Chodzisz, biegasz, używasz butów. Są one jednym z kluczowych produktów w życiu pełnym ruchu. Jeśli kiedykolwiek próbowałeś kupić buty online, wiesz jaki wpływ na satysfakcję z zakupu ma fotografia produktowa. Dla sprzedawców będzie ona ważna żeby wyróżnić się spośród konkurencji i zwiększyć konwersję. W tym krótkim przewodniku przedstawiamy wszystkie niezbędne informacje, potrzebne do rozpoczęcia przygody z fotografią butów.

Lookbook czy packshot?

Fotografia obuwia mieści się na pograniczu fotografii produktowej i modowej. Ma kilka najbardziej charakterystycznych cech tej pierwszej i przestrzeń na kreatywność charakterystyczną dla drugiej. Możesz zdecydować się na zdjęcia spełniające wymogi aukcji internetowych i platform sprzedażowych – z jednolitym tłem – lub spróbować zorganizować sesje lookbookowe z różnorodnym tłem i ciekawym otoczeniem.

Orange shoes - a packshot
Packshot
Orange shoes - a lookbook photo
Lookbook

Lookbookowa fotografia butów

Oba style fotografii obuwia mogą przekonać potencjalnego klienta do zakupu. Warto jednak zastanowić się w jaki sposób mają to zrobić: czego oczekuje klient, gdzie wykorzystamy zdjęcia. Fotografia lookbookowa ma za zadanie przyciągnąć spojrzenie kupującego oferując coś innego, nowego, ciekawego. 

Może też być inspiracją – w feedzie na Instagramie lub jako reklama online w Google Ads. Być może zauważyłeś nowy trend na oznaczanie zdjęć butów tagiem #shofie? To właśnie fotografie w stylu lookbookowym znajdziesz zebrane pod tym coraz popularniejszym hashtagiem.

Jeśli sprzedajesz buty za pośrednictwem Instagrama i kanałów social media, warto zainteresować się tym trendem. Pewnie nie byłbyś zadowolony z galerii stylowych butów na białym, czystym tle. Prawdopodobnie twoi klienci również, a do zakupu przekona ich raczej atrakcyjna kompozycja i kontekst w jakim buty są pokazane.

A shofie with cappuccino and red shoes
#shofie
Blue shoes - a still life photo
martwa natura – buty

Fotografia packshotowa butów

Platformy takie jak Amazon czy Allegro to “zupełnie inna bajka” w kwestii wymagań dla fotografii obuwia. Są one są wyraźnie określone: zdjęcia muszą mieć jednolite białe tło, a produkty muszą zostać sfotografowane pod określonymi kątami – są to tzw. packshoty. Nie ma tu wiele miejsca na kreatywność w stylu Instagrama.

Żeby uzyskać idealny packshot musisz poświęcić czas na postprodukcję i wycinanie tła. Możesz to zrobić w Photoshopie rysując ścieżki (używając narzędzia clipping path), albo wykorzystać technologie, o których szerzej przeczytasz w artykule o usuwaniu tła.

Ważne, żeby buty były przedstawione w sposób neutralny, a zdjęcie dawało klientowi jak najwięcej informacji o produkcie. Podkreślenie szczegółów, prawdziwe kolory i widoczna tekstura to niezbędne cechy dobrego packshota.

Listing of a pair of shoes with correct packshot use.
packshot – zdjęcie produktowe w sklepie internetowym

Warto zastanowić się nad każdym detalem: pod jakim kątem sfotografować sznurówki, tak aby były należycie wyeksponowane, jak pokazać logo i zagniecenia materiału. Równomierne światło będzie dobre dla zdjęć w ogólnym widoku, podczas gdy dla wyraźnej prezentacji tekstury lepiej zastosować światło padające pod kątem, tak by stworzyć wyraźne cienie. Bardzo często zdjęcie widoku z góry będzie miało szczególną wartość dla klientów, może więc spróbujesz spojrzeć z innej perspektywy?

Ogólne wskazówki: powtarzalność jest kluczowa!

W fotografii obuwia ważne jest, żeby zachować powtarzalność ujęć. Jeśli wszystkie Twoje buty będą sfotografowane pod tym samym kątem, twój sklep będzie wyglądał spójnie i profesjonalnie. 

Najczęściej stosowane kąty to: widok z prawej strony, widok z tyłu oraz widok pod kątem 45 stopni. Każde dodatkowe zdjęcie daje więcej informacji. Warto rozważyć również wprowadzenie innych multimediów: filmów produktowych, widoków 360 stopni czy “wirtualnych spacerów”.

Orange shoe - side view
Widok z prawej strony
Orange shoe - view at 45 degrees angle
Kąt 45 stopni
Orange shoe - front view
Widok z przodu
Orange shoe - back view
Widok z tyłu
Orange shoe - view from above
Widok z góry

Jeśli decydujesz się pokazać na stronie głównej sklepu miniatury zdjęć ze stron produktowych, wtedy spójność ujęć ma jeszcze większe znaczenie. To od niej zależy “pierwsze wrażenie” jakie zrobi na użytkowniku twój sklep.

Homepage of a shoe e-commerce portal with good repeatability of packshots

Zobacz jak niska powtarzalność ujęć może zepsuć czytelność i estetykę galerii butów.

Homepage of a shoe e-commerce portal with no repeatability of packshots

Jak osiągnąć powtarzalność?

Osiągnięcie powtarzalności to zarówno kwestia twojej techniki fotografowania jak i parametrów studia. Do wykonania identycznych ujęć najlepiej przygotujesz się, jeśli będziesz mieć do dyspozycji własne studio.

Wtedy nie zmieniasz położenia świateł i aparatów, a wspomagając się notatkami dotyczącymi oświetlenia, możesz uzyskać pożądaną powtarzalność.

Innym sposobem jest zautomatyzowanie procesu fotograficznego. Dzięki urządzeniom takim jak Orbitvu, będziesz mógł zapisać ustawienia studia (oświetlenie, kąty, parametry postprodukcji) w predefiniowanych szablonach.

Automatyczne studio pozwoli ci pracować na mniejszej przestrzeni i zdejmie z ciebie ciężar precyzyjnych rysunków w przypadku konieczności przeniesienia studia. A jeśli chcesz zwiększyć wydajność pracy przy fotografii produktowej obuwia, możesz po prostu dodać kolejne zautomatyzowane studio, powielić parametry kilkoma kliknięciami i cieszyć się wysoką powtarzalnością ujęć.

Jak przygotować buty do sesji produktowej?

Fotografowany produkt powinien być przygotowany z największą starannością. Czyszczenie, polerowanie, usuwanie kłaczków to pierwszy krok do udanych zdjęć…

W przypadku butów skórzanych należy użyć pasty do butów i zadbać o to, aby przedmiot był atrakcyjnie błyszczący. W przypadku butów zamszowych przyda się zabieg szczotkowania, dzięki któremu włosie będzie elegancko ułożone w jednym kierunku.

Dbałość o szczegóły – usunięcie kłaczków czy wystających nitek, zaprocentuje doskonałą prezentacją produktu na finalnym zdjęciu. Jeśli masz do dyspozycji całą partię butów, wybierz tę parę, w której podeszwa jest najbardziej równa, a dziurki na sznurowadła najdoskonalej wykończone. Dąż do ideału i bądź ambitny – raz wykonane zdjęcia będą przyciągać kolejnych klientów.

WSKAZÓWKI I PORADY

“Latające” sznurowadła. Aby sznurowadła “lewitowały” na zdjęciu, zawieś je swobodnie na przeźroczystej lince (idealnie sprawdzi się np. żyłka wędkarska). Zanim to zrobisz, zbuduj nad butem prosty stelaż, do którego będziesz mógł przymocować sznurówki. Możesz do tego celu wykorzystać np. belkę do zawieszania zasłon i dwa statywy. Jeśli podwiesisz but w miejscu pięty, uzyskasz efekt ruchu. To kolejny ciekawy pomysł na zdjęcia do twojego e-sklepu.

Fotografowanie podeszwy. Stojak na słuchawki lub kawałek grubego drutu z podstawą pomogą ci umieścić but do góry nogami. Spróbuj sfotografować go z góry. Jeśli planujesz więcej tego typu ujęć, przymocuj stopę manekina do płaskiej płyty pleksi i wykorzystaj ją do prezentacji butów “do góry nogami”.

Cleaning a shoe for a photo session

Oświetlenie w fotografii obuwia

Oświetlenie, które wybierzesz będzie inne dla fotografii packshotowej, a inne dla lookbookowej. Parametry światła powinny być zgodne z tym, co finalnie chcesz uzyskać – zależnie od produktu i miejsca w którym będziesz go sprzedawać czy promować.

Dla fotografii packshotowej mamy cztery wskazówki, które rozjaśnią nieco temat… oświetlenia.

  • Światło powinno być równomierne i równo rozproszone, aby każdy fragment buta był dobrze widoczny i żeby uniknąć głębokich cieni. Lampy ustawiamy zarówno z przodu jak i z tyłu buta, tak aby również obcas był dobrze doświetlony!
Correctly lighted packshot of a Big Star shoe
  • Światło powinno być w stanie wiernie oddać kolor produktu. Pomyśl o uzyskaniu temperatury barwowej naturalnego światła, około 5500K, a CRI powyżej 95.
  • Światło powinno eksponować fakturę produktu, tak aby klient otrzymał doświadczenie „bliskie dotykowi”. Aby uzyskać najlepszy efekt, należy używać podwójnego światła bocznego i kątów w zakresie od 35 do 55 stopni.
Lighting the shoe at a slight angle - metaphorical example
  • Unikaj oświetlania produktu en face (z przodu). Sprawi to, że będzie się on wydawał płaski, a ujęcie straci wrażenie trójwymiarowosci.

Parametry aparatu

Zanim przejdziemy do ustawień aparatu potrzebnych do wykonania dobrego zdjęcia obuwia, należy zdecydować, jakie kąty wybrać. Oznacza to, że należy podjąć decyzję o ogniskowej i odległości od przedmiotu oraz o położeniu aparatu względem fotografowanego przedmiotu.

Optymalny kąt ustawienia aparatu będzie zazwyczaj znajdował się gdzieś pomiędzy bardzo wysokim a bardzo niskim położeniem. Ważne żeby ten sam kąt powtarzać we wszystkich ujęciach. Poniżej przedstawiamy możliwe rezultaty różnych decyzji dotyczących kąta ustawienia aparatu:

Orange shoe - too low angle
Za nisko
Orange shoe - good angle
Dobry kąt
Orange shoe - too high angle
Zbyt wysoko

Optymalna ogniskowa będzie oscylować w okolicach 50 mm. Pozwala ona uniknąć silnych zniekształceń i zminimalizować ograniczenia obiektywu. Więcej o ustawieniach aparatu do fotografii produktowej znajdziesz w tym artykule. Tutaj skupimy się na tym, co szczególnie odnosi się do fotografii obuwia.

Ustawienia aparatu do fotografii butów

Warto zwrócić uwagę na fakt, że różne wartości przysłony będą miały wpływ na głębię ostrości na zdjęciu. W przypadku butów, zwykle dolna granica wartości przysłony to f/11 (korzystnie jest ją podnieść do f/14), podczas gdy górna granica to f/16.

Aby utrzymać ostrość na całej długości buta, nie trzeba stosować wyższej przysłony, wymuszającej dłuższe czasy otwarcia migawki lub wyższego ISO ani większej ilości światła. Najprawdopodobniej zbędna okaże się również technika focus stacking, którą omówiliśmy w artykule o fotografii biżuterii. Buty są zazwyczaj wystarczająco duże, aby uzyskać ostrość na całej ich powierzchni (w związku z większą odległością między obiektywem a obiektem).

Wartosć ISO powinna być jak najniższa – złotym standardem jest wartość ISO100, a czas otwarcia migawki powinien być odpowiednio do tego parametru dobrany.

Example of a shoe packshot with camera settings indicated

Dla zapewnienia powtarzalności zdjęć i umożliwienia stosowania dłuższych czasów naświetlania (np. 1/50 lub 1/30 s) bez ryzyka poruszenia (rozmycia) zdjęcia, często niezbędne jest użycie statywu.

Manfrotto tripod

PRO-TIP:
Ustawiłeś w swoim studiu maksymalną moc źródeł światła, a zdjęcia butów nadal mają niedoświetlone obszary? Może warto spróbować zmniejszyć moc świateł i wykorzystać statyw do wydłużenia czasu otwarcia migawki. Możesz swobodnie manipulować ustawieniami aparatu i szukać optymalnych parametrów.

Usuwanie tła

To temat rzadko poruszany w tutorialach fotografii butów. Usuwanie tła jest w zasadzie niezbędne do tworzenia udanych packshotów. Więcej na temat zasadności wycinania tła napisaliśmy w artykule poświęconym temu zagadnieniu. Przedstawiamy w nim również narzędzia Photoshopa, które mogą pomóc w tym zadaniu.

W tym miejscu podkreślmy, że fotografia produktowa bez usuwania tła niesie ze sobą wyzwania w takich obszarach jak:

  • Potrzeby sprzętowe. Do dobrej fotografii butów z białym tłem potrzebne są odpowiednie rozwiązania sprzętowe. Stoły z pleksi, namioty bezcieniowe, lightboxy. A w przypadku chęci urozmaicenia – zestaw kolorowych i teksturowanych teł. To wszystko jest kosztownym, ale nie doskonałym dodatkiem do wymagań fotografii butów.
Shadowless table
Bezcieniowy stół z pleksi
  • Utrata kontrastu. Manipulowanie oświetleniem w trakcie sesji i ustawieniami kontrastu w postprodukcji może prowadzić do przepalenia niektórych obszarów (np. błyszczących produktów). Możliwa jest również utrata ostrości na prześwietlonych krawędziach. We wszystkich przypadkach wycinanie tła rozwiązuje ten problem.
Photograph of a white shoe with contrast issues
Utrata kontrastu
  • Kontrola nad jednolitością tła. Trudno jest uzyskać idealne tło RGB(255,255,255): winietowanie obiektywu, niepożądane cienie przedmiotów i przepalone obszary stanowią spore wyzwanie, kiedy chcemy osiagnąć jednolite tło. Jeśli je wytniesz, możesz je łatwo zastąpić dowolnym kolorem, który sam wybierzesz. Zyskujesz w ten sposób szansę na powtarzalność, niezależnie od umieszczonego w kadrze produktu.
Orange shoes with non-uniform background due to vignetting
Niejednolite tło z powodu winietowania
  • “Dobre oświetlenie”: Czy dobrze oświetlony produkt to zawsze prawidłowo doświetlone tło? Podczas organizowania sesji produktowej, gdzie w finalnym zdjęciu nie będziemy usuwać tła, musimy zdecydować, na czym chcemy się skoncentrować – na produkcie czy na tle. Nie będzie możliwe osiągnięcie perfekcji w obu obszarach jednocześnie: efektem będzie albo źle oświetlony produkt lub nieidealne białe tło. Wycinanie z tła zlikwiduje problem – będziemy mogli skupić się na prawidłowym doświetleniu przedmiotu.

Mając na uwadze te ograniczenia, możesz zdecydować się na postprodukcję w programach do edycji zdjęć, zlecić usługę usuwania tła zajmującym się zewnętrznym firmom lub grafikom lub zainwestować w automatyzację. Ta ostatnia pozwoli ci nie tylko uzyskać wyraźne packshoty, ale też białe tło, które możesz dowolnie modyfikować bez pracochłonnej postprodukcji. O tym jak uzyskać białe tło możesz przeczytać więcej w naszym poradniku.

Orange shoe with no background removal & product overexposure
Brak usunięcia tła, produkt prześwietlony
Orange shoe with background removed and correct exposure
Tło usunięte, prawidłowa ekspozycja

Podsumowanie

Fotografia obuwia dzieli wszystkie trudy innych dziedzin fotografii produktowej i musi sprostać trudnym wymaganiom platform sprzedażowych i oczekiwaniom klientów. Czasem w wersji lookbookowej brakuje w niej też dynamiki, “iskry”. W końcu zakupy to w dużej mierze emocje – kto chciałby nosić (i identyfikować się z nimi!) statyczne i nudne buty?

Rozpoczynając przygodę z fotografią produktową butów, należy pamiętać o powtarzalności, prawidłowym oświetleniu i ustawieniach aparatu. Trochę uwagi trzeba też poświęcić edycji i postprodukcji. 

Kupujący online docenią galerie pełne spójnych zdjęć, podczas gdy zwolennicy Instagrama będą szukać pomysłowości, dynamicznych wrażeń i kontekstów lifestylowych. Najlepszym sposobem na naukę fotografii lookbookowej i packshotowej butów jest podążanie za trendami, które dyktują duże marki i budowanie własnego doświadczenia.

Automatyzacja może być sposobem na zwiększenie wydajności i usprawnienie procesu fotografowania obuwia. Może też przyspieszyć proces uczenia się. Zapraszamy do kontaktu – chętnie podzielimy się wiedzą i doświadczeniem, odpowiemy na pytania.

Ruszaj odważnie w stronę idealnych zdjęć produktowych obuwia!