Jak fotografować ubrania? Poradnik dla początkujących.
Budując swój biznes odzieżowy w Internecie, od samego początku musisz zmierzyć się z pytaniami dotyczącymi fotografii produktowej. Czy prezentacja produktu w sklepie internetowym różni się od tej w stacjonarnych sieciówkach? Czy kreatywność w fotografii ubrań jest zawsze korzystna, czy są miejsca, gdzie nie jest potrzebna? Czy istnieje jakiś rynkowy kanon w zakresie fotografowania ubrań? W naszym przewodniku znajdziesz gotowe wskazówki, które pomogą ci w komercyjnej fotografii odzieży.
Spis treści
- Fotografia ubrań – dla kogo i w jakim celu?
- Studio fotograficzne – czy jest niezbędne?
- Wskazówki dla początkujących fotografów ubrań
- Packshots – categories of clothes photos
- W stronę rich media – interaktywny sklep internetowy
- Więcej wskazówek – uczyń swoją fotografię odzieży doskonałą!
- Dylemat postprocessingu – jak daleko mogę się posunąć?
- Podsumowanie
Jak fotografować ubrania? Poradnik dla początkujących.
Zanim rozpoczniesz przygodę z fotografią ubrań, musisz odpowiedzieć sobie na pytania:
- Dla kogo będę fotografować?
- Jaki cel będą miały zdjęcia?
Dysponując odpowiedziami, możesz zgodnie z nimi zorganizować studio i dobrać odpowiednią technikę fotografowania. W większości przypadków nie unikniesz też postprocessingu i odpowiadającego na potrzeby internetu porządkowania materiału (katalogowanie, nazewnictwo itd.).
W temacie fotografii produktowej odzieży dużo już zostało napisane. W tym artykule podzielimy się przydatnymi wskazówkami prowadząc cię krok po kroku przez kolejne etapy produkcji kontentu zdjęciowego od przygotowania sesji po publikację zdjęć.
Fotografia ubrań – dla kogo i w jakim celu?
Ubrania służą różnym celom – jedne chronią w pracy, inne dodają prestiżu na imprezie u znajomych, a jeszcze inne po prostu zapewniają ciepło zimą. Klienci szukają ubrań na wszystkie te okazje i ich oczekiwania wobec prezentacji w sklepie internetowym będą się różnić w zależności od sytuacji.
Potraktuj fotografie, które umieszczasz w sklepie internetowym, jak witrynę sklepową. Dla tych, których interesuje styl glamour, dobierz miękkie, ciepłe światło. Dla tych, którzy przychodzą kupić odzież turystyczną, zainwestuj w oświetlenie, które eksponuje wszystkie jej funkcje i techniczne właściwości.
O różnicy między fotografią lookbookową a packshotową pisaliśmy w artykule o tym, jak fotografować buty – wszystkie wymagania dotyczące fotografowania butów mają zastosowanie przy robieniu zdjęć odzieży:
- zdjęcia lookbookowe – ich celem jest przyciągnięcie uwagi klienta i wpływ na decyzję zakupową przez wyeksponowanie lifestylowego kontekstu ubrań. Zasady dotyczące kadrowania, głębi ostrości nie są sztywne, możesz pokazać ubrania w akcji, z pięknymi modelkami w przyciągającym wzrok otoczeniu. W fotografii lookbookowej jest miejsce na kreatywność i stanowczo bliżej jej do sztuki.
- packshoty – ich nadrzędnym celem jest informowanie i racjonalne wspieranie decyzji zakupowej. Zdjęcia – jak w katalogu – mają pokazywać wszystkie ważne cechy odzieży. Standardem dla nich jest białe tło i konkretne kąty (widoki) produktu oraz pełna powtarzalność ujęć.
Wiedząc, jak chcesz wykorzystać swoje zdjęcia produktowe będzie ci łatwiej podjąć decyzję o stylu, w jakim chcesz fotografować. Instagram, media społecznościowe i dalsze zdjęcia produktowe będą właściwym miejscem dla zdjęć lookbookowych, podczas gdy na stronie głównej oraz stronie produktowej (pierwsze widoki produktu, które zobaczy klient) najlepiej sprawdzą się powtarzalne packshoty.
Studio fotograficzne – czy jest niezbędne?
Sposób, w jaki zorganizujesz swoją sesję zdjęciową, będzie miało duży wpływ na koszt i jakość materiału końcowego. Od początku musisz odpowiedzieć sobie na pytanie, czy chcesz zająć się fotografią ubrań przy użyciu własnych zasobów, czy zlecić ją zewnętrznemu studiu.
Rozwiązania in-house pozwalają na samodzielne wykonywanie zdjęć, co za tym idzie prostszą logistykę, ale wymagają większej wiedzy i umiejętności. Możesz zbudować własne, tradycyjne studio fotograficzne z zaawansowanym oświetleniem studyjnym i statywami, zestawem teł lub stołem bezcieniowym oraz całym dodatkowym wyposażeniem, takim jak: stoły obrotowe, systemy sufitowe z szynami, pantografami itd. Niezbędne będą też licencje na oprogramowania potrzebne i na etapie fotografowania i w postprodukcji.
Alternatywnym rozwiązaniem dla samodzielnie organizowanego procesu fotografowania odzieży jest zainwestowanie w technologię – czyli automatyzacja. Oznacza to wykorzystanie zintegrowanego studia fotograficznego dla różnych rozmiarów produktów, włącznie z możliwością fotografii modeli. Te dość proste w użyciu rozwiązania nie wymagają specjalistycznej wiedzy fotograficznej, a dzięki opcjom wycinania tła znacznie przyspieszają cały proces fotografowania z postprodukcją włącznie.
Automatyzacja to najszybszy sposób na zapewnienie powtarzalności packshotów bez obciążenia, jakim dla łańcuchów logistycznych i ryzyka związanego z czynnikiem ludzkim (urlopy, choroby) jest outsourcing. Proces fotograficzny zyskuje na przejrzystości dzięki usprawnieniu, jakie oferują zautomatyzowane studia. Co więcej – proces ten jest jest prosty do powielenia – jeśli wraz ze wzrostem firmy będziesz potrzebował fotografować więcej w tym samym czasie – wystarczy że wyposażysz studio w kolejne urządzenie. Trzeba jedynie powielić parametry i – nie tracąc na spójności – fotografować większą liczbę ubrań!
Flat lay – najprostsze rozwiązanie
Fotografowanie flat lay można uznać za dobry pomysł dla projektów o niższym budżecie. Jest proste i atrakcyjne, a przede wszystkim: mniej kosztowne. Takie zdjęcia zrobisz szybko, powtarzalnie, nawet bez własnego studia i zatrudniania modeli czy ubierania manekinów.
Ta ostatnia cecha jest jednak główną wadą fotografii flat lay: ubrania tracą wrażenie trójwymiarowości i ułożone płasko, mogą wyglądać nienaturalnie. Trudniej będzie też oddać wielkość (skalę) bez dodawania rekwizytów, które będą punktem odniesienia.
Wskazówki dla początkujących fotografów ubrań
Pamiętaj o funkcji informacyjnej
Dobre zdjęcie produktowe odzieży nie przekłamuje rzeczywistości. Powinno przedstawiać ogólny widok i szczegóły ubrania takimi, jakie są. Odnosi się to do palety kolorów (uważaj, żeby nie “przekolorować” ich w procesie postprodukcji), tekstury materiału (pomyśl o profesjonalnym oświetleniu pod lekkim kątem) i oczywiście do wszystkich małych detali, takich jak zamek błyskawiczny, zagniecenia czy koronki.
Twoim najważniejszym celem przy tworzeniu packshota jest informowanie. Nie musisz sięgać po postprodukcyjne sztuczki, które poprawiają ogólne wrażenie kosztem wiernego oddania rzeczywistości.
Co zrobić z tłem?
"Fotografować z tłem, czy raczej zdecydować się na jego usunięcie", to pytanie, które zadają sobie wszyscy fotografowie packshotowi. Poruszyliśmy ten temat szerzej w naszym artykule o tym, jak usunąć tło ze zdjęcia produktowego.
W przypadku fotografii ubrań nie ma jednej odpowiedzi na pytanie o tło. Musisz jednak zdać sobie sprawę z zagrożeń, jakie niesie decyzja o jego pozostawieniu dla finalnego zdjęcia produktowego:
- Niemożność dobrego oświetlenia zarówno produktu, jak i tła. Podczas ustawiania oświetlenia należy starannie wyważyć proporcje pomiędzy prawidłowym oświetleniem produktu i tła. Jeśli celem jest usunięcie tła, wybór jest prosty – najpierw należy prawidłowo oświetlić produkt.
- Problemy z kontrastem na krawędziach produktu. Lśniące, błyszczące i białe produkty tracą ostrość na krawędziach i rozmywają się w tle. Jeśli skupisz się na oświetleniu produktu, a następnie na jego wycięciu – problem zniknie.
- Trudność w uzyskaniu czystego tła RGB(255,255,255). Platformy takie jak Amazon czy Ebay często wymagają od sprzedawców użycia idealnie białego tła. Nawet przy starannym post-processingu może to być niemożliwe do osiągnięcia. Jedynym skutecznym rozwiązaniem pozostaje wtedy usunięcie tła.
- Mniejsza uniwersalność, jeśli chodzi o zmianę tła na kolorowe lub umieszczenie zdjęcia w katalogu. W przypadku ubrań, bardzo często będziesz musiał umieścić zdjęcie w jakimś kontekście lub użyć niestandardowego tła. W tym przypadku nie da się uniknąć wycinania go z tła.
Packshoty – typy zdjęć w fotografii ubrań
Jeśli chcesz mieć możliwość pełnej prezentacji swoich ubrań w sieci, warto rozważyć poniższe typy packshotów jako sposób na prezentację swojej oferty. Krótko omówimy ich zalety i wady.
Zdjęcia na modelach
Prezentowanie odzieży w krótkim filmie wideo lub na pozujących modelach zawsze będzie miało tę zaletę, że zilustruje sposób, w jaki materiał zachowuje się na ludzkim ciele. Klient zobaczy jak się gniecie (znajdzie odpowiedź na pytania typu: "czy ten sztruks jest wystarczająco elastyczny?") lub jak się układa, czy jest zwiewny? ("czy spódnica jest wystarczająco lekka na lato?").
Co więcej, punktem odniesienia będą proporcje ludzkiego ciała, dzięki czemu będzie widać, czy rękawy są długie, czy tylko do łokcia, czy spódnica sięga kolan itd. Fotografia odzieży na modelu będzie często czynnikiem decydującym o wyborze produktu przez klienta.
Zdjęcia na manekinach
Ten styl może służyć jako alternatywa dla prezentacji ubrań na żywych modelach. Manekin odpowie na pytania o rozmiar i zagniecenia, jednak nie pokaże dodatkowych informacji o zachowaniu tkanin w ruchu.
Tracisz tutaj też niewątpliwy atut jakim jest atrakcyjny wygląd modelki, a zdjęcie może być po prostu "nudne". Mimo to, może być to tańszy sposób na osiągnięcie podobnych celów jak z modelami i modelkami.
Zdjęcia na manekinach duchach
Manekiny-duchy to takie same rekwizyty jak zwykłe manekiny, ale tylko z fragmentem ciała. Można sobie wyobrazić koszulę lub czapkę prezentowaną na klatce piersiowej lub głowie postaci manekina.
Packshoty tego typu są bardzo popularne w sklepach e-commerce z odzieżą, ponieważ pozwalają fotografowi uchwycić użyteczne kąty i zbliżenia na różne fragmenty bez rozpraszania widza zbędnymi elementami. Zyskujesz niektóre z zalet prezentacji – jak na modelce, jednak przy niższych kosztach i mniejszej zaangażowaniu zasobów ludzkich.
Fotografia płaska (flat lay)
Flat lay to popularny sposób prezentacji produktów w mediach społecznościowych i na portalach aukcyjnych. Nie wymaga on dodatkowych rekwizytów i specjalnego przygotowania produktu.
Takie packshoty dają dobry widok ogólny ubrania, jednak może brakować informacji o jego rozmiarze i proporcjach. Najlepsze sposoby na fotografię flat lay opisaliśmy w dedykowanym artykule, w którym poruszamy m.in. kwestie przygotowania produktu, kątów ujęcia i ustawień aparatu.
W stronę rich media – interaktywny sklep internetowy
Ostatnie trendy w marketingu internetowym i e-commerce user experience jasno pokazują, że użytkownicy wymagają coraz bardziej precyzyjnych informacji o produkcie. Tak samo jest w przypadku ubrań: klienci dążą do tego, aby “doświadczyć” produktu niemal na żywo. Ten trend sprawił, że w sklepach internetowych pojawiły się rich media: filmy wideo i widoki 360. I wygląda na to, że tak już zostanie.
Rich media oznaczają możliwość oglądania produktu z różnych stron, obracania go i poznawania detali dzięki powiększeniom. Coraz większą popularnością cieszą się wirtualne spacery/prezentacje, szczególnie w przypadku produktów precyzyjnie wykończonych i wykonanych, takich jak odzież turystyczna czy sprzęt turystyczny. Nie należy zapominać o prezentacji odzieży na modelach, gdyż daje ona więcej informacji na temat rozmiaru oraz ogólnego wyglądu i wrażenia dotykowego. Aby uzyskać kilka przydatnych wskazówek dotyczących prezentacji odzieży, możesz zapoznać się z naszym poradnikiem na temat ograniczania liczby zwrotów w e-handlu.
Jeśli chcesz umożliwić dzielenie się w mediach społecznościowych “doświadczeniem” pięknej sukienki, tworzyć posty, które utrzymują uwagę na dłużej niż kilka sekund i budują zaangażowanie, a równocześnie zwiększają wiedzę na temat twojej marki i produktów, z pomocą przychodzą właśnie rich media.
Stworzenie w rich media poczucia doświadczania produktu podobnie do tego rzeczywistego rich media może być kosztowne i konieczne będzie zmierzenie korzyści (np. szybka decyzja o zakupie czy mniej decyzji o zwrotach?) z kosztami produkcji wirtualnej wycieczki lub widoku 360. Rozwiązania proponujące automatyzację fotografii mogą odegrać ważną rolę w tej decyzji, ponieważ znacząco redukują koszty związane z produkcją takiego kontentu, przy jednorazowej inwestycji.
Więcej wskazówek – uczyń swoją fotografię odzieży doskonałą!
Aby Twój warsztat fotografowania ubrań był niezawodny i wydajny, możesz skorzystać z kilku ogólnych wskazówek dotyczących ustawień aparatu, oświetlenia studyjnego i organizacji sesji. Wiele z nich zebraliśmy w naszym kompletnym przewodniku po fotografii produktowej oraz w szczegółowych artykułach na temat fotografowania różnych rodzajów produktów.
Wybieraj ogniskową około 50 mm
Zalecane jest fotografowanie z obiektywem typu prime o ogniskowej 50 mm. Ze względu na budowę obiektywów można się spodziewać, że przy wyższych ogniskowych pojawią się zniekształcenia, przez co produkty na zdjęciu stracą kształt i będą wydawać się zniekształcone.
Ustawiaj przysłonę między f/8 a f/16
Wartości przysłony poniżej f/8 i powyżej f/18 nie gwarantują najlepszej możliwej ostrości fotografowanego przedmiotu. Ogólnie rzecz biorąc, obiektywy mają zakres wartości przysłony, przy których jakość obrazu jest najlepsza – sprawdź to w specyfikacji swojego sprzętu.
Utrzymuj ISO na jak najniższym poziomie
Niższe ISO oznacza mniejszy poziom szumów na zdjęciu. Twoje zdjęcia unikną efektu ziarna już przy ISO 100 i jest to wartość zalecana do fotografowania produktów. Jeśli musisz ją podnieść ze względu na parametry oświetlenia, staraj się nie przekraczać ISO 800.
Używaj statywu przy dłuższych czasach otwarcia migawki
W triadzie ustawień aparatu (zobacz objaśnienia w naszym artykule o ustawieniach aparatu) być może będziesz chciał wydłużyć czas otwarcia migawki (poniżej 1/60 s), jeśli fotografujesz z ręki. Statyw będzie przydatnym rozwiązaniem, jeśli warunki oświetleniowe wymagają stosowania dłuższych czasów otwarcia migawki. Ustabilizuje on obraz i zagwarantuje powtarzalność kątów.
Uzyskaj właściwą fakturę dzięki odpowiedniemu oświetleniu
Ustawienie światła pod lekko ostrym kątem zdecydowanie pomoże w wyeksponowaniu faktury produktu. Światło pod kątem 90 stopni, czyli światło przednie, redukuje mikrocienie i sprawia, że ubranie wydaje się płaskie i gładkie, choć nie zawsze taki może być założony cel.
Zestaw oświetleniowy z białymi dyfuzorami dodatkowo zmiękczy światło i nada zdjęciu indywidualny charakter. Nasza rada jest taka, abyś zwracał uwagę na temperaturę barwową światła i ustawienie balansu bieli w aparacie – powinny być zgodne.
Zmniejsz cień do minimum
Podczas fotografowania z kolorowymi tłami korzystne będzie manipulowanie światłem w taki sposób, aby produkt nie rzucał cienia. Opłaci się to na etapie postprocessingu, jeśli zamierzasz wyciąć produkt z tła lub po prostu nadać ostatecznemu zdjęciu bardziej nieskazitelny wygląd. Fotografia bezcieniowa dobrze sprawdzi się również w przypadku zbliżeń, detali, które ostatecznie “wyciągniesz” z głównego ujęcia.
Dylemat postprocessingu – jak daleko mogę się posunąć?
Fotografia cyfrowa pozwala na użyteczną korektę niedoskonałości fotografii produktowej. Można korygować paletę kolorów, zadbać o kontrast, czy usunąć plamy z błyszczących powierzchni.
Bardzo często jako retuszer, możesz poczuć pokusę, aby posunąć się o jeden krok dalej – finalnie pokazać lepszą wersję produktu, prosto ze studia Photoshopa.
W naszym artykule o fotografii biżuterii przeanalizowaliśmy jaki post-processing jest wystarczający. Potraktuj ten krótki zestaw zasad jako podstawowy przy podejmowaniu decyzji, czy używać ulepszeń postprodukcyjnych (i ewentualnie- jak dużo):
- Czy przedmiot nadal wygląda naturalnie? Porównaj rzeczywisty produkt i jego fotograficzną reprezentację. Gdy odkryjesz, że zdjęcie wygląda wyraźnie lepiej niż w rzeczywistości, cofnij postprodukcję i w większym stopniu polegaj na naturalnym świetle.
- Czy ostrość jest na właściwym poziomie? Przyjrzyj się dokładnie krawędziom swojego przedmiotu i zdecyduj, czy konieczne są filtry wyostrzające, czy też zdjęcie jest naturalnie ostre.
- Czy kontrast jest zadowalający? Czasami poziom kontrastu kolorowych ubrań jest niezadowalający i używasz filtrów, by go podnieść. A może będziesz dążył do redukcji białawej mgiełki wokół krawędzi błyszczących przedmiotów, zwłaszcza gdy fotografujesz bez wycinania tła. Należy jednak pamiętać, by nie przesadzić z efektem.
- Czy nasycenie kolorów jest na odpowiednim poziomie? W przypadku nasycenia, gra toczy się między atrakcyjnością a informatywnością. Różni użytkownicy sklepów i retuszerzy mogą uważać za akceptowalne różne poziomy korekcji kolorów, ale ogólną granicą będzie zgodność z rzeczywistością (szybkie porównanie wizualne na dobrym monitorze powinno wystarczyć).
Podsumowanie
Fotografia produktowa jest niezbędna dla internetowego biznesu odzieżowego. Prawdopodobnie zdecydowałeś już, czy wybierasz własne studio czy outsourcing.
Po podjęciu decyzji, czy wolisz fotografować packshoty czy w stylu lookbookowym, zdecydujesz, na które podejście postawić – precyzję czy kreatywność.
We wszystkich przypadkach warto rozważyć zastosowanie rich media – ubrania, których można “doświadczać” – obracać i oglądać z bliska sprzedają się znacznie lepiej.
Dzięki naszemu przewodnikowi, powinieneś również znać granice postprodukcji zdjęć ubrań i zapamiętać kilka przydatnych wskazówek dotyczących ustawień studia.
Czy to wystarczy, aby rozpocząć swoją podróż w dobrym kierunku? Uzbrojony w cierpliwość, nowoczesną technologię, przygotowany do nauki i ciągłego doskonalenia – dasz sobie radę!
Skontaktuj się z nami
Skontaktuj się z nami
Masz pytania? Napisz do nas, odpowiemy tak szybko, jak to możliwe.
Produkty
Produkty
Artykuły, które również mogą Ci się spodobać
Białe tło podbiło serca firm z branży e-commerce. Widać to wyraźnie w statystykach prezentowanych przez firmy retuszerskie: o...
Chodzisz, biegasz, używasz butów. Są one jednym z kluczowych produktów w życiu pełnym ruchu. Jeśli kiedykolwiek próbowałeś ku...
Trik, który mozesz zobaczyć na poniższym filmie to niezwykle przydatne rozwiązanie w fotografii produktowej – zautomatyzowane...