomie sesji zdjęciowej. Rozbiliśmy je na łatwą do opanowania listę, która (mamy nadzieję) pomoże Ci stać się profesjonalistą w zakresie fotografii jubilerskiej.

Alphashot Micro - photo studio for jewelry product photography
Alphashot Micro

Ustawianie ostrości, które czyni cuda

RADA: W jaki sposób uzyskać w pełni ostre zdjęcie produktowe?

Fotografowanie małych produktów przy zachowaniu niewielkiej odległości pomiędzy obiektywem a obiektem może powodować, że zdjęcie traci na głębi ostrości. Innymi słowy, pierścionek czy bransoletka nie są ostre na całej swojej długości.

Jest to poważny problem podczas fotografowania biżuterii i może ją w pełni rozwiązać technika poszerzania pola ostrości (focus-stacking) stosowana w trakcie obróbki zdjęć.

Najpierw wykonuje się kilka zdjęć, konsekwentnie zmieniając ich ostrość, tak aby stopniowo objąć nią cały przedmiot. Statyw jest niezbędny, aby ostrość była w pełni stabilna. Następnie zdjęcia muszą zostać połączone przez operatora w programie do obróbki zdjęć, w taki sposób, aby uzyskać jeden wyraźny i ostry obraz przedmiotu. 

Wymaga to precyzji, umiejętności i czasu, ale gwarantuje ostrość i pełną informacyjność, która jest niezbędna w e-commerce. 

focus stacking in photoshop
Technika Focus stacking z wykorzystaniem programu Photoshop

Rozwiązania zautomatyzowane oferują znaczne usprawnienie tego procesu. Zdjęcia o różnej ostrości są wykonywane automatycznie (użytkownik może kontrolować liczbę ich kroków). Co najważniejsze, są one zestawiane w oprogramowaniu sterującym w ramach inteligentnego procesu, w wyniku którego powstają już gotowe obrazy.

product image of ring - focus stacking

product image of ring - focus stacking 2
product image of ring - focus stacking 3

Niewielka głębia ostrości i możliwość ustawiania ostrości na różnych głębokościach – ustawienia możliwe do wykonania w ramach focus stackingu.

Fotografia biżuterii – przygotowanie produktu

RADA: Jak odpowiednio przygotować biżuterię do zdjęć?

Nie ma nic bardziej irytującego podczas fotografowania biżuterii z bliskiej odległości jak niedoskonałości widniejące na produkcie. Wszelkie drobne rysy, odciski palców i zmechacenia stają się widoczne na finalnych fotografiach.

Sposobem na walkę z tym problemem może być odpowiednie oczyszczenie produktu przed sesją zdjęciową. Postępuj zgodnie z tymi czterema prostymi wskazówkami, aby produkt był jak najlepiej przygotowany:

  1. Podczas pracy z biżuterią używaj bawełnianych rękawiczek.
  2. Stosuj chemię czyszczącą, która jest zalecana w specyfikacji produktowej.
  3. Nie wahaj się polerować wyrobów ręcznikiem z mikrofibry.
  4. Odkurzaj przedmiot sprężonym powietrzem za pomocą małego kompresora.
preparation of jewelry for product photography
Product preparation for Jewelry Photography

Tło do fotografii biżuterii

RADA: Jakie wybrać tło dla biżuterii?

Standardem w e-commerce jest prezentowanie biżuterii na jednolitym tle, zarówno kolorowym, jak i białym. Kluczowym wymogiem jest to, że tło powinno pozostać jak najbardziej neutralne, aby nie odciągać uwagi od fotografowanego przedmiotu. Klient sklepu internetowego będzie oczekiwał najwyższego możliwego poziomu odwzorowania szczegółów, a zadaniem tła będzie ich wyeksponowanie.

Aby to osiągnąć, można zastosować dwie metody. Po pierwsze, istnieje możliwość wybrania podświetlanych białych teł z pleksy, takich jak te znajdujące się w stolikach wykorzystywanych do zdjęć studyjnych. Tła z białego papieru również mogą spełnić swoje zadanie w zadowalającym stopniu. Jednak bezpośrednie fotografowanie na białym tle jest niezwykle trudne, ponieważ wiąże się z ryzykiem utraty niezbędnego kontrastu na obiekcie. Ponadto podświetlenie znajdujące się z tyłu może wpadać prosto do obiektywu, tym samym tworząc niepożądane wrażenie mgły wokół krawędzi produktu (tzw. efekt prześwietlenia). 

Po drugie, możesz poświęcić mniej uwagi na kolor/jednolitość tła i dostosować je już w procesie postprodukcyjnym. Będziesz wtedy w stanie wkleić produkt na pełne tło RGB (255,255,255) lub użyć dowolnego koloru bez utraty kontrastu na powierzchni przedmiotu. Ta metoda będzie zasadniczo lepiej sprawdzać się w przypadku biżuterii, ponieważ błyszczące powierzchnie i kamienie szlachetne odbijają światło i trudniej będzie uzyskać wysokiej jakości efekt podczas robienia zdjęcia na podświetlonym tle. 

Jewelry product photography on white backgrounds - The product was cut
Produkt został wycięty z tła.

Jewelry product photography on white backgrounds - The product was not cut – overexposures.
Produkt nie został wycięty z tła – prześwietlenia

Sprzęt do fotografowania biżuterii

RADA: Czy do fotografowania biżuterii muszę używać obiektywu typu makro?

Największym wyzwaniem dotyczącym sprzętu do fotografii biżuterii jest dobranie odpowiedniego obiektywu i wyboru wielkości matrycy aparatu. Dlatego postanowiliśmy zająć się czterema najbardziej problematycznymi kwestiami.

  1. Makroobiektyw

Zaleca się fotografowanie biżuterii za pomocą obiektywu makro. Należy jednak zwrócić uwagę na współczynnik powiększenia obiektywu. Szerzej o tym parametrze pisaliśmy w artykule “Najlepszy obiektyw do fotografii produktowej”.

Krótko mówiąc, małe przedmioty powinny być nanoszone na matrycę aparatu w dużym powiększeniu, ale z zachowaniem przynajmniej takich samych rozmiarów, jakie są w rzeczywistości. Szukaj współczynnika powiększenia obiektywu, który zaczyna się od 1:1 oraz większych.

macro lens and standrd lens
Obiektyw makro (po lewej) i obiektyw standardowy (po prawej)
  1. Matryca pełnoklatkowa vs APS-C

Wielkość matrycy aparatu pozostaje w ścisłym związku z rodzajem zastosowanego obiektywu. Dwa najpopularniejsze rozmiary sensora to Full Frame i APS-C.

Zakładając, że przysłona i pole widzenia są takie same, matryca APS-C będzie miała większą głębię ostrości niż matryca Full Frame. Głębia ostrości ma kluczowe znaczenie przy fotografowaniu małych obiektów, zatem używając aparatu pełnoklatkowego należy w znacznym stopniu polegać na technice focus stacking, o której już wcześniej wspominaliśmy. 

Sensory APS-C uzbrojone są w dedykowane obiektywy, które wymagają również większej odległości od obiektu, po to, aby zachować takie samo pole widzenia w stosunku do aparatów pełnoklatkowych. W niektórych studiach fotograficznych może to być ogromna zaleta.

product image of jewelry - details in full frame
Full-frame

product image of jewelry - details in APS-C sensor
APS-C

  1. Statyw

Statyw będzie niezbędnym akcesorium w tradycyjnych warunkach studyjnych. Pozwoli on na wybór wyższych wartości przysłony i niższej czułości ISO. W rezultacie uzyskamy większą głębię ostrości i mniejszy poziom szumów na zdjęciu.

Aby zastosować focus stacking, niezbędny będzie odpowiedni statyw lub stabilne mocowanie. Pole widzenia musi być identyczne dla wszystkich kolejnych ujęć, które później zostaną połączone w jedno zdjęcie. Nie da się tego osiągnąć przy zdjęciach wykonywanych z ręki.

Co więcej, aby przycisk wyzwalania pozostał za każdym razem nieruchomy, należy przymocować do aparatu wyzwalacz kablowy. Przy ręcznym wyzwalaniu mikrodrgania mogą wpłynąć na ostrość zdjęcia i zmniejszyć korzyści płynące z zastosowania statywu.

camera on a tripod for product photography of jewelery
  1. Stabilizacja WYŁ.

Należy pamiętać, że w przypadku stabilizacji wbudowanej w obiektyw lub aparat, powinna ona być zawsze WYŁĄCZONA.

Jeśli żyroskop aparatu wyczuje mikrodrgania, może zainicjować proces stabilizacji, modyfikując przy tym nieco punkt autofokusa na zdjęciu. To z kolei może spowodować niepoprawne działanie techniki focus stacking, która wymaga utrzymywania niezmiennej ostrości podczas fotografowania danego obiektu.

Zdjęcia z włączoną stabilizacją i techniką focus stacking mogą okazać się nieprawidłowo wyostrzone i spowodować wydłużenie sesji – dlatego warto pamiętać o tym prostym szczególe, aby zaoszczędzić swój cenny czas.

camera with image stabilization turned off

Ustawienia aparatu w fotografii biżuterii

RADA: Jakiej wartości przysłony należy użyć przy fotografowaniu biżuterii?

Zalecana wartość przysłony dla fotografii produktowej mieści się gdzieś w środkowym zakresie skali ostrości obiektywu. Zazwyczaj oznacza to f/11 lub f/13. Dzięki temu uzyskasz najlepsze parametry ustawienia ostrości w układzie aparat-obiektyw. 

Jednocześnie czas otwarcia migawki pozostaje mniej istotny, ponieważ w większości przypadków będziesz korzystał ze statywu, który wyeliminuje ryzyko wystąpienia na zdjęciu rozmycia spowodowanego niechcianych ruchem. 

Jeśli chodzi o czułość ISO, to nadal aktualne jest ogólne zalecenie, aby utrzymywać ją na jak najniższym poziomie. Ten parametr jest odpowiedzialny za ilość szumów na zdjęciu, które rosną wraz z ISO. Najkorzystniejsze dla fotografii biżuterii byłoby pozostanie przy ISO 100 lub ISO 200.

Aby uzyskać większą głębię ostrości, można pokusić się o zastosowanie wartości przysłony takich jak f/22 lub f/32, w zależności od specyfikacji obiektywu. Może to jednak nie przynieść pożądanego rezultatu, ponieważ odległość między aparatem a obiektem jest stosunkowo niewielka, a fotografowany obiekt mierzy często zaledwie kilka centymetrów. Tym sposobem tylne części przedmiotu mogą być nieostre i rozmazane.

W tym miejscu ponownie z pomocą przychodzi nam focus stacking. Gdy jest on stosowany, można bezpiecznie polegać na średnich wartościach przysłony. Aby dowiedzieć się więcej o najlepszych ustawieniach aparatu dla fotografii produktowej, zapoznaj się z naszym przewodnikiem.

Głębia ostrości a przysłona - ilustracja

Oświetlenie w fotografii biżuterii

RADA: Jakie są najlepsze ustawienia oświetlenia dla biżuterii?

Optymalne światło do fotografowania biżuterii charakteryzuje się następującymi cechami: jest rozproszone i nigdy nie jest nazbyt intensywne. Koniecznie spróbuj zastosować je od przodu lub pod lekkim kątem z boku. Niektóre przedmioty mogą czerpać korzyści z zastosowania obu powyższych rodzajów światła. 

Kluczowe jest, aby fotografować w miejscach, które pozbawione są cienia, takich jak namioty z białą tkaniną lub zautomatyzowane studio fotograficzne. W ten sposób zapobiegniemy sytuacji, w której jakiekolwiek dodatkowe oświetlenie spowoduje niepożądane refleksy i wpłynie na jakość finalnych fotografii.

photo studio - Lamps with light diffusers
Lampy z dyfuzorami światła
RADA: Jak ważny jest odpowiedni kolor podczas fotografii biżuterii?

Przede wszystkim, w ustawieniach, należy kontrolować temperaturę barwową światła. Sprawdź ten parametr dla każdej lampy, której używasz i upewnij się, że pozostaje on taki sam w całym Twoim zestawie. Pozwoli to na powtarzalność ujęcia, szczególnie gdy zdecydujemy się na użycie lamp błyskowych.

Poniższe zdjęcie przedstawia przykład mieszanej temperatury barwowej światła, które jest zastosowane z dwóch stron produktu. Tego typu sytuacji należy unikać.

color temperature for product photography
Ciepłe światło (z lewej) vs zimne światło (z prawej)
RADA: Jak kontrolować refleksy pojawiające się na zdjęciach biżuterii?

Podczas fotografowania biżuterii z pomocą przyjdą różnego rodzaju dyfuzory rozpraszające światło. Tego rodzaju oświetlenie będzie łagodniej traktować błyszczącą powierzchnię, tym samym zmniejszając liczbę refleksów i prześwietleń na zdjęciu.

silver ring - jewelry photo - Soft light
Miękkie światło

silver ring - jewelry photo - Hard light
Ostre światło

Fotografując kamienie szlachetne, warto dodać atrakcyjne refleksy podkreślające strukturę. W tradycyjnym studiu rozwiązaniem byłyby dyfuzory typu Snoot. Z kolei zautomatyzowane studia (takie jak Orbitvu Alphashot Micro) mają do dyspozycji wbudowane punktowe reflektory świetlne.

Point light
Światło punktowe

No point light
Światło na całej powierzchni

Postprodukcja w fotografii biżuterii

RADA: Kiedy należy stosować postprodukcję i w jakiej formie?

Zanim zaczniesz stosować postprodukcję na swoich zdjęciach biżuterii, musisz odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie: do jakiego stopnia możesz się posunąć w udoskonalaniu fotografii, aby nie utracić rzeczywistego wyglądu produktu? 

Odpowiedź pozostanie subiektywna, ale pomocne w podjęciu odpowiednich decyzji może być tych pięć wskazówek:

  • Czy przedmiot nadal wygląda naturalnie?

Jeśli zdjęcia przedstawiają fałszywe wyobrażenie o produkcie, to zwiększa to ryzyko jego zwrotu w Twoim sklepie internetowym. Gdy na zdjęciu produkt wygląda INACZEJ niż w rzeczywistości, to powinieneś ograniczyć swoje działania postprodukcyjne. O tym, jak skutecznie zapobiegać zwrotom w e-commerce, przeczytaj w osobnym artykule.

  • Czy to już wygląda jak graficzne odwzorowanie (render) produktu?

Intensywne wypolerowanie powierzchni w obróbce może doprowadzić do tego, że przedmiot będzie wyglądał nienaturalnie i nijak nie będzie przypominał oryginału. Wstrzymaj się z “naprawą” postprodukcyjną, gdy zdjęcie będzie bliższe renderowi cyfrowemu niż pracy fotografa.

jewelry product image - Natural, no post-processing
Naturalne, bez obróbki końcowej

jewelry product photography after intensive smoothing
Po intensywnym wygładzaniu

  • Czy ostrość jest na odpowiednim poziomie?

Aby zapewnić pełną ostrość danego przedmiotu, podczas fotografowania biżuterii zastosujesz technikę focus stacking. Użycie narzędzi wyostrzających w oprogramowaniu postprodukcyjnym może okazać się również przydatne do drobnych korekt. Twoim celem powinno być uzyskanie jak najbardziej szczegółowego i bogatego w informacje odwzorowania produktu. Nie obawiaj się wyeksponować wszelkich grawerunków oraz napisów, które mogą znajdować się na pierścionku.

  • Czy kontrast jest odpowiedni?

Manipulowanie kontrastem, szczególnie w przypadku fotografii z białym tłem “bez cięcia”, niesie ze sobą ryzyko utraty kolorów na danym produkcie. W miarę możliwości należy zredukować białawą mgłę na błyszczących powierzchniach i uważać, aby nie prześwietlić jasnych obszarów przedmiotu.

Jewelry product photography - No contrast manipulation
Brak manipulacji kontrastem

Jewelry product photography - Contrast improved in post-production
Kontrast poprawiony w postprodukcji
  • Czy kolory są przesadnie nasycone? 

Silnie nasycone kolory stały się popularnym elementem prezentacji w mediach społecznościowych. Klienci przyzwyczaili się więc do intensywnych i atrakcyjnych kolorów i mogą ich oczekiwać w fotografii produktowej. Twoim zadaniem jest odpowiedzieć na tę potrzebę za pomocą postprodukcji i jednocześnie zachować informacyjny aspekt zdjęcia.

Too much color saturation - jewelry product photography
Naturalne nasycenie

natural color saturation - jewelry product photography
Zbyt duże nasycenie
RADA: Jak usunąć zarysowania na biżuterii?

Najprostszym sposobem na usunięcie zadrapań z gładkiej powierzchni jest użycie narzędzia Photoshopa, które można znaleźć w menu Filtr > Szum > Kurz i rysy.

photo retouching - remove scratches on the jewelry
Usuwanie zadrapań w programie Photoshop

Wadą tego prostego filtra jest to, że nieco rozmywa on całość zdjęcia. Alternatywą, wymagającą jednak większej wiedzy na temat Photoshopa, może być próba ręcznego usunięcia wszystkich niedoskonałości za pomocą narzędzi korekcyjnych. Precyzja takiego rozwiązania jest znacznie większa, lecz pochłania ona mnóstwo czasu. 

jewelry product image after too much post production
Tak zmienia zdjęcie zbyt intensywnie nałożony filtr…

Wnioski końcowe

Aby zrobić doskonałe zdjęcia biżuterii, bądź świadomy używanego przez Ciebie oświetlenia i miej na uwadze, jak Twój aparat je śledzi.

To będzie przygoda z dużą ilością poprawek oraz z niezliczonymi korektami, ale i także pełna (mamy nadzieję) również miłych doświadczeń. Fotografia biżuterii jest trudna ze względu na małe rozmiary obiektów i ich bardzo refleksyjne powierzchnie. Mamy nadzieję, że nasze wskazówki posłużą Ci jako baza na dobry początek przygody z tego typu fotografią. I pamiętaj, żeby cieszyć się z osiąganych rezultatów!

Na tej drodze wspólnie z Tobą będzie szedł sprzęt studyjny i urządzenia, które zostały stworzone właśnie z myślą o idealnym ujęciu produktowym. Niezależnie od tego, czy zdecydujesz się na tradycyjną pracę w studio, czy też pójdziesz w stronę oszczędnych rozwiązań automatycznych, to biżuteria wciąż będzie stanowić wyzwanie.

Dobra wiadomość jest taka, że dzięki wiedzy i technologii można sobie z nią dobrze poradzić. Powodzenia!