Fotografia produktowa na Amazona – wyróżnij się na tle konkurencji!
Na pewno dotarła już do Ciebie wiadomość, że możesz zarejestrować się jako sprzedawca na polskiej stronie Amazona – sell.amazon.pl. Jako przedsiębiorca będziesz mógł dołączyć do 2,5 miliona sprzedawców Amazon (2019). Staniesz przed pytaniem, jak sprawić, by klienci z całego świata zainteresowali się Twoim produktem. Krótko mówiąc, jak skutecznie sprzedawać na Amazonie?
Częścią wielkiej układanki sprzedażowej Amazona jest fotografia produktowa – zdecydowanie jeden z najbardziej krytycznych aspektów dobrego wystawienia produktu. Potencjalni klienci nie mogą przecież zobaczyć lub dotknąć produktu osobiście. Bardzo ważne jest, aby pomóc im go zwizualizować. W fotografii produktowej na Amazona chodzi nie tylko o jakość obrazu, ale także o spełnienie szczegółowych wymagań platformy. Zdecydowanie warto podejść do tego z uwagą.
W tym przewodniku zapoznam cię z podstawowymi zasadami atrakcyjnej fotografii tworzonej wprost pod Amazona. Poznasz wymagania techniczne i przeczytasz, jaki rodzaj procesu fotografii produktowej najlepiej odpowie na Twoje potrzeby. Dowiesz się, jak zoptymalizować fotografię produktową na Amazona i poznasz fotograficzne ograniczenia związane z rozwojem Twojej firmy.
|
Włącz się do puli obrotów Amazona – wyróżnij się na tle konkurencji
Sprzedaż netto blisko 280,5 miliarda dolarów w 2019 r. i ponad 197 milionów odwiedzających każdego miesiąca czyni z Amazona narzędzie, którego sprzedawcy online po prostu nie mogą zignorować.
Ale jeśli chcesz uszczknąć coś z rekordowych obrotów Amazona, pamiętaj, że ta platforma jest skoncentrowana na klientach i przywiązuje największą wagę do budowania zaufania i doskonałej obsługi klienta.
Taką misję prezentuje swoim klientom Amazon.
Jest to kluczowe dla Ciebie jako sprzedawcy. To podejście wpływa na sposób, w jaki powinieneś prezentować swoje produkty i tworzyć ich zdjęcia na Amazona. Posiadanie dobrej jakości, unikalnych ujęć produktów pozwoli Ci wyróżnić się na tle konkurencji.
Więcej o stylach i technikach fotografii produktowej oraz ich wpływie na klientów dowiesz się z naszego „pełnego przewodnika po fotografii produktowej”. Na razie skupmy się na tym, jakie wymagania stawia Amazon.
Amazon – wymagania techniczne
Amazon stworzył siatkę zasad dla fotografii produktowej. Różnią się one w zależności od roli, jaką obraz ma odgrywać w serwisie. Wśród nich znajdziesz różne rozmiary i wymagania dotyczące marginesów dla głównego zdjęcia aukcji, zdjęcia alternatywnego lub zdjęcia z ładowarki ofert.
Zapoznaj się z naszą grafiką pomocniczą – mamy tam szybki przegląd wymagań, który pomoże być na bieżąco. Odwiedź też odpowiednią stronę internetową Amazona.
Na początek upewnij się, że zarówno główne, jak i alternatywne zdjęcia aukcji są zgodne z poniższymi wymaganiami technicznymi:
- Rozmiar zdjęcia musi wynosić co najmniej 1000px lub więcej na szerokość lub wysokość. Możesz użyć zdjęć kwadratowych i prostokątnych. Jeśli chcesz umożliwić zoomowanie dla swojego zdjęcia, minimalny zalecany rozmiar to 1600px na dłuższym boku. Maksymalny rozmiar to 10 000px.
Do kadrowania i zmiany rozmiaru zdjęć na Amazona możesz użyć Photoshopa lub dowolnego bezpłatnego oprogramowania do zarządzania zdjęciami, takiego jak XnView czy IrfanView.
- Format pliku zdjęcia powinien być jednym z następujących: JPEG, TIFF, PNG lub GIF.
Wybór jest mniej ważny, jeśli wiesz, że Amazon konwertuje te formaty do własnych zoptymalizowanych standardów- JPEG lub WebP. Dzieje się tak dlatego, że i tak będą one przesyłane do przeglądarek internetowych, a celem jest szybki transfer.
Rozmiar pliku może okazać się ważny, jeśli chcesz wysłać tysiące zdjęć produktów przez wolniejsze łącze internetowe. Amazon ustawił limit rozmiaru pliku na 10 MB. Platforma samodzielnie zoptymalizuje rozmiar zdjęcia, aby skrócić czas ładowania po stronie użytkownika. W ten sposób rozmiar pliku może nie mieć bezpośredniego wpływu na doświadczenie użytkownika (UX).
W oprogramowaniu graficznym, jak np. w Photoshopie, będziesz mieć możliwość kontrolowania rozmiaru pliku wyjściowego poprzez manipulowanie kompresją i jakością obrazu.
Działanie optymalizatora rozmiaru pokazuje poniższe zdjęcie. Zawsze używaj opcji najlepszej jakości – pozwól Amazonowi zdecydować o współczynniku kompresji.
Platforma nie obsługuje animowanych plików GIF, więc nie będzie możliwości dodania prostej prezentacji obrotowej produktu w tym formacie.
Więcej o typach plików na Amazonie przeczytasz w sekcji „Formaty plików zdjęć na Amazon”.
- Wymagana przestrzeń koloru zdjęcia to sRGB lub CMYK.
Będziesz mieć możliwość ustawienia przestrzeni kolorów w aparacie na początku sesji zdjęciowej i zaleca się, aby utrzymać ją przy wszystkich zdjęciach.
Internet wykorzystuje przestrzeń kolorów sRGB i na nią powinien paść Twój wybór w fotografii produktów na Amazona. Aparaty domyślnie zapisują pliki w zoptymalizowanym pod Internet sRGB, ale masz również wybór Adobe RGB, która nie jest obsługiwana przez Amazon.
Jeśli robisz zdjęcia w formacie RAW i tworzysz pliki w przestrzeni kolorów CMYK (np. do druku), możesz przesłać je bezpośrednio na Amazona bez potrzeby konwersji do sRGB. Amazon zrobi to za Ciebie.
Amazon przygotował również serię zasad dotyczących treści. Są one różne dla różnych ról, które ma odgrywać zdjęcie – główne zdjęcie aukcji, zdjęcie alternatywne, główne zdjęcie potomnego SKU, itp.
Główne zdjęcie aukcji
To zdjęcie, występujące również pod nazwą zdjęcie macierzystego SKU, jest pierwszym zdjęciem, które klient zobaczy na stronie produktu. Pojawia się również w wynikach wyszukiwania i na liście produktów.
To zdjęcie ma dać klientowi wyobrażenie o tym, jak naprawdę wygląda Twój produkt. Musi być pozbawione szumów, a tło powinno być idealnie białe (RGB 255, 255, 255). Mamy też bardziej szczegółowe wymagania dotyczące głównego zdjęcia aukcji, zarówno ogólne, jak i w zależności od kategorii produktu. Sprawdźmy ich listę:
- Cały produkt w kadrze.
Przybliżenia bywają przydatne, ale nie prezentują produktu w całości. Pełny widok będzie mimo wszystko kluczem do pozytywnego pierwszego wrażenia klienta. Amazon jasno stawia wymóg: główne zdjęcie musi przedstawiać cały produkt.
- Produkt powinien zajmować 85% dłuższego boku zdjęcia.
Wymóg ten został wprowadzony, aby zapobiec dużym marginesom i sytuacji, gdy produkt występuje jako mały przedmiot w środku białej pustki. 85% odnosi się do najdłuższego wymiaru produktu, więc jeśli weźmiemy pod uwagę ołówek na zdjęciu 1000px, jego długość powinna wynosić co najmniej 850px.
Może być konieczne dodatkowe przycinanie i wyrównanie – produkt najlepiej ustawić na środku kadru. W przypadku mebli i produktów stojących na podłodze przydatne będzie wyrównanie ich do dołu ramki, aby na każdym kolejnym zdjęciu „nie wisiały na różnych poziomach”.
- Żadnych dodatkowych obiektów.
Obraz nie może zawierać mylących dodatkowych obiektów. Obiekty dodatkowe, którymi chciałbyś wesprzeć doświadczenie obrazu produktu, nie są dozwolone na głównym zdjęciu aukcji. Możesz dodawać je w zdjęciach alternatywnych.
- Brak dodatkowego tekstu lub grafiki.
Zdjęcie główne to zawsze klasyczny packshot. Amazon nie akceptuje żadnych dodatkowych tekstów, grafik ani mini-obrazów wklejonych w postprodukcji. Co więcej, rysunki lub ilustracje produktu nie są dozwolone, celem jest zdjęcie.
- Dobra widoczność produktu.
Obraz powinien być ostry, profesjonalnie oświetlony i sfotografowany lub zeskanowany z realistycznym kolorem i wyraźnymi krawędziami. Wszystko to można osiągnąć w dobrym procesie fotografii produktowej, który obejmowałby dobrze wyposażone studio, profesjonalną postprodukcję i kontrolę jakości.
Więcej informacji o tym, jak tworzyć packshoty wysokiej jakości znajdziesz w naszym "Kompletnym przewodniku po fotografii produktowej".
- Okładka do kategorii Książki, muzyka i wideo / DVD.
Obrazy książek, płyt z muzyką i wideo / DVD powinny być samą okładką i wypełniać 100% zdjęcia. Pudełka na płyty, naklejki promocyjne i foliowe opakowania nie są dozwolone.
Fotografując błyszczące papierowe powierzchnie w dużym zbliżeniu, musisz uważać na oświetlenie i odblaski.
Pozostałe typy zdjęć
W pełni zilustrowana aukcja będzie potrzebowała dodatkowych zdjęć z dwóch kategorii. Główne zdjęcie potomnego SKU jest używane, gdy produkt występuje w różnych wariantach kolorystycznych. Jeśli Twoje towary są w kolorze czarnym, białym i czerwonym, będziesz potrzebować zdjęć, żeby zilustrować wszystkie te kolory. Wymagania dla głównego zdjęcia potomnego SKU są takie same jak dla SKU macierzystego.
Zdjęcie alternatywne produktu pokaże różne jego ujęcia, szczegóły, materiał i cokolwiek chcesz przekazać, co może pomóc w sprzedaży. Możesz wgrać do 8 zdjęć alternatywnych dla każdego SKU macierzystego lub potomnego.
Zdjęcia alternatywne muszą również spełniać minimalne wymagania techniczne, chociaż Amazon zostawia tutaj większą swobodę:
- Odniesienie do produktu.
Zdjęcie alternatywne będzie miało rolę pomocniczą dla głównego. Powinno skupiać się na aspektach szczegółowych, które nie zostały w całości przedstawione na zdjęciu głównym. Tym samym obraz musi odnosić się bezpośrednio do sprzedawanego produktu. Dołączanie zdjęć podobnych produktów dla porównania lub luźne skojarzenia fotograficzne dla zbudowania nastroju nie są dozwolone na Amazonie.
- Dobra widoczność produktu.
Wszystkie wymagania dotyczące wyraźności dla zdjęcia głównego pozostają w mocy także tutaj. Zachowanie ostrości, profesjonalne oświetlenie, realistyczny kolor i wyraźne krawędzie będą zawsze wyróżniać dobre zdjęcie produktu na Amazon.
- Dodatkowe elementy są dozwolone.
Dodatkowe produkty lub przedmioty mogą pomóc w wykazaniu zastosowania lub skali produktu.
Na tych zdjęciach możesz wesprzeć się dodatkami, które podkreślą walory Twojego produktu. Pomyśl o kontrastujących (lub harmonizujących) kolorach, wskazówkach dotyczących wielkości (filiżanka obok czajnika) lub prostych ozdobach (powiedzmy, że są święta, a bombka będzie przypomnieniem, że właśnie rozpocząłeś sprzedaż).
Nasza wskazówka – propozycje układów dodatków
Ułóż kompozycję tak, aby główny produkt pozostał w centrum, wspierany przez rekwizyty o różnych rozmiarach po lewej i prawej stronie. W ten sposób tworzysz centrum uwagi. Na zdjęciach o wyższym kącie fotografowania pomyśl o zastosowaniu trójkąta z produktu głównego i przedmiotów pobocznych – w ten sposób jeden z boków trójkąta będzie przekazywał silniejszy komunikat o głównym produkcie, podczas gdy dwa pozostałe będą go wspierać.
- Zasada 85% rozmiaru.
Produkt i rekwizyty powinny wypełnić 85% lub więcej dłuższego boku zdjęcia.
Nie ma ucieczki od reguły małych marginesów w zdjęciach alternatywnych wpisu. Amazon chce, by fotografia była precyzyjna i równomiernie skalowana, więc konieczne będzie zmierzenie pokrycia boku klatki, jak opisano w sekcji zdjęcia głównego. Warto zauważyć, że dla zdjęcia alternatywnego produkt może zająć więcej niż 85% kadru, do 100%.
- Zbliżenia i wycięcia dozwolone.
Zdjęcia przycięte lub zbliżenia na części produktu są dozwolone.
W przypadku produktów złożonych, takich jak sprzęt elektroniczny lub części zamienne, będziesz chciał podkreślić najważniejsze szczegóły produktu. Jak wygląda ten mały przełącznik, gdzie znajduje się gniazdko lub jaki dokładnie jest kształt otworu?
Seria precyzyjnych zdjęć zbliżeniowych może zmniejszyć liczbę pytań, które otrzymujesz od kupujących i szybko zapewnić klienta, że ogląda dokładnie ten produkt, którego potrzebuje. Nie wahaj się zrobić przybliżenia najważniejszych elementów swojego produktu w studio lub stworzyć wycinki ze zdjęć wysokiej rozdzielczości w obróbce końcowej. To się opłaci na Amazonie.
Jak wybrać przybliżenia i kadry wycięte na potrzeby Amazona? – nasza wskazówka
Pamiętaj, że Twoje przybliżenia muszą nieść dodatkową wartość dla klienta. Wybierając elementy do powiększenia, pomyśl o pytaniach, które mogą pojawić się odnośnie Twojej aukcji i “sfotografuj odpowiedzi”. Jak ten uchwyt jest połączony z korpusem? Jaki kolor ma to gniazdo i czy pasuje do mojego kabla? Będą to potencjalne pytania, które pomogą Ci w znalezieniu pomysłów na zdjęcia.
Wskazówka techniczna:
Podczas fotografowania zbliżeń błyszczących powierzchni manipuluj oświetleniem, tak aby uniknąć zbyt silnych odblasków na powierzchni produktu. Pokaż, że to pudełko na buty lub papierośnica są błyszczące, ale nie przesadzaj z efektami oświetlenia. Doświadczenie w studiu lub technologia automatyzacyjna z podglądem na żywo pomogą Ci zdecydować, jak dobrać światło podczas sesji.
- Zróżnicowane otoczenie produktu dozwolone.
Różne tła i otoczenia są dozwolone.
Niektóre produkty mogą wyglądać lepiej na różnokolorowym tle. Wyobraź sobie drogi złoty zegarek stylowo wyłaniający się z czarnego tła dzięki dobremu oświetleniu – to będzie typowe zdjęcie still life. A może morskie tło dla Twoich produktów wędkarskich?
Niektóre produkty zyskują na prezentacji wraz z otoczeniem. Meble lub gadżety do dekoracji wnętrz przemówią bardziej do klienta, gdy zostaną zaprezentowane na fotografii lifestyle’owej. Oznaczałoby to przytulny pokój lub ruchliwą kuchnię, które dobrze budują wrażenie, jakie ma wywoływać produkt.
Jak zorganizować przykładowe otoczenie produktu do fotografii na Amazona? – nasza wskazówka
Otoczenie Twojego produktu pokazujące jego styl będzie miało duże znaczenie. Pamiętaj, że atmosfera, którą tworzysz fotografią produktową, wpłynie na emocje klientów. Ciepłe oświetlenie i pluszowa poduszka? Ostre krawędzie i natura w otoczeniu dla produktu outdoor? Wiele zyskasz świadomie umieszczając produkt w jego naturalnym środowisku lub pokazując jego zastosowanie w świecie rzeczywistym. W ten sposób możesz dać wskazówki swoim klientom i zwiększyć ich ochotę na zakupy.
- Tekst i grafika dozwolone.
Dozwolone są teksty i grafiki demonstracyjne.
Decyzja o poprowadzeniu klienta za pomocą dodatkowego tekstu lub rysunków doda Twojej ofercie praktyczności. Strzałki ze wskazówkami, stemple gwarancyjne, dymki tekstowe – to wszystko daje szansę na przekazanie większej ilości informacji o produkcie i zwiększenie zainteresowania.
Wykorzystanie mocy wizualizacji i tekstu na jednym zdjęciu będzie wymagało doświadczenia w projektowaniu graficznym. Przyda się także dobre zrozumienie tego, co chcemy przedstawić. Wszystko to z pewnością będzie warte wysiłku i ogromnie wzbogaci Twoją ofertę na Amazonie.
Co dodać jako dodatkowy tekst i grafikę do oferty? – nasza wskazówka
Niektóre specyfikacje techniczne produktu mogą znaleźć się na zdjęciu alternatywnym aukcji Amazon. Pomyśl o wymiarach, wadze lub pojemności, zwłaszcza jeśli odgrywają one rolę w wyborze produktu i wyróżniają Cię na tle konkurencji. Można rozważyć różne kompetentne adnotacje z przymiotnikami, takimi jak „przydatne”, „szybkie”, „odporne” lub „solidne”. Z pewnością możesz wymyślić wiele podobnych na swoją aukcję – jednak uważaj, aby nie okazały się długie i nudne.
Zdjęcie z ładowarki ofert
W sekcji produktów używanych i odnowionych Amazona będziesz mógł użyć zdjęcia o innej wielkości. Można je dodać za pomocą przycisku „Sprzedaj swój produkt tutaj”. Zdjęcie to pomoże klientowi wybrać bezpośrednio z listy produktów bez przechodzenia do całej strony produktu.
To zdjęcie powinno być typowe dla produktu i ułatwić mu wyróżnienie się na długiej liście. Preferowane wymiary to 1:1, minimum 200 pikseli na bok, ale można użyć nawet 5:1 i 2000 pikseli.
Pliki na Amazonie
Formaty plików na Amazonie
- JPEG. Format ten jest najbardziej zalecany przez Amazon. Jest to również najpopularniejszy format zdjęć w Internecie. Oferuje najlepszą kompresję przy niewielkiej utracie jakości. Końcowe pliki JPEG są małe. Aparaty cyfrowe są w stanie kodować zdjęcia bezpośrednio w formacie JPEG. Będziesz mógł edytować ten format we wszystkich programach do obróbki końcowej.
Nasza rekomendacja:
Podczas robienia zdjęć w formacie JPEG używaj ustawień maksymalnej jakości w aparacie (np. JPEG Large Fine w aparacie Canon). Po przetworzeniu zapisz ze współczynnikiem kompresji 96 (różnica jakości między 100 A 96 jest niezauważalna, podczas gdy rozmiar jest znacznie niższy). Aby uzyskać najlepsze wyniki, unikaj wielokrotnego zapisywania obrazu w formacie JPEG, ponieważ za każdym razem, gdy go zapisujesz, tracisz trochę jakości (JPEG jest formatem kompresji stratnej).
- GIF. Starszy i bardziej ograniczony format do przechowywania grafiki. Jego zalety to możliwość tworzenia animowanych grafik i dodawania przezroczystości do obrazów. Głównym ograniczeniem jest mała liczba kolorów (8-bitowe 256 kolorów) i dość duży rozmiar pliku. Ponieważ Amazon nie obsługuje animowanych GIFów i nie ma żadnych korzyści w stosunku do innych formatów, powinieneś unikać GIF.
- TIFF. Format ten pozostaje standardem w DTP i przechowuje wszystkie niezbędne informacje, by zdjęcie było dobrej jakości. Pozwala też tworzyć pliki wielostronicowe. Będziesz tu mieć do czynienia z niższym współczynnikiem kompresji i większymi plikami niż JPEG. Możesz dodać przezroczystość i nie stracisz jakości z powodu kompresji. Jest to dobra alternatywa dla JPEG, jeśli już wcześniej pracowałeś z Tiffami. Pamiętaj, aby usunąć dodatkowe warstwy przed przesłaniem TIFFa na Amazona.
Nasza rekomendacja:
Amazon zaleca, aby nie stosować kompresji w plikach TIFF. Przed przesłaniem zaleca się również usunięcie warstw, które mogły powstać podczas przetwarzania końcowego.
- PNG. Bardzo popularny format plików w sieci. Oferuje bezstratną kompresję i przezroczystość kosztem większego rozmiaru pliku. Moją rekomendacją jest użycie go przy przesyłaniu obrazów niefotograficznych, takich jak diagramy, rysunki itp. Takie grafiki dobrze kompresują się w PNG i nie ryzykujesz degradacji jakości charakterystycznej dla JPEG.
Szybka wskazówka:
Amazon stosuje dodatkową kompresję do wszystkich formatów obrazów. Będziesz najbardziej skuteczny, kiedy wybierzesz do swojej oferty pliki bez lub z minimalną kompresją.
Konwencja nazewnictwa plików
- W przypadku nazw plików zdjęć głównych macierzystego SKU wytyczne obejmują identyfikator produktu (Amazon ASIN, 13-cyfrowy ISBN, EAN, JAN lub UPC), po którym następuje kropka i odpowiednie rozszerzenie pliku.
Przykład: A00987654321.jpg lub 039223356.tif Możesz również użyć kodu MAIN po dodatkowej kropce, np. A00987654321.MAIN.jpg. Będzie to wyraźnie wskazywać, że dane zdjęcie jest zdjęciem głównym produktu.
- W przypadku zdjęć głównych potomnego SKU zamieść Amazon ASIN, 13-cyfrowy ISBN, EAN, JAN lub UPC, które są unikalne dla każdej odmiany produktu i będą różniły się od numeru macierzystego SKU. Dalej postaw kropkę i odpowiednie rozszerzenie pliku.
Przykład: A00987654322.jpg lub 039223357.tif. Możesz również użyć kodu MAIN po dodatkowej kropce, np. A00987654322.MAIN.jpg. Będzie to wyraźnie wskazywać, że dane zdjęcie jest zdjęciem głównym produktu dla danego potomnego SKU.
- Nazwy plików zdjęć alternatywnych muszą zawierać czteroznakowy kod: ID.Kod.RozszerzeniePliku.
Kody mogą określać dodatkowe ujęcia (PT01, PT02, PT03, PT04, PT05, PT06, PT07, PT08, PT09), ujęcia kątowe (TOPP, BOTT, LEFT, RGHT, FRNT, BACK) i ujęcia od wewnątrz (IN01, IN02, IN03).
Przykład: A00987654321.PT01.jpg.
Jak robić zdjęcia na Amazona?
Każdy aktywny sprzedawca na Amazonie ma ogromną konkurencję, a towary często bywają podobne do siebie. Twoim celem powinno być wyróżnienie się i komunikacja z klientem w optymalny, angażujący sposób. I tak, na gęstym rynku, czasami to szczegóły dadzą przewagę nad konkurencją. Twoje zdjęcia produktowe będą kluczowym czynnikiem różnicującym.
Po pierwsze, fotografia produktu musi wyglądać profesjonalnie. Domowe zdjęcia z telefonu komórkowego nie pokażą Twojej kompetencji i jakości towaru tak dobrze, jak specjalnie zaprojektowane zdjęcia studyjne. Zdjęcia produktowe są pierwszą rzeczą, która decyduje o tym, czy zdobędziesz kliknięcie kupującego i w rzeczywistości są jedynym ujęciem produktu, które klient widzi przed zakupem. To sprawia, że konieczne jest poświęcenie czasu na wykonanie zdjęć i w każdym wypadku robienie tego jak najlepiej. A więc jak?
Treść zdjęć na Amazona
Przede wszystkim zdjęcie produktu musi być poprawne technicznie. Aby to osiągnąć, manipulujesz ustawieniami aparatu i koordynujesz je z parametrami światła.
Po drugie, aby zwiększyć sprzedaż na Amazonie, poprawne zdjęcie musi być nienaganne estetycznie. Wiąże się to z 5 parametrami:
- prawidłowe oświetlenie. Jednym z Twoich celów będzie wierne zaprezentowanie produktu, jeśli chodzi o kształt, proporcje i fakturę. Odpowiadać za to będzie oświetlenie, ponieważ to ono podkreśla lub wygładza krawędzie i wywołuje wrażenie dotyku materiału.
Powinieneś kontrolować siłę, temperaturę barwową i kąty oświetlenia. Poniższy przykład pokazuje prawidłowe i nieprawidłowe oświetlenie błyszczącego produktu.
- cienie. Nieprawidłowo oświetlony produkt będzie miał głębokie cienie oraz niepoprawny kształt i fakturę. Klient może mieć trudności z wyobrażenie, sobie, jak produkt wygląda naprawdę. Zadbaj, by cienie zostały całkowicie wyeliminowane lub odegrały wcześniej zaplanowaną rolę. Nasze przykłady poniżej pokazują, jak wiele może to zmienić.
- kontrast. Szare zdjęcie ze stonowaną paletą kolorów może nie sprzedawać tak skutecznie, jak zdjęcie pełne żywych barw, które opiera się na dobrze dobranych kontrastujących kolorach. Pomyśl o poziomie kontrastu i intensywności w postprodukcji, aby dodać więcej życia Twoim produktom. Uważaj jednak, aby nie przesadzić i by zdjęcie zbytnio nie oddalało się od rzeczywistości. W naszym przykładzie kontrast jest poprawnie zastosowany tylko na zdjęciu po lewej stronie.
- rozdzielczość. Ten parametr będzie odpowiedzialny za szczegółową prezentację Twojego produktu. Rozdzielczość ponad 1600px na dłuższym boku pozwoli na uruchomienie przybliżeń na platformie Amazon. Zdjęcia o wysokiej rozdzielczości, w których światło jest przyjazne dla szczegółów, będą również przydatne do wycinania przybliżeń na potrzeby zdjęć alternatywnych.
Unikaj zbyt wysokich rozdzielczości, gdzie Twój obraz wydaje się jakby wyjęty spod mikroskopu i ujawniają się niedoskonałości produktu.
- ostrość – głębia ostrości. Ustaw ostrość na centralnym punkcie produktu lub na punkcie najważniejszym dla klienta. Wraz z dobrym kontrastem będzie to atrakcyjne wizualnie i skieruje spojrzenie potencjalnego nabywcy na dokładnie tę część, która jest największą zaletą produktu. Czy widzisz, jak detale są eksponowane przez ostrość na poniższym zdjęciu biżuterii?
3 sposoby na fotografię na Amazona
Zasadniczo do „niezbędnej biznesowo” fotografii produktowej na Amazona można podejść na trzy sposoby – w odniesieniu do czasu, trudności i jakości:
- Namiot bezcieniowy i telefon komórkowy.
Dobra szybkość, metoda łatwa, ale trudno jest utrzymać spójność obrazu. Jakość średnia do niskiej. Rozwiązanie dobre do okazjonalnego wykonywania nielicznych zdjęć.
Zdecydowanie najprostszym sposobem na rozpoczęcie fotografii produktowej na Amazona będzie wzięcie spraw we własne ręce i przy niewielkich nakładach inwestycyjnych wykonanie zdjęć na poziomie podstawowym. Różni producenci wprowadzili na rynek rozwiązania do fotografii still life wykonywanej telefonami komórkowymi: namioty bezcieniowe i lightboxy z niezależnym oświetleniem. Ich zalety i wady wyglądają następująco:
ZALETY
- szybka konfiguracja. Lekki namiot lub lightbox to proste urządzenie, które wymaga niewiele miejsca i jest łatwe w instalacji. Zwykle przypomina mini-pomieszczenie z białymi ścianami z tkaniny, gdzie można dodać oświetlenie i użyć otworów do wprowadzenia obiektywu lub telefonu komórkowego. Cała konfiguracja nie zajmie więcej niż 10 minut.
- dobre tempo sesji. Po rozłożeniu lightbox lub namiot pozwoli na uzyskanie pewnego poziomu powtarzalności parametrów kompozycji i ekspozycji. Będziesz mógł bez większych trudności wymieniać fotografowane produkty, co nada dobre tempo sesji.
- Wykorzystanie telefonu komórkowego – nie wymaga dodatkowego aparatu ani komputera.Ta opcja wymaga jedynie prostego urządzenia do robienia zdjęć. Możesz pozostać przy niskim budżecie i własnym telefonie komórkowym.
- Niski koszt wejścia. Koszt będzie ograniczony do ceny telefonu komórkowego i namiotu bezcieniowego.
WADY
- nieprecyzyjne oświetlenie na białym tle. Lightboxy mają ograniczoną kontrolę nad siłą i rozmieszczeniem oświetlenia. Zostaje tylko kilka opcji oświetlenia i kompozycji zdjęcia. Mimo to jednak różne produkty wymagają różnego oświetlenia, aby uwidocznić ich kolor, fakturę i materiał. Z namiotem bezcieniowym większość wykonanych zdjęć jest przekazywana do oprogramowania celem postprodukcji. Może to okazać się wygodne dla początkujących, ale może pogorszyć jakość samych zdjęć na Amazona.
- spójność kąta kolejnych ujęć. Dla powtarzalności ujęć pod różnymi kątami wymagana jest obrotnica, co nie jest standardem w lekkich rozwiązaniach z namiotem. Produkt nie będzie obracany automatycznie i zmiana pozycji aparatu będzie ręczna, tak jak i obracanie przedmiotu.
- ograniczenia rozmiaru produktu. Tradycyjne studio fotograficzne lub rozwiązanie zautomatyzowane umożliwia fotografowanie przedmiotów o różnych rozmiarach, podczas gdy namiot bezcieniowy najprawdopodobniej będzie miał ograniczenia pojemności. Z pewnością nie jest to opcja dla dużych przedmiotów.
- obraz o niższej jakości. Wycinanie dobrych zbliżeń ze zdjęć wymaga wysokiej jakości obiektywu. Z takim obiektywem zadbasz o ostrość, a matryca o dobrej rozdzielczości zapewni rozmiar i precyzję. Chociaż jakość matryc fotograficznych telefonów komórkowych jest coraz lepsza, szybko zauważysz, że sama matryca jest mniej ważna niż dobry obiektyw. I tu właśnie nic nie może pobić jakości aparatu bezlusterkowca z wymiennymi obiektywami.
Korzystanie z telefonu komórkowego bez obiektywu będzie wymagało fizycznego zbliżenia telefonu do obiektu, aby uzyskać efekt zoomu, wprowadzając w ten sposób zmianę perspektywy. Jednocześnie zewnętrzne obiektywy przymocowywane do telefonów komórkowych – potencjalne rozwiązanie – mogą okazać się bardzo niewygodne w użyciu. Więcej informacji o obiektywach do fotografii produktowej znajdziesz w naszym artykule.
- Tradycyjne studio fotograficzne. Najczęściej zagwarantuje doskonałą jakość obrazu, ale będzie powolne w wykorzystaniu, trudne technicznie i wymagające, gdy chodzi o utrzymanie spójności. Jest to rozwiązanie dobre, gdy jakość ma znaczenie, dla małych i średnich ilości zdjęć.
Fotografia produktowa wykonywana jest najbardziej profesjonalnie w wyspecjalizowanych studiach. To częsta usługa na rynku. Tradycyjne studio powstanie w lokalizacji klienta lub będzie wymagało transportu produktów do różnych lokalizacji kontrahentów. Fotograf może zaoferować swoje doświadczenie w doborze oświetlenia i sprzętu. Najprawdopodobniej zapewni to wysoką jakość zdjęć końcowych.
Zalety i wady tradycyjnej fotografii studyjnej będą następujące:
ZALETY
- wysoka jakość (w zależności od fotografa i sprzętu). W określonym przedziale cenowym otrzymasz tylko pewną jakość, ponieważ tradycyjna fotografia produktowa nie różni się od każdej innej usługi. Utalentowany fotograf z dobrym sprzętem może utorować Ci drogę do doskonałych zdjęć produktów, podczas gdy początkujący tylko z podstawowymi technikami raczej wykona średnie zdjęcia.
- mniej zachodu (gdy skorzystasz z podwykonawcy). W tradycyjnym procesie fotografii produktowej otrzymujesz gotowe do przesłania na Amazona pliki, zazwyczaj na dysku. Całe zamieszanie z postprodukcją odbywa się zewnętrznie, a zyskany czas pozwala skupić się na biznesie zamiast na fotografii.
- wszechstronność opcji dostosowywania dla różnych rodzajów produktów. Tradycyjne studio jest wysoce konfigurowalne. Światła, obrotnicę i tło można wymieniać lub przesuwać w celu uzyskania pożądanych efektów, dzięki czemu fotograf jest mistrzem swojej sztuki. W ten sposób duże i małe produkty mogą być fotografowane z całą potrzebną uwagą.
WADY
- wysokie koszty eksploatacji. Tradycyjne studia fotograficzne są obsługiwane przez wysoko wykwalifikowanych profesjonalistów, co dodaje kosztów zatrudnienia do rachunku zadań związanych z fotografią produktową.
- trudna do utrzymania spójność obrazu/niska skalowalność. Tradycyjna konfiguracja studia wymaga dobrej logistyki. Może to oznaczać transport produktów lub sprzętu studyjnego oraz dodatkowe koszty. Odtworzenie warunków sesji w innym miejscu będzie wymagało rysunków technicznych (przedstawiających parametry ustawienia oświetlenia, kąt świecenia, moc lamp) oraz doświadczonego operatora.
Co więcej, proces tworzenia zdjęcia produktu zawsze wymaga oprogramowania. W tradycyjnym studio rodzi się ryzyko, że będziesz musiał używać osobnych pakietów oprogramowania do obsługi sprzętu, postprodukcji i zarządzania plikami. Nie będzie można zapisywać i migrować ustawień między różnymi platformami oprogramowania, co pochłania czas i spowalnia proces uczenia się.
- wysokie koszty outsourcingu. Pełny outsourcing fotografii produktowej może być marzeniem dla struktur biznesu i koszmarem dla finansów, ponieważ usługi profesjonalistów niosą ze sobą koszty.
- niska przepustowość. Postprodukcja i konfiguracja studia pochłania czas. Po uruchomieniu studia proces zyskuje na płynności, chociaż nadal wymagana jest czasochłonna procedura postprodukcji. Przy dużej ilości produktów do sfotografowania może to stanowić sporą przeszkodę i skłonić do rozważenia zakupu rozwiązań zautomatyzowanych.
- Rozwiązania automatyzacji fotografii. Szybkie, łatwe i wysokiej jakości. Dobre dla dużych wolumenów obrazu, gdy ważna jest spójność.
Zautomatyzowane rozwiązania fotografii produktowej mogą zmienić Twój pogląd na cały proces w studio i zbudować przewagę konkurencyjną pod względem kosztów zdjęć, ich jakości i spójności. Są to gotowe do wdrożenia urządzenia, które stanowią jedną całość. Łączą sesję zdjęciową, postprodukcję i publikację w jeden bezproblemowy proces.
Główne korzyści z automatyzacji fotografii produktowej to:
ZALETY
- niskie koszty operacyjne. Automatyzacja ma na celu obniżenie kosztów. Łatwość wymiany produktu w przestrzeni studyjnej (przyspieszenie sesji) oraz niskie wymagania kompetencyjne dla operatora (prosta rekrutacja) wpłyną na obniżenie kosztów za fotografię produktową. Również wysoka przepustowość rozwiązania jest sposobem na obniżenie kosztów operacyjnych.
- szybki czas wprowadzenia na rynek. Dzięki zintegrowaniu z oprogramowaniem e-commerce zdjęcie produktu wykonane za pomocą zautomatyzowanego rozwiązania może trafić do sieci już w kilka minut. Zdjęcia z tradycyjnych studiów wymagałyby dni i trudnej migracji plików.
- większa spójność ujęć. Po skonfigurowaniu automatycznego studia fotograficznego można łatwo zapisać ustawienia oświetlenia i pozycjonowania aparatu w szablonie. Sprawisz w ten sposób, że wszystkie produkty będą fotografowane pod identycznym kątem i z identycznymi parametrami zdjęć.
- skrócenie czasu konfiguracji studia. Zautomatyzowane studia nie wymagają oddzielnych obrotnic, świateł, dyfuzorów i tła. Zazwyczaj występują w formie wysoce konfigurowalnej kabiny oświetleniowej. Istnieje dobry poziom kontroli nad oświetleniem i pozycjonowaniem produktu. Szablon może być przechowywany w oprogramowaniu i za każdym razem, gdy umieścisz nowy produkt w kabinie, będziesz mógł odtworzyć ustawienia ujęcia w kilka sekund.
- rich content (multimedia)– dostępność prezentacji obrotowych 360, ujęć 3D i filmów. Odpowiednio uzbrojone zautomatyzowane rozwiązanie pozwoli operatorowi uchwycić prezentacje produktu 360 stopni (zarówno w wersji zdjęciowej, jak i wideo) oraz widoki 3D. Przeczytaj więcej o fotografii 360 stopni w naszym przewodniku.
- łatwe w obsłudze. Zautomatyzowane rozwiązania udostępniają zarówno doświadczonemu fotografowi, jak i wyszkolonemu amatorowi łatwy w obsłudze system. Składa się na to znacznie mniej konfiguracji sprzętu i dedykowany pakiet oprogramowania. Zastosowanie klasycznych aparatów cyfrowych sterowanych komputerowo zapewnia jakość porównywalną z tradycyjnym studiem. Zautomatyzowane studio jest łatwiejsze w użyciu dla osoby niewykwalifikowanej – krzywa uczenia się operatora jest znacznie krótsza i będziesz mieć mniej trudności ze znalezieniem odpowiedniego pracownika.
- skrócenie czasu postprodukcji. Oprogramowanie automatycznych studiów fotograficznych wprowadza do procesu rewolucyjne automatyczne usuwanie tła. Nie musisz poświęcać dodatkowego czasu na wycinanie produktu w oprogramowaniu i wklejanie go na czysto białe tło wymagane na Amazonie. Dodatkowe narzędzia do przetwarzania obrazu, takie jak kontrast, nasycenie kolorów i wyostrzanie zmniejszają lub eliminują potrzebę stosowania Photoshopa lub podobnych narzędzi. Funkcja automatycznego przycinania może tworzyć obrazy o wymaganym rozmiarze i stopniu wypełnienia klatek zgodnie z wymaganiami Amazona.
- kontrola nad konwencją nazewnictwa. Oprogramowanie automatycznie nada nazwy obrazom tak, aby pasowały do standardów Amazona.
WADY
- wyższe koszty inwestycyjne. Zautomatyzowane studio fotograficzne to gotowy zestaw części, takich jak kabina i statyw/kolumna, oraz dedykowane oprogramowanie. Zapewnia to kompatybilność, przyspiesza działanie i ujednolica postprodukcję. Mimo to wymóg początkowej inwestycji jest zwykle wyższy w porównaniu z tradycyjnym studiem fotograficznym.
- mniej swobody w kształtowaniu światła. W porównaniu z tradycyjnymi studiami fotograficznymi, zautomatyzowane rozwiązanie daje mniejszą mobilność i możliwości regulacji świateł. Może to nie być konieczne w przypadku powtarzalnych sesji zdjęć produktów, ale będzie ważniejsze dla fotografii stylizowanej.
- ograniczenia rozmiaru produktu. Zautomatyzowane studia są zaprojektowane dla konkretnych zakresów wielkości przedmiotów i muszą być wybrane w odniesieniu do konkretnego produktu.
Rodzina urządzeń Orbitvu Alphashot jest dobrym przykładem zautomatyzowanych rozwiązań do fotografii produktów. W tym krótkim klipie szybko zobaczysz, „jak to wszystko działa”.
Jak zoptymalizować fotografię produktową na Amazona?
Znając trzy ścieżki tworzenia fotografii produktowej na Amazona, powinieneś być w stanie wybrać taką, która najlepiej pasuje do Twojego celu. Wskazówką przy wyborze będzie stopień dostosowania czynników czasu, jakości, trudności i ceny do potrzeb Twojej firmy.
Samodzielne przygotowywanie fotografii produktowej z pewnością będzie wymagało dużo prywatnego czasu lub może skłoni Cię do skorzystania z telefonu komórkowego i namiotu bezcieniowego/lightboxa. Wiele czasu i kosztów trzeba będzie poświęcić na postprodukcję, zwłaszcza na zapewnienie białego tła RGB (255,255,255).
W przypadku małej firmy, na początku podróży, ograniczenia te mogą nie wydawać się tak ważne wobec niskiej ceny i szybkości procesu. Wraz z rozwojem, rosnącą liczbą produktów i wymaganych ujęć, z pewnością będziesz musiał stawić czoła problemom niskiej skalowalności. Najprawdopodobniej rozważysz tradycyjne studio fotograficzne lub wewnętrzną automatyzację procesu zdjęciowego.
Tradycyjne studio fotograficzne, jeśli korzystasz z podwykonawcy, pozostawi ci więcej czasu kosztem uzależnienia od osób trzecich. Ponieważ nie będziesz w stanie obsługiwać pełnego tradycyjnego studia bez miesięcy starannej praktyki i nauki fotografii, wybór dobrego podwykonawcy będzie kluczowy.
Outsourcing będzie również wiązał się z kosztami logistycznymi, ponieważ wiele studiów oferuje usługi fotograficzne tylko na swoich obiektach. Wykonanie i edycja setek i tysięcy zdjęć produktowych to mnóstwo czasu i wysokie koszty. Co więcej, możesz być ograniczony podażą utalentowanych fotografów w Twojej okolicy lub rosnącymi cenami z powodu ich niskiej dostępności. Jakość ma swoją cenę, to znany problem.
Zarówno średnie, jak i duże firmy mogą uciec się do tradycyjnej fotografii produktowej w pełni świadomie, dążąc do najwyższej możliwej jakości, dobrych relacji z wykonawcą i akceptacji zużycia czasu na wykonanie zdjęć. W tej sytuacji automatyzacja zdjęć jest nowoczesną alternatywą, która ma potencjał spełnić wymagania dotyczące jakości i kosztów.
Kosztem pojedynczej inwestycji w zautomatyzowane studio fotograficzne otrzymasz znacznie szybszy czas wprowadzenia na rynek, niższe koszty operacyjne i precyzyjną skalowalność/powtarzalność rozwiązania.
Mając na uwadze rozwój firmy, nie musisz się martwić o skalowanie operacji fotograficznych. Know-how procesu fotograficznego pozostaje w Twojej firmie zapisany w plikach szablonów tworzenia, postprodukcji i publikowania zdjęć. Łatwo będzie zreplikować każdą stację roboczą/studio, aby zwiększyć wolumen wykonywanych zdjęć.
Podsumowanie
Aby tworzyć fotografię produktową na Amazona, która będzie wyróżniać się na tle konkurencji, musisz nie tylko spełnić wymagania techniczne, ale przede wszystkim zapewnić unikalne, wysokiej jakości i wciągające obrazy w spójny sposób.
Niezależnie od tego, czy wybierzesz outsourcing, czy wewnętrzne tradycyjne lub zautomatyzowane studio fotograficzne, nadal potrzebujesz dobrego procesu i sposobu na skalowanie swoich operacji.
Szczerze życzę, abyś pewnego dnia dołączył do elitarnych 200 000 sprzedawców, którzy osiągnęli ponad 100,000 dolarów rocznej sprzedaży. A jeśli już tam jesteś, to wierzę, że utorujesz sobie drogę do efektywności kosztowej i czasowej, która będzie ci służyć przez lata.
Powodzenia na autostradzie Amazona!
|
Produkty
Produkty
Artykuły, które również mogą Ci się spodobać
Szukasz najlepszego obiektywu do fotografii produktowej? Czy masz problem z podjęciem optymalnej decyzji w ramach swojego bud...
W przewodniku, który właśnie otworzyłeś, pomogę Ci zrozumieć technologię zdjęć 360 stopni w fotografii produktowej, tak by od...
W ostatnim czasie, życie większości z nas wywróciło się do góry nogami, zmieniły się nasze priorytety, a to, co do tej pory u...