Najlepsze rozwiązania dla produktów z białym tłem – przewodnik
Białe tło podbiło serca firm z branży e-commerce. Widać to wyraźnie w statystykach prezentowanych przez firmy retuszerskie: około 75% wszystkich zdjęć produktów finalnie ma białe tło. Klienci “głosują” swoimi wyborami zakupowymi, a te najczęściej wskazują właśnie na takie tło.
Czy jest to zachęta do przyłączenia się do ogólnego trendu w prezentacji produktów? Zadajemy zasadnicze pytanie: dlaczego „biały wygrywa” i wyczerpująco opisujemy sposoby na uzyskanie białego tła na zdjęciu produktowym.
Dlaczego warto prezentować produkty na białym tle?
Odpowiedź na to fundamentalne pytanie można znaleźć w budowie ludzkiego ciała i jego systemach percepcji. To perspektywa konsumenta, ale również zasady biznesowe i marketingowe, które rządzą branżą e-commerce mają swoje argumenty przemawiające za taką formą prezentacji.
Po pierwsze, biel jest kolorem przyjaznym dla oka. Kiedy jest używana jako tło, nie zaburza odbioru pozostałych barw, nie podbija i nie łagodzi kontrastów. Kiedy produkty są umieszczone na białym tle, ich kolory wydają się bardziej “prawdziwe” i mniej rozpraszają uwagę.
Po drugie, łatwiej jest utrzymać spójność sklepu, gdy wszystkie tła produktów są po prostu białe. Marki wymagają spójności, a przy białym tle ryzyko niekontrolowanych różnic w jego barwie czy oświetleniu jest zminimalizowane – szczególnie widać to w zestawieniu wielu produktów obok siebie.
Po trzecie, użycie białego tła, otwiera możliwość umieszczania zdjęcia produktowego w różnych mediach. Zdjęcie zrobione na potrzeby sklepu internetowego może zostać wklejone na Facebooka czy Instagram, a także trafić na Pinterest czy do innych kanałów. We wszystkich tych przypadkach neutralna biel nie wejdzie w konflikt z kolorami aplikacji.
Po czwarte, ważne z praktycznego punktu widzenia, białe tło jest łatwe w edycji. Pozwala wyraźnie widzieć szczegóły i daje wystarczający kontrast, aby użyć automatycznych narzędzi do edycji grafiki. Dodatkowo, białe tła pozwalają na tworzenie mniejszych plików.
Dla tych, których przeraża ilość pracy, którą trzeba włożyć w osiągnięcie gładkiego, białego tła mamy dobrą wiadomość, którą chcemy się z Wami podzielić. Nie zawsze jest ono statycznym rozwiązaniem, które musi być opracowane już na poziomie robienia zdjęć. Istnieje oprogramowanie, które pozwala wygodnie (a czasem automatycznie, jak w przypadku automatycznych rozwiązań do fotografii produktowej) wyciąć produkty z tła. Wówczas masz pełną swobodę wyboru koloru tła i jego zmian w dalszej edycji.
Więcej o tworzeniu białego tła na zdjęciach i wycinaniu produktów dowiesz się z naszych kolejnych akapitów, w których znajdziesz szczegółowe opisy każdej metody.
Dobre i złe zastosowania białego tła
Aby w pełni zrozumieć zagadnienie białego tła dobrze będzie zobaczyć kilka przykładów. Dwa z nich, zaczerpnięte z istniejących stron e-commerce, pomogą ci znaleźć własną drogę do produktów z białym tłem.
Na tej stronie produktowej, perfumy Chanel No 5 doskonale prezentują się na białym tle. Odcienie żółtego i czernie kontrastują z tłem, a krawędzie produktu są ostre. Całość sprawia wrażenie wyrazistości i profesjonalizmu.
Tu możemy zobaczyć przykład nieprofesjonalnej fotografii produktowej – najwyraźniej popełniono błędy już na etapie przygotowania sesji. Tło nie jest białe, oświetlenie niewystarczające, tło obnaża wszystkie niedociągnięcia procesu tworzenia zdjęcia. Na folii, która pokrywa produkt odbija się światło, a całe zdjęcie sprawia wrażenie “przydymionego” – ma szarawy odcień, co wyraźnie działa na niekorzyść produktu.
Białe tło mogłoby tutaj uwydatnić produkt i wzmocnić pozytywne wrażenie po stronie klienta. Widząc te dwa przykłady trudno mieć wątpliwości, które perfumy zamówiłby klient – zdjęcia mówią same za siebie i o produkcie i o profesjonalizmie sprzedawcy.
Więcej o wymaganiach dotyczących dobrego zdjęcia produktowego, w tym tła, przeczytasz w naszym "Kompletnym przewodniku po fotografii produktowej".
Jak produkować zdjęcia na gładkim białym tle?
Różne platformy e-commerce, takie jak Amazon, określają czyste białe tło wśród swoich wymagań dotyczących fotografii produktowej. Oznacza to kolor: RGB(255,255,255), który bywa problematyczny do osiągnięcia na etapie produkcji zdjęć.
Można próbować uzyskać białe tło podczas samej sesji zdjęciowej z dużą ilością światła nakierowanym na tło. Może się jednak okazać, że dopiero w postprodukcji bedzie możliwe uzyskanie pożądanej czystej bieli.
Twoja praca nad uzyskaniem czystej bieli na zdjęciu będzie prawie na pewno przebiegać jedną z dróg, które opisujemy w kolejnych akapitach. Przyjrzyjmy się, czym one są:
- Użycie stołu bezcieniowego w tradycyjnym studiu fotograficznym może być jednym najbardziej dostępnych rozwiązań.
- Kolejnym rozwiązaniem jest użycie zwykłego białego tła i skupienie się na późniejszej postprodukcji zdjęć.
- Zautomatyzowane rozwiązania do fotografii produktowej oferują szybkie i skuteczne inteligentne usuwanie tła i umieszczenie produktu na dowolnym zadanym kolorze/wzorze.
- Dostępne są również softwarowe automatyczne inteligentne rozwiązania do usuwania tła, które koncentrują się na przetwarzaniu gotowego zdjęcia.
- Istnieje też metoda ręcznego wycinania produktu, na etapie postprodukcji w programach graficznych przez człowieka (retuszera/grafika).
- Adobe Photoshop daje możliwość czystego, białego tła również dzięki narzędziu Dodge and Burn (rozjaśnij/ściemnij).
- Wreszcie, trzeba wymienić metodę chromakey (green screen i nakładanie na siebie dwóch obrazów), tak popularną w produkcji filmowej i telewizyjnej. Sprawdzi się ona również w fotografii produktowej.
W naszych szczegółowych opisach każdej z metod pokażemy, jak działa i w jakich przypadkach najlepiej ją zastosować. Podkreślimy wady i zalety oraz przedstawimy proste wskazówki dotyczące działania każdego z rozwiązań.
Wybór techniki jest kwestią poznania potrzeb i zasobów firmy. Zobaczmy, co można osiągnąć, mając powyższe na uwadze.
1) Stół bezcieniowy
Stoły do fotografowania martwej natury to sprzęt zaprojektowany w celu ułatwienia fotografowania produktów i uzyskiwania białego tła w tradycyjnych studiach fotograficznych. Ich powierzchnia (najczęściej plexi) jest zoptymalizowana pod kątem rozproszenia i zmiękczenia światła, dzięki czemu produkt może być odpowiednio wyeksponowany.
Stół fotograficzny – wady i zalety
+ czyste białe tło bez konieczności postprodukcji
Przy odpowiedniej konfiguracji oświetlenia i kamery, stoły fotograficzne mogą wyeliminować lub uprościć postprodukcję. W konsekwencji skraca się czas wprowadzenia produktu na rynek, co oznacza mniejsze problemy logistyczne i niższe koszty dla firmy.
+ szeroki wybór gotowych stołów
Stół fotograficzny, jako podstawowe akcesorium studia fotograficznego, występuje w wielu odmianach dostarczanych przez wielu producentów (np. Foba, Cambo). W większości przypadków jest to gotowy zestaw z możliwością dostosowania do indywidualnych potrzeb klienta (np. wybór materiału tła – plexi, masonit, formica) Przy stosunkowo niskim jednorazowym koszcie otrzymujemy uniwersalny element wyposażenia.
+ łatwość czyszczenia
Prostota konstrukcji stołu zdjęciowego pozwala na łatwe czyszczenie i wymianę tła (w zależności od modelu). Prosta konstrukcja to atut również w przypadku ewentualnych uszkodzeń stołu.
– prześwietlenia krawędzi produktu
Surowe zdjęcie wykonane przy pomocy stołu fotograficznego może wiązać się z problemem prześwietlonych krawędzi produktu. Niepożądany efekt można opisać jako zamglone oddanie krawędzi – kontrast pomiędzy tłem a produktem zostaje częściowo utracony. Może to być szczególnie widoczne w przypadku przedmiotów o jasnych kolorach, aż do utraty granicy między produktem a tłem.
Dzieje się tak z powodu małej odległości pomiędzy przedmiotem a źródłem światła (podświetlaną powierzchnią stołu fotograficznego) i czasami jest to częściowo korygowane za pomocą akcesoriów takich jak statywy do produktów.
Na zdjęciach poniżej wyraźnie widać to zjawisko i różnicę przy odpowiednio dobranych parametrach.
– ograniczenie ustawień źródeł światła
Konstrukcja stołu zdjęciowego sama w sobie ogranicza dostęp do źródeł światła. Tło i dolny statyw będą fizycznie blokowały przestrzeń, którą w innym przypadku można wykorzystać do umieszczenia dodatkowych świateł. Efekt podświetlenia tła będzie trudny do osiągnięcia i w większości przypadków lampy będą musiały być umieszczone na dodatkowych statywach.
– zmniejszenie kontrastu
Efekt ten ma to samo źródło, co przepalenie krawędzi produktu – odległość, jaką pokonuje światło między źródłem a obiektem zdjęcia. W przypadku stołu bezcieniowego możesz mieć trudności z fotografowaniem błyszczących produktów, nawet gdy są ciemne. Zmniejszony kontrast będzie widoczny jako białawe zamglenie na powierzchni produktu i może mieć wpływ na ostrość krawędzi.
Niższy kontrast jest dodatkowo wzmacniany przez fakt, że część światła, która jest używana do oświetlania powierzchni stołu fotograficznego, dociera do obiektywu. Przy całej mechanice optycznej, w naturalny sposób zmniejsza to kontrast.
Aby uniknąć problemów z obniżonym kontrastem, można skorzystać z innych metod stosowanych w przypadku produktów z białym tłem, takich jak wycinanie czy inteligentna maska.
Jakie korzyści dla e-commerce przynosi ta metoda?
Wykorzystanie stołów fotograficznych jako rozwiązania dla e-commerce zakłada pewien poziom wiedzy fotograficznej. Mimo, że jest to rozwiązanie technologicznie proste, wybór ten wiąże się z kosztami zatrudnienia fotografów i zakupu dodatkowego sprzętu (lampy, statywy, itp.).
Ponadto, istnieje ryzyko związane z problemami z kontrastem dla jasnych i błyszczących produktów, przez co zdjęcia mogą nie osiągać założonego poziomu lub wymagać długiego czasu postprodukcji. Czasami może się nawet okazać, że i tak będzie potrzeba wycinania produktów z nieidealnie białego tła!
Sesja zdjęciowa i postprodukcja to dwa oddzielne procesy, trzeba się więc liczyć z czasem potrzebnym na transfer plików. Co za tym idzie – czas wprowadzenia produktu na rynek i wymagania dotyczące umiejętności fotografa/ grafika są tu znaczącymi przeszkodami.
Dlatego warto dokładnie przyjrzeć się skali swojej działalności i możliwości uniezależnienia się od osób trzecich lub profesjonalnych fotografów, zanim zdecydujemy się na stoły fotograficzne jako pozornie proste rozwiązanie. W większości przypadków okaże się, że korzyści są jedynie czasowe i docelowo – kierując się jakością konieczne będzie szukanie innych rozwiązań, np. automatyzacji w fotografii produktowej.
2) Białe gładkie tło + obróbka pliku RAW
Przy ograniczonych zasobach lub niskim budżecie nadal istnieje opcja robienia zdjęć produktowych na białym tle. Może to wymagać więcej czasu na konfigurację i postprocessing, ale będzie to możliwe z pomocą prostych statywów (np. krzeseł) i białego gładkiego tła (np. papier).
Możesz wybrać arkusz białego papieru lub rolkę, zwracając uwagę, aby rozmiar pasował do fotografowanego produktu, a jako źródła światła użyć światła dziennego lub zwykłej lampy. Aparat może być zarówno telefonem, jak i lustrzanką czy bezlusterkowcem.
Oczywiście, kluczowy moment nadejdzie wraz z zadaniami do wykonania w oprogramowaniu do edycji. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule o fotografowaniu na białym tle.
Białe, gładkie tło – wady i zalety
+ minimalna inwestycja
Decydując się na tę stosunkowo prostą metodę, koszty będą minimalne. Statywy, dyfuzory światła, papierowe lub materiałowe tło oraz wybrany aparat. Takie rozwiązanie będzie kuszące dla małych firm e-commerce, gdzie czas realizacji jest wciąż minimalny, a koszty muszą być niskie.
+ efekty bez profesjonalnego studia
Przy odrobinie umiejętności i doświadczenia, efekty uzyskane tą metodą mogą osiągnąć akceptowalny poziom jakości. Brak konieczności inwestowania w profesjonalny sprzęt studyjny jest korzyścią dla każdego, kto jest ograniczony finansowo.
+ Możliwość produkcji zdjęć w Twoim domu lub biurze
Kolejna zaleta wynika z miejsca, w którym odbywa się sesja. Niewielką przestrzeń do pracy można zorganizować w domu lub w biurze, zmniejszając tym samym koszty wynajmu powierzchni. Może to również okazać się łatwiejsze pod względem logistycznym.
– nieefektywność czasowa
Główną wadą prostej fotografii z białym tłem jest duża ilość czasu, jaki trzeba poświęcić na przygotowanie zdjęć produktowych. Przygotowanie miejsca pracy może nie być łatwe ze względu na różne źródła światła i ograniczenia sprzętowe. Uzyskanie idealnego ujęcia jednego produktu może wymagać wielu prób.
– konieczność ręcznej edycji
Pracując w ten sposób nie unikniemy ręcznej edycji w programie graficznym. To wydłuża czas wprowadzenia na rynek produktów i wymaga znajomości programów graficznych. Potrzebna jest przynajmniej podstawowa wiedza z zakresu kontroli koloru i kontrastu w programach graficznych, takich jak Adobe Photoshop.
– dodatkowe ograniczenia techniczne
Sprzęt, który wybierzesz w dużym stopniu będzie cię ograniczał. Korzystając z telefonu problemem będzie mała matryca, która daje więcej szumów i gorszą ostrość. Lustrzanki nie zawsze mogą być w pełni wykorzystane (np.przy ograniczonych możliwościach oświetleniowych). Trzeba też pamiętać o konieczności migracji zdjęcia między aparatem a oprogramowaniem do edycji. Ten proces ma wiele etapów od konfiguracji studia po publikację e-commerce.
Jak fotografować na gładkim, białym tle?
Proces ten wymaga starannego zaplanowania i zorganizowania. Trzeba przygotować sprzęt, miejsce pracy, ustawienia aparatu i światła, a na koniec przygotować się do post-processingu. Można zacząć od prostego sprzętu z IKEA i sklepów meblowych. Nawet mając niewielkie doświadczenie w fotografii warto próbować swoich sił i doskonalić umiejętności metodą prób i błędów.
Pamiętaj o dokładnym rozproszeniu światła, tak aby nie prześwietlić fragmentów obrazu. Powinno wystarczyć do 4 źródeł światła. Najlepsza ogniskowa będzie zaczynać się od 50 mm, natomiast przysłona powinna być utrzymana w średnim zakresie, f/11 – f/16. Im niższa wartość ISO, tym mniej szumów można się spodziewać – korzystnie jest oscylować w zakresie 100-200.
W postprocessingu użyjesz takich narzędzi jak „rozjaśnianie”, „nasycenie”, regulacja jasności i kontrastu. Photoshop pozwala w łatwy sposób porównać rezultaty z oryginałem. To jest świetny sposób na naukę.
Szczegółowo o całym procesie piszemy w naszym artykule DIY domowej fotografii z białym tłem. Daj nam znać o swoich doświadczeniach na mediach społecznościowych.
Jakie korzyści dla e-commerce przynosi ta metoda?
Białe, gładkie tło i postprocessing to z pewnością najprostszy z dostępnych sposobów na czyste białe tło w fotografii packshotowej. Ma jednak on swoje ograniczenia: problemy z odpowiednim poziomem kontrastu, ostrością i oświetleniem produktu. Potrzeba też czasu na poradzenie sobie z prześwietleniami czy refleksami.
Na tym etapie jednak nie jest wymagana zaawansowana wiedza fotograficzna, a wszystko można zorganizować bez dużych nakładów i stosunkowo prosto. Na plus pozostaje fakt posiadania pełnej kontroli nad procesem i poważne oszczędności inwestycyjne. Niestety odbywa się to kosztem w pełni profesjonalnych rezultatów i mnóstwa czasu poświęconego na postprodukcję.
Warto wypróbować tą metodę na początku drogi z fotografią produktową, daje ona doświadczenie i pomaga znaleźć rozeznanie w potrzebach, a co za tym idzie otwiera drogę do eksplorowania bardziej zaawansowanych rozwiązań. W przypadku większych przedsięwzięć e-commerce, potrzeba jednej z pozostałych metod. Szczególnie, gdy w grę wchodzi automatyzacja, pojawiają się poważne korzyści związane ze skalowalnością, dotyczące oszczędności czasu i redukcji kosztów.
3) Usuwanie tła na podstawie maski
Ta metoda otwiera katalog bardziej zaawansowanych rozwiązań dostępnych w procesach ręcznych, półautomatycznych lub zautomatyzowanych. Jej względna innowacyjność spowodowała, że stała się ulubioną metodą w rozwiązaniach automatycznych.
Jak to działa w przypadku automatyzacji?
W usuwaniu tła na podstawie maski konieczne jest wykonanie dwóch zdjęć. Pierwsze z nich obejmuje prawidłowo oświetlony przedmiot, natomiast drugie (maska) dotyczy jedynie sylwetki produktu. Aby uzyskać maskę o wysokim kontraście stosuje się silne podświetlenie, tak aby produkt w rezultacie był wyraźnie ciemniejszy niż jasne tło. Ważne jest, aby między wykonaniem obu zdjęć przedmiot nie był przesuwany.
Nałożenie maski i pierwszego zdjęcia w automatycznym postprocessingu pozwala na łatwe wycięcie tła. Produkt jest oddzielony od otoczenia przez maskę, a tło może być zastąpione dowolnym kolorem lub wzorem.
W rozwiązaniach zintegrowanych (sprzęt – oprogramowanie), takich jak Orbitvu, cały proces wykonywany jest automatycznie: od wykonania zdjęć i masek po kontrolę tła w aplikacji. Użytkownik ma możliwość dopracowania kształtu maski i manipulowania docelowymi właściwościami tła. Proces ten trwa od kilku sekund do kilku minut i znacznie przyspiesza wykonywanie fotografii produktowej z białym tłem.
Usuwanie tła za pomocą maski – wady i zalety
+ bardzo duża precyzja
Precyzja leży u podstaw tej metody. Zdjęcie i maska pozwalają na wycięcie najdrobniejszych szczegółów fotografowanego przedmiotu. Kępki włosów, trudna faktura czy półprzezroczystość sprawiają mniej problemów przy zastosowaniu maski niż przy innych metodach.
+ zachowanie przezroczystości
Maskowanie jest dobrym sposobem na fotografowanie produktów przezroczystych i półprzezroczystych. Narzędzia pozwalają dopracować maskę tak, aby prawidłowo pokryła trudne powierzchnie. Sprawdzi się to w przypadku takich przedmiotów jak butelki czy szklane naczynia.
+ doskonałe odwzorowanie drobnych szczegółów
Przy założeniu, że maska i zdjęcie idealnie do siebie pasują (brak przesunięć), technika maskowania pozwala na pracę z drobnymi detalami, takimi jak włosy, cienkie krawędzie czy trudna faktura materiału. Żadna inna metoda nie osiąga tak precyzyjnych wyników.
– potrzeba albo wysokich umiejętności technicznych, albo pełnej automatyzacji
Dużym wymaganiem w przypadku maskowania jest wiedza techniczna. Trzeba tak ustawić parametry zdjęcia i maski, żeby można je było ze sobą zestawić i w efekcie uzyskać białe tło. Szkolenia i doskonalenie w zakresie zaawansowanej edycji są drogie i czasochłonne, a to podnosi próg wejścia dla tej metody.
Szybszym rozwiązaniem może być pełna automatyzacja, gdyż dedykowany pakiet oprogramowania i w pełni wyposażone studio fotograficzne będą ze sobą współpracować, aby uprościć proces maskowania i produkcji zdjęć. Dzięki automatyzacji, do pracy z usuwaniem tła potrzebne będzie jedynie podstawowe szkolenie.
– czasochłonność (przy braku automatyzacji)
Czas “płynie szybko” w procesie wykonywania zdjęć i masek, a zwłaszcza w fazie postprodukcji, kiedy trzeba je na siebie precyzyjnie nałożyć. Nawet mimo dobrej znajomości obsługi Photoshopa, maskowanie “ręczne” może zająć sporo czasu.
Automatyzacja rozwiązuje ten problem. Maska i zdjęcie są przetwarzane w specjalnym, dedykowanym oprogramowaniu, które wykorzystuje zaawansowane algorytmy do automatycznego i szybkiego tworzenia pliku wyjściowego z wyciętym tłem. Daje to ogromną oszczędność czasu.
– cena zakupu automatyki
Maskowanie wymaga automatyzacji, aby było skuteczne i przyniosło maksymalną oszczędność czasu. Sprzęt do automatyzacji fotografii może być drogi, choć jest to jednorazowa inwestycja, która znacznie obniża koszty stałe.
To generalnie ogranicza stosowanie maskowania opartego na usuwaniu tła do profesjonalistów – firm e-commerce, sprzedawców detalicznych i studiów fotograficznych.
Jak fotografować i przetwarzać zdjęcia z wykorzystaniem opartego na masce usuwania tła?
W zautomatyzowanej fotografii należy wykonać dwa zdjęcia. Zasady oświetlenia dla każdego z nich nie ulegają zmianie. Gdy ustalisz zasady oświetlenia i przygotowania studia, później praca przebiega już podobnie. Automatyzacja przynosi jednak korzyść w postaci możliwości zapisu ustawień w formie szablonów i korzystania z nich w dowolnym momencie.
Po pierwsze, należy przygotować produkt. Oznacza to zazwyczaj staranną pielęgnację – czyszczenie, odkurzanie i ustawianie w studio. Warto zadbać o to wcześniej i zaoszczędzić czas na etapie post-processingu. (np. kiedy nie ma konieczności usuwania odcisków palców).
Drugim krokiem jest wykonanie dwóch zdjęć w różnych warunkach oświetleniowych. Pierwsze z nich skupia się na produkcie i ma na celu ukazanie wszystkich jego szczegółów w jak najlepszym świetle. Drugie ma na celu doświetlenie tła i sfotografowanie produktu bardziej jako ciemnego konturu – to będzie maska. Proces ten wymaga zmian w oświetleniu, np. zastosowania silnego podświetlenia produktu. Urządzenia automatyczne pozwalają wybrać z gotowego zestawu szablonów oświetleniowych zarówno maski jak i zdjęcia. Dodatkowo można tworzyć własne szablony dopasowane do potrzeb konkretnych produktów.
Trzeci etap to postprodukcja, który odbywa się w programie do edycji zdjęć. Teraz trzeba już tylko nałożyć maskę na zdjęcie i usunąć tło, żeby otrzymać wycięty produkt. Przeczytaj więcej o obróbce w Photoshopie dla uzyskania białego tła w naszym dedykowanym artykule.
Co jest w tej metodzie najkorzystniejsze dla branży e-commerce?
Korzystanie z tej metody będzie szczególnie opłacalne dla firm z branży e-commerce. Mają one najlepsze dostępne zasoby inwestycyjne i stale poszukują możliwości obniżenia kosztów (czasu i pieniędzy) w swoich procesach. To właśnie zapewnia maskowanie połączone z automatyzacją.
Firmy uzyskują powtarzalne zdjęcia wysokiej jakości z idealnie białym tłem. Szybkość wycinania tła jest niezrównana przy zastosowaniu automatyzacji, co skraca czas wprowadzania produktów na rynek i sprawdza się w przypadku setek produktów w dużych sklepach internetowych.
Dzięki zautomatyzowanemu usuwaniu tła opartemu na maskach, można również zwiększyć przepustowość procesu tworzenia zdjęć przy tym samym zaangażowaniu zasobów. Nie są też potrzebni wysoko wykwalifikowani specjaliści.
Pokazuje to, że wybór techniki maskowania połączonej z tradycyjną fotografią nie jest opłacalny w dużych przedsiębiorstwach ze względu na czasochłonność i wymagania dotyczące umiejętności retuszerów. Szereg urządzeń wykorzystujących właśnie tę metodę jest powszechnie dostępnych na rynku.
4) Usuwanie tła oparte na sztucznej inteligencji
Nowoczesna technologia dotarła do etapu, w którym algorytmy uczenia maszynowego są w stanie rozróżnić, co jest tłem, a co pierwszym planem obrazu. Nie zagłębiając się w techniczną stronę sposobów programowania i uczenia maszyn, można powiedzieć, że w perspektywie czasu te metody usuwania tła będą coraz skuteczniejsze.
Korzystanie z AI usuwania tła jest bardzo proste i intuicyjne dla użytkownika, ponieważ jego zaangażowanie jest ograniczone do przesłania zdjęcia, wyboru tła i pobrania zdjęcia. Oczywiście w niektórych przypadkach dostępne są opcje edycji pliku.
Można wypróbować algorytmy AI w aplikacjach desktopowych, takich jak Photoshop lub Topaz Mask AI, zwykle za dodatkową opłatą jednorazową lub abonamentową. Niektóre serwisy oferują przydatne wtyczki do usuwania tła. Inne są dostępne online, za pośrednictwem przeglądarek lub API, na stronach takich jak remove.bg lub removal.ai.
Dla potrzeb e-commerce rozważymy ich zalety i wady, jeśli chodzi o fotografię produktową (duża ilośs zdjęć, wymagania jakościowe itp.).
Usuwanie tła za pomocą AI – wady i zalety
+ natychmiastowy rezultat bez pracochłonnej ręcznej edycji
Każdy, kto zajmuje się komercyjną fotografią produktową zdaje sobie sprawę z tego, jak ważny jest czas potrzebny na postprodukcję. Zaangażowanie zewnętrznych retuszerów może być ograniczone dzięki zastosowaniu dobrze wyszkolonej sztucznej inteligencji. Przepływ pracy działa płynnie i składa się z kilku kliknięć w celu dostarczenia danych wejściowych i otrzymania danych wyjściowych. Przetwarzanie trwa zazwyczaj kilka sekund i nie wymaga dodatkowej uwagi. Wizja ograniczenia czasochłonnego przycinania w Photoshopie i bardzo niewielkiego wysiłku ręcznego brzmim naprawdę zachęcająco!
+ plik wyjściowy o niskiej rozdzielczości możesz otrzymać za darmo bez, znaku wodnego
Narzędzia online do usuwania tła przy pomocy sztucznej inteligencji działają za darmo kiedy na wyjściu otrzymujemy plik o niższej rozdzielczości. Będzie on wystarczający jeśli nie mamy potrzeby generować pliku, który będziemy oglądać później np. w przybliżeniu.
+ pay as you go lub plany abonamentowe
Jeśli zdecydujesz się na przetwarzanie w wyższych rozdzielczościach, możesz wybrać plany płatne lub abonamentowe z narzędziami do przetwarzania AI. Prawdziwa korzyść z tej metody pojawia się wraz z wolumenem zdjęć do przetworzenia, ponieważ cena za zdjęcie spada znacząco wraz ze wzrostem ich ilości.
+ przetwarzanie wsadowe
AI może przetwarzać pliki w partiach, co jest niemożliwe kiedy używamy edytorów ręcznych. Duże ilości zdjęć mogą zostać przetworzone w krótkim czasie w porównaniu z tradycyjnym postprocessingiem.
– bardzo ograniczona możliwość poprawiania niezadowalających rezultatów
Pierwszym poważnym ograniczeniem opcji usuwania tła AI są jej możliwości edycyjne. W przypadku, gdy jakakolwiek część automatycznego przycinania jest niezadowalająca, nie ma możliwości naprawienia jej w procesie automatycznym. Prawie żadne dodatkowe narzędzia do post-processingu nie są dostarczane z algorytmami sztucznej inteligencji. Nie dotyczy to wbudowanego AI Photoshopa, ponieważ tam możesz czerpać z korzyści zarówno AI, jak i ręcznego edytora w jednym programie.
– utrata przejrzystości produktu
Automatyczne rozwiązania AI zazwyczaj nie radzą sobie z przezroczystością przedmiotu. Fotografie butelek lub wyrobów szklanych będą źle przycięte lub z utraconą półprzezroczystością. Ta jedna wada może przeważać w kierunku usuwania tła opartego na masce, które dobrze radzi sobie z przezroczystością.
Photoshop AI do usuwania tła
Photoshop jest najbardziej solidnym, złożonym i znanym edytorem zdjęć. Często używany do ręcznej edycji, wykorzystuje również AI do automatycznego zaznaczania obiektów.
Ogromna korzyść z tego systemu staje się oczywista, jeśli weźmiemy pod uwagę, że zaznaczenie można dopracować za pomocą suwaków Select i Mask lub różnych innych narzędzi Photoshopa (np. maska warstwy, narzędzie Pen, narzędzie Lasso, narzędzie Magic Wand, Quick Mask itp.)
+ Dobry jako punkt wyjścia
AI w Photoshopie bardzo dobrze sprawdza się jako punkt wyjścia do tworzenia precyzyjnych, profesjonalnych selekcji. Uruchamiasz silnik, uzyskujesz w zasadzie wycięty obiekt, a następnie skupiasz się na poprawkach.
+ Idealny do łączenia AI ręcznej edycji
Photoshop udostępnia wszystkie narzędzia potrzebne do ręcznej obróbki rezultatu pracy AI. Praca z Lassem lub piórem pozostaje nieco bardziej skomplikowana ale daje nieporównywalnie dobre efekty.
– Nieprawidłowa praca z obiektami złożonymi i otworami
Silnik AI dostarczony z Photoshopem z reguły źle radzi sobie ze złożonymi obiektami lub przedmiotami z otworami. Trudniej będzie automatycznie wyciąć koła ze szprychami lub jakiekolwiek metalowe kratki.
– Wymagane umiejętności edycyjne
Aby poradzić sobie z niedoskonałościami usuwania tła AI i uzyskać doskonały wynik, trzeba opanować narzędzia, które oferuje Photoshop. Zapoznanie się z nimi z pewnością wymaga trochę czasu i treningu, co może wydłużyć czas wprowadzenia produktu na rynek i zwiększyć koszty zatrudnienia.
– Brak przetwarzania wsadowego
Z pomocą Photoshopa jako narzędzia do usuwania tła AI, niestety trzeba edytować zdjęcia jedno po drugim. Nie ma dostępnych opcji przetwarzania wsadowego. W przypadku setek obrazów do wycięcia może to być duże utrudnienie.
Topaz Mask AI – usuwanie tła
Topaz Mask to kompleksowy program do maskowania tła. Został on stworzony przez firmę Topaz, która ma ogromne doświadczenie w edycji zdjęć i zastosowaniach AI.
Proces jest uproszczony w stosunku do Photoshopa. Polega na nałożeniu pędzlem ogólnej sylwetki przedmiotu, który ma być wycięty i pozwalasz sztucznej inteligencji wykonać resztę pracy. Za pomocą narzędzia pędzla możesz dopracować krawędzie proponowanej maski i kontrolować precyzję algorytmu za pomocą suwaków. W ostatnim kroku pozostaje już tylko podmiana tła – możesz wybrać białe, przezroczyste lub wkleić dowolny obraz.
+ Świetne rezultaty
Wielu użytkowników potwierdziło, że rezultaty oferowane przez to rozwiązanie są niezwykle precyzyjne i skutecznie pomagają uzyskać białe lub przezroczyste tło. W niektórych przypadkach Topaz jest nie ma sobie równych.
+ Brak potrzeby wysokich umiejętności do ręcznego retuszu
Łatwość obsługi narzędzi Topaz AI zachęci nieprofesjonalistów. Trzeba opanować zaledwie kilka suwaków, różne pędzle i trójstopniowe usuwanie tła. Program jest łatwy w obsłudze, równocześnie daje kontrolę nad uzyskanym efektem.
+ Jednorazowa opłata za zakup oprogramowania
Dla tych, którzy chcą zakupić narzędzia Topaz AI do regularnego użytku w fotografii e-commerce, jednorazowa opłata może być ogromną korzyścią. Brak miesięcznej subskrypcji oznacza oszczędności w dłuższej perspektywie.
– Brak możliwości przetwarzania wsadowego
Podobnie jak w przypadku Photoshopa, Topaz nie oferuje przetwarzania wsadowego, co spowalnia tworzenie zdjęć produktów gotowych do użycia w sieci.
– Stosunkowo wysoka cena zakupu do użytku nieprofesjonalnego
Jednorazowa opłata za zakup nadal jest raczej poza budżetem osób, które chcą korzystać z Topaz tylko od czasu do czasu. Oprogramowanie zostało dedykowane do użytku profesjonalnego i e-commerce.
– Brak zaawansowanych narzędzi manualnych
Gdy sztuczna inteligencja nie daje zadowalających rezultatów, trzeba dopracować przycięcie ręcznie. W Topaz te opcje są dość ograniczone (na korzyść prostoty) w porównaniu do Photoshopa.
WSKAZÓWKA: Jak dobrze sfotografować produkt do przetwarzania przez AI?
Chcąc ułatwić pracę silnikowi AI, a tym samym szybciej uzyskać lepsze wyniki, warto przestrzegać dwóch zasad. Po pierwsze: obiekt musi być w pełni ostry. Po drugie: ważny jest dobry kontrast między obiektem a usuwanym tłem
Spójrz na idealny przykład dla przetwarzania przez AI powyżej.
Co jest w tej metodzie najkorzystniejsze dla branży e-commerce?
Sztuczna inteligencja pozwala osiągnąć cel: wyprodukować dużą ilość dobrych zdjęć produktowych w krótkim czasie, tak istotnych dla firm e-commerce.
Prostota obsługi tego narzędzia pozwala obniżyć koszty związane z zatrudnieniem. Jeśli dodamy do tego szybkość pracy i opcje edycji całych partii zdjęć, uzyskamy potężne narzędzie dla e-commerce oszczędzające bezcenny czas.
Jednak niedoskonała praca niektórych algorytmów często wymaga ręcznej korekty. To wydłuża czas przetwarzania i działa na korzyść precyzyjnych metod usuwania tła, takich jak maskowanie i automatyzacja. Trudności, jakie możesz napotkać podczas fotografowania dotyczą głównie przezroczystych obiektów, produktów futrzanych, z włosiem, o “poszarpanych” krawędziach itp. lub posiadających powierzchnię odbijającą światło
5) Ręczne wycinanie produktu
Ręczne wycinanie produktu można nazwać tradycyjnym sposobem na uzyskanie białego tła. Polega na używaniu oprogramowania do edycji zdjęć, różnych narzędzi, takich jak Magnetic Lasso (lasso magnetyczne) lub Pen (pióro), aby obrysować produkt i wskazać tło, które ma być zastąpione czystą bielą.
Programy oferują różne poziomy precyzji narzędzi do wycinania. Twój wybór metody tworzenia ścieżki będzie zależał od poziomu “skomplikowania” produktu, tj. jego kształtu i tekstury. Ścieżka może być cyfrowo “wspomagana” poprzez przyleganie do krawędzi produktu lub całkowicie zależna od ruchu kursora.
Więcej o narzędziach Photoshopa do wycinania znajdziesz w naszym artykule o tym, jak usunąć tło z obrazu produktu. Ta metoda ma swoje niezaprzeczalne zalety i równie istotne wady.
Ręczne wycinanie za pomocą ścieżek – wady i zalety
+ Dokładność
Praca ręczna, tak jak w każdym rzemiośle, gwarantuje wysoką precyzję i swobodę w podejmowaniu decyzji. Ręczne wycinanie za pomocą ścieżek jest dokładne “co do piksela” i daje możliwość pracy w różnych powiększeniach.
+ Łatwość korygowania błędów
Precyzja pozwala na osiągnięcie idealnego efektu. Ścieżki można dowolnie edytować wprowadzając poprawki w trakcie lub po ich utworzeniu. Zajmuje to trochę czasu, ale gwarantuje poziom precyzji, który jest nieporównywalny z automatycznymi metodami.
– Trudne początki w nauce Photoshopa
Poważną przeszkodą na początkowym etapie jest nauka umiejętności posługiwania się Photoshopem. Poprawne posługiwanie się narzędziami takimi jak np. Pen (Pióro) czy Lasso, manipulowanie warstwami i maskami wymaga poświęcenia czasu na naukę, a co za tym idzie może okazać się kosztowne. Co więcej, najwięcej czasu zajmuje właśnie opanowanie podstaw – to może przypominać początkującym stromą górę do pokonania.
– Problem z ”trudnymi” produktami
Ręczne wycinanie staje się żmudnym zadaniem w momencie, gdy masz do czynienia z trudnymi obiektami. Miękkie krawędzie, nieostre obszary, bardzo skomplikowane obiekty z otworami – ich obróbka zajmuje sporo czasu. Czasem może okazać się, że niemożliwe jest obrysowania ich ze 100% dokładnością.
– Wysokie koszty
Jeśli Twoim celem jest szybka obróbka tysięcy zdjęć dla e-commerce, ręczne wycinanie może okazać się zbyt wolne. Być może będziesz stał przed wyborem – zatrudnić “armię” retuszerów czy skorzystać z outsourcingu (co generuje kolejne koszty).
Dlaczego wybrać właśnie tę metodę dla e-commerce?
Ręczne wycinanie tła przynosi korzyści w postaci precyzji i łatwej korekty błędów, ale wymaga zaangażowania czasu i środków.
Jeśli chcesz zredukować koszty, nie rezygnując z tej metody uzyskiwania białego tła, dobrym pomysłem może być skorzystanie z usług azjatyckich studiów zajmujących się usługami wycinania tła. Oferują one różne poziomy usług w atrakcyjnych cenach i często wystarczająco dobrych czasach realizacji. Cały proces sprowadza się do przesłania materiału źródłowego i otrzymania wyników za pośrednictwem chmury lub dedykowanych serwerów.
Podobną usługę oferuje pixelz.com, wiodący dostawca usług usuwania tła na świecie. Oferują oni dobrą jakość pracy i ciekawy blog, gdzie można znaleźć wiele przydatnych wskazówek.
Wybór ręcznego wycinania będzie mniej korzystny dla twojego biznesu e-commerce, jeśli sprzedajesz produkty trudne do fotografowania, tj. np. takie, które mają bardzo miękkie krawędzie, “futrzaną” teksturę, półprzezroczyste krawędzie lub nieostre obszary. W takich przypadkach warto rozważyć rozwiązania z zakresu maskowania i automatyzacji.
6) Chroma keying (kluczowanie chromatyczne)
Chroma keying, czyli nakładanie separacji kolorów, to technika, która może okazać się przydatna w filmach produktowych. Pozwala ona na nałożenie na siebie dwóch strumieni obrazu w oparciu o ich kolory (zakres chromatyczny). W ten sposób produkt sfilmowany na specjalnie zielonym lub niebieskim (lub po prostu – kontrastowym) tle może zostać zaprezentowany na białym lub w dowolnym, wybranym przez Ciebie otoczeniu.
Technika ta, często wykorzystywana przez dziennikarzy i producentów gier wideo, nazywana jest również techniką zielonego ekranu i pozwala na uzyskanie białego tła w widokach produktów 360 stopni i fotografii mody (na modelkach/modelach)
Można ją zastosować w oprogramowaniu do edycji zdjęć i wideo, wybierając zakres kolorów i zastępując go czystą bielą lub czyniąc go przezroczystym, aby umożliwić podmianę tła. Ta operacja jest nazywana "kluczowaniem koloru" lub “kluczowaniem chromatycznym”. Korekty w nieruchomym obrazie mogą być wykonane z dodatkowym użyciem magicznej różdżki lub lasso clipping paths.
Przyjrzyjmy się teraz jakie korzyści przynosi kluczowanie chromatyczne w fotografii produktowej i wideo.
Plusy i minusy chromakey:
+ opłacalność
Wprowadzenie kluczowania chromatycznego do procesów fotograficznych wymaga niewielkich inwestycji. Zielone lub różnokolorowe ekrany oraz oprogramowanie do edycji z obsługą to zazwyczaj jedyne wymagania.
+ niezawodność
Metoda ta jest obecna w biznesie od dłuższego czasu, po raz pierwszy wprowadzona na poważną skalę w telewizji. Możesz być pewien, że kontrastowe tła sprawią, że stosunkowo łatwo będzie manipulować zdjęciem w postprocessingu.
+ uniwersalność – działa również dla filmów wideo
Największą zaletą chromakey jest możliwość zastosowania go dla filmów wideo. Metoda ta sprawdzi się jeśli pracujesz z modelami lub chcesz tworzyć filmy produktowe z ich udziałem. Wystarczy wybrać pakiet oprogramowania do edycji wideo, który odpowiada Twoim potrzebom.
– potrzeba znajomości zasad edycji
W rzeczywistości – każda metoda wymaga pewnych umiejętności i przynajmniej podstawowej znajomości i rozumienia technik Photoshopa. Szkolenie zespołu w tym zakresie zawsze się opłaci.
– czasochłonność
Praca z chromakey wymaga wielu ręcznych poprawek, takich jak dopracowanie krawędzi czy korekta kolorów. Retuszer będzie musiał poświęcić więcej czasu na obróbkę, jeśli produkty należą do “trudnej” kategorii.
– nie nadaje się do wszystkich produktów
Produkty przezroczyste lub silnie odbijające światło mogą okazać się niemal niemożliwe do obróbki za pomocą kluczowania chromatycznego. Metoda ta nie sprawdzi się w przypadku wyrobów szklanych, a nawet biżuterii.
Jak wykorzystać kluczowanie chromatyczne do uzyskania białego tła?
Dla początkujących użytkowników przygotowaliśmy krótki przewodnik po tym, na czym polega chromakey. Opisaliśmy trzy etapy – oświetlenie, fotografowanie/filmowanie i edycję, aby łatwiej było to zrozumieć i spróbować „w domu”.
Oświetlenie
- równomiernie oświetl tło do chromakey
- unikaj cieni i zagnieceń na tle (im bardziej równe i gładkie tło, tym lepszy efekt)
- oświetlenie produktu musi być zgodne z oświetleniem przyszłego tła, tak, by wyglądało naturalnie. Jeśli będzie to tło w jednolitym kolorze, np. jednolicie białe, ten wymóg można pominąć.
Rejestrowanie obrazu
- najlepiej jest używać plików RAW, ponieważ zawierają one najwięcej danych i umożliwiają najbardziej zaawansowaną edycję bez utraty szczegółów/jakości obrazu.
- umieść fotografowany obiekt jak najdalej od tła (aby uniknąć “zlewania się” kolorów na jego krawędziach).
- unikać niedoświetlenia lub prześwietlenia – mniejsze nasycenie kluczowego koloru i większy poziom szumów spowodują gorsze rezultaty maskowania.
Edycja
- wykadruj obraz do wymaganego rozmiaru przed edycją.
- zwiększ nasycenie koloru kluczowego.
- wybierz zakres koloru kluczowego.
- utwórz maskę z zaznaczenia, aby umożliwić dalsze ręczne poprawki przy użyciu np. narzędzia “Pędzel”.
- dopracuj krawędzie produktu.
- popraw “rozlany” kolor za pomocą narzędzi do zastępowania kolorów.
Jakie korzyści przynosi ta metoda dla e-commerce?
Pierwszą i najważniejszą zaletą chromakey dla e-commerce jest możliwość użycia tej technologii w materiałach wideo. Bardzo często e-sklep będzie wymagał wideo 360 lub wideo modeli/modelek, które elegancko wpasują się w layout strony.
To właśnie wtedy chromakey przychodzi z pomocą, dając stosunkowo łatwe możliwości przetwarzania tła. Jest to również efektywne kosztowo – potrzebne będa odpowiednie ekrany podczas filmowania i oprogramowanie do post-processingu. Oczywiście konieczne będzie przeszkolenie personelu w zakresie stosowania chromakey – to wiąże się z dodatkowymi kosztami.
Wybierz metodę najlepszą dla Ciebie.
Ostateczny wybór metody uzyskiwania białego tła będzie zależał od potrzeb twojej firmy. Czynniki, które będą mieć znaczenie to również dostępność czasu, budżet oraz to, czy wolisz zachować know-how wewnątrz organizacji,
Już na etapie planowania tworzenia kontentu zdjęciowego trzeba podjąć decyzję czy inwestować – jednorazowo – w nowoczesną technologię związaną z automatyzacją procesu, czy raczej korzystać z outsourcowanych usług. W tym miejscu na pewno warto wziąć pod uwagę ich dostępność na lokalnym rynku, wymagania czasowe jakie mamy (od momentu wprowadzenia kolekcji na rynek, do publikacji zdjęć) oraz wielkość firmy i wolumen jaki mamy do sfotografowania.
Biorąc pod uwagę szybkość i precyzję automatyzacja wydaje się najlepszym rozwiązaniem, ale – żeby znaleźć to najodpowiedniejsze dla siebie – warto dobrze poznać wszystkie możliwości.
Stale rozwijane rozwiązania do automatycznej fotografii produktowej to przyszłość tej dziedziny, a uzyskiwanie białego tła przy ich pomocy jest po prostu najefektywniejsze. Decydując się na automatyczne rozwiązania Orbitvu otrzymujesz równocześnie szerokie wsparcie i pakiet szkoleń, pozwalające na przyjazny start w odkrywaniu nowej technologii. Więcej informacji na temat wsparcia, szkoleń dla użytkowników czy demo znajdziesz na naszej stronie internetowej oraz bezpośrednio – kontaktując się z nami.
Powodzenia!
Skontaktuj się z nami
Skontaktuj się z nami
Masz pytania? Napisz do nas, odpowiemy tak szybko, jak to możliwe.
Produkty
Produkty
Artykuły, które również mogą Ci się spodobać
Fotografia dzieł sztuki jest sztuką sama w sobie! Artyści spędzają godziny, jeśli nie miesiące tworząc wspaniałe dzieło, któr...
Budując swój biznes odzieżowy w Internecie, od samego początku musisz zmierzyć się z pytaniami dotyczącymi fotografii produkt...
Chodzisz, biegasz, używasz butów. Są one jednym z kluczowych produktów w życiu pełnym ruchu. Jeśli kiedykolwiek próbowałeś ku...