Sesja zdjęciowa z udziałem modeli to znacznie więcej niż zwykła sesja fotograficzna. Od momentu pierwszej jej organizacji, czeka Cię podróż w świat pozafotograficznych wyzwań. Będziesz mieć do czynienia z różnymi osobami, których nie da się kontrolować tak, jak innych aspektów planu zdjęciowego. Choćbyś miał już opanowane światło, ustawienia aparatu i ekspozycję, spodziewaj się, że w najmniej oczekiwanym momencie pojawi się sytuacja, która będzie stanowiła dla Ciebie nie lada wyzwanie. 

Zapraszamy do zapoznania się naszym przewodnikiem po fotografii modeli, gdzie przyjrzymy się zarówno interpersonalnym, jak i technicznym aspektom tego trudnego (ale jakże wyjątkowego) fachu.

Przygotuj się do sesji

Przed każdą sesją warto poświęcić chwilę na opracowanie założeń i pomysłów, które zrealizujesz na sesji fotograficznej. Dobre planowanie, w połączeniu z jasnymi celami, zaoszczędzi Ci mnóstwo czasu i niepotrzebnych nieporozumień.

Jeżeli masz już swój pomysł na prezentację produktu i zabierasz się za organizację sesji, to powinieneś odpowiedzieć sobie na kilka ważnych pytań. Warto zrobić to dobrze, aby ułatwić sobie późniejszą pracę.

planowanie sesji fotograficznej

W pierwszej kolejności określ, co chcesz zaprezentować. Na jaki rodzaj zdjęć się decydujesz? Czy głównym tematem sesji ma być sam model (jak ma to miejsce w fotografii portretowej), czy może ubiór lub dodatki mają być głównym punktem programu?

Po drugie, nie zapomnij zaplanować ujęć, które chciałbyś wykonać. W większości przypadków będziesz miał jasno określone wymagania wynikające z celów marketingowych lub PR-owych, a więc tematyka sesji będzie z góry zaplanowana. O ile w fotografii dobrze do pewnego stopnia być spontanicznym, to nie można zapominać, po co i dla jakich zdjęć odbywa się cała sesja.

Pomocnym rozwiązaniem przy planowaniu tego, co mają przedstawiać finalne zdjęcia, może być Storyboard, czyli narzędzie, za którego pomocą będziesz mógł naszkicować kolejne ujęcia lub przygotować notatki opisujące sposób przedstawienia oraz zawartość ujęć sesyjnych. Warto również uwzględnić rodzaj ogniskowej, zastosowanie zoomu, parametry oświetlenia czy ruchy aparatu.

Choć storyboardy powstały z myślą o filmach, doskonale sprawdzają się w charakterze organizera sesji przy większych projektach fotograficznych. Są szczególnie przydatne do planowania sesji z udziałem modeli. Jeżeli dysponujesz zestawami inspiracji do swoich zdjęć, nie wahaj się ich wydrukować i przedstawić w formie czytelnej planszy.

rysowanie storyboardu do sesji fotograficznej
Tworzenie storyboardu
modelka - cała postać - storyboard
modelka w planie amerykańskim - storyboard
modelka - zbliżenie

Naturalnie, nie zaleca się kopiowania cudzych prac, ale wykorzystanie ich jako źródła inspiracji i wskazówek do własnych celów może okazać się niezwykle pomocne.

Po trzecie, należy zadać sobie pytanie: „co może mnie zaskoczyć podczas sesji zdjęciowej?”. Czy będą to rekwizyty potrzebne do ujęcia, o które nie zadbano? A może obecność zmienniczki w razie choroby lub niedostępności modelki?

Zaplanowanie wszystkiego krok po kroku zapewni, że cele sesji zostaną osiągnięte i będą stanowić standard, do którego należy się dostosować. Pytania typu „czy to już wszystko zrobione?” lub „dlaczego tego nie przewidziałem?” nie będą miały miejsca podczas ostatniego dnia zdjęciowego.

storyboard do sesji zdjęciowej - przykład

Rodzaje fotografii mody

Przede wszystkim istnieją dwa sposoby fotografowania modeli na potrzeby biznesu. Różnią się one celem, czasem scenerią, oraz tym, co jest kluczowym elementem fotografii.

Pierwszym rodzajem fotografii z udziałem modeli to tzw. sesje lookbookowe. Lookbook jest zazwyczaj zorganizowany wokół jakiejś idei – zaprezentowania modelki, linii ubrań, pracy fotografa czy zilustrowania mody na dany sezon. Lookbooki mają na celu przekazanie jedynie ogólnego poziomu informacji. O wiele bardziej są w nich istotne wrażenia, jakie wywołują na odbiorcach tego rodzaju fotografie.
Aby zorganizować sesję lookbookową, należy zwrócić uwagę na relacje pomiędzy fotografowanymi elementami – czy ubrania do siebie pasują, jakie dodatkowe akcesoria dodają zdjęciu ostrości czy też, w jaki sposób poszczególne elementy współgrają z otoczeniem. Pomyśl o sesji garniturów sfotografowanych wysoko w górach lub kobiecych eleganckich sukienkach na przemysłowym przedmieściu. Ten sam nietrafiony efekt osiągnęlibyśmy, gdybyśmy użyli nieistotnych rekwizytów lub ubralibyśmy modeli w sposób nieprzemyślany.

sesja plenerowa
sesja plenerowa 2

Bardzo często sesje lookbookowe są organizowane w odległych zakątkach globu, co wymaga zadbania o dodatkową logistykę – przeloty samolotem, przewiezienie sprzętu, dojazd na miejsce, noclegi i udogodnienia socjalne dla uczestników. W porównaniu z tymi aspektami prawidłowa organizacja planu zdjęciowego może wydawać się niewielkim wyzwaniem. Przy wyjazdowych sesjach lookbookowych z pewnością pojawią się poważne wydatki na obsługę, które koniecznie trzeba wziąć pod uwagę.  

Drugą formą fotografii modowej są sesje produktowe. Cel zmienia się z promocji kolekcji na czystą informację handlową. Spróbujcie zaprezentować fałdowanie się ubrań, umiejscowienie kieszeni oraz wrażenie dotykowe, jakie wywołuje materiał. Niekiedy, zamiast fotografii z udziałem modeli, możecie zdecydować się na zdjęcia typu flat lay lub prezentację ubrań za pomocą manekinów.

W fotografii produktowej modeli bardzo często wykorzystuje się białe tło, które pozwala na najbardziej przejrzystą prezentację danego produktu. Platformy e-commerce, takie jak Amazon, wprowadziły wymóg czystego tła RGB(255,255,255), co stanowi dodatkowe wyzwanie podczas fotografowania modeli. Oczywiście, kreatywność i cele biznesowe mogą skłonić Cię do wyboru kolorowych teł, tak jak to miało miejsce w poniższej sesji.

model w studiu fotograficznym - surfer

Podsumowując, można powiedzieć, że sesja lookbookowa organizowana jest w celu wykonania zdjęć, które przykują uwagę oglądającego lub przekażą jakąś ideę. Natomiast sesja produktowa służy celom informacyjnym i sprzedażowym. Jedna z nich ma na celu promocję, druga czystą sprzedaż.

RADA: Jak mogę robić zdjęcia modeli w domu?

Z myślą o zbudowaniu portfolio lub zaprezentowania produktu, sesja fotograficzna z udziałem modeli może być zorganizowana w domu. Należy jednak pamiętać, że odbędzie się to kosztem profesjonalnego oświetlenia, a także organizacji czasu i przestrzeni. Podczas domowej sesji staraj się stosować jak najwięcej wskazówek dotyczących profesjonalnych ustawień i uwzględnij w planach sporą postprodukcję.

sesja modowa w domu

Praca z modelem

Jak się robi zdjęcia modelkom?

Praca z modelami może być dla fotografa trudniejsza niż praca z najbardziej wymagającym oświetleniem. Z tego powodu, że wiąże się ona z dużą ilością interakcji międzyludzkich i wymaga zapewnienia sobie miejsca w planie na nieprzewidziane czynniki, takie jak nastroje czy choroby. Chcielibyśmy podpowiedzieć Ci kilka sposobów, które ułatwią pracę z modelami – zarówno Tobie, jak i samym modelom.

  1. Nie ignoruj szczegółów!

Gdy tylko zauważysz jakąś nieprawidłowość w wyglądzie modela (wisząca metka, niewyprasowana koszula, źle ułożona fryzura) – reaguj. Zapobiegnie to powtarzaniu ujęć i zbuduje lepszą, bardziej szczerą relację z modelem. Być może zostaniesz poproszony o pokazanie im zdjęć na wyświetlaczu aparatu, co pozwoli na wyrobienie sobie opinii na temat Twojej precyzji i profesjonalizmu. 

Pamiętaj, że modelki dbają o swój ogólny wizerunek, nawet jeśli sesja dotyczy tylko prostego zestawu ubrań. Możesz odmówić pokazania zdjęć, ale pomyśl wtedy o atmosferze, jaką to stworzy…

niepoprawne ujęcie - widoczna metka
dobre ujęcie

Dodatkowo odpowiednio wcześnie zadbany detal zwolni Cię również ze żmudnego obowiązku poprawiania go w postprodukcji. Jest to zwykle podwójna ilość czasu, która zamiast być poświęcona na komunikację, będzie musiała być przeznaczona na dopracowanie detali w Photoshopie.

RADA: Tło podczas sesji plenerowych

Jeśli plan zdjęciowy jest plenerowy, warto wcześniej przetestować parametry, których będziemy używać podczas sesji. Po ustawieniu ekspozycji skieruj aparat w stronę miejsca, w którym będzie stała modelka, wyciągnij rękę przed obiektyw, złap na nią ostrość i przyjrzyj się uzyskanemu tłu. Jaka jest gra świateł z przodu i z tyłu? Czy tło jest prawidłowo rozmyte? Dokonaj korekt i dopiero gdy wszystko będzie zgodne z Twoimi oczekiwaniami, rozpocznij pracę z modelami.

  1. Dbaj o relacje i atmosferę.

Drobne elementy, takie jak ciepłe powitanie, przedstawienie się czy oprowadzenie po obiekcie, często czynią cuda w budowanie relacji z modelami. Nie zapomnij powiedzieć im już od samego początku, czego będziesz oczekiwał i jak długo będzie trwała sesja zdjęciowa.

Precyzyjne informacje sprzyjają poczuciu bezpieczeństwa, budują wrażenie profesjonalizmu i doświadczenia. Samo mówienie powoli i z przekonaniem zrobi za Ciebie ogromną robotę. 

dobra atmosfera na sesji zdjęciowej
  1. Nie zapomnij o posiłku.

Jeśli sesja trwa dłużej niż 4 godziny, zapewnienie posiłku jest koniecznością. Na początku dnia zdjęciowego należy zapytać modela, jaki rodzaj jedzenia preferuje i zorganizować odpowiedni serwis gastronomiczny. Unikaj fast-foodów i posiłków niskiej jakości. 

Modele zwracają dużą uwagę na swoją sylwetkę i wagę, a sesje odbywają się kilka razy w ciągu tygodnia, co sprawia, że kwestia jedzenia jest bardzo ważna. Ponadto często zaleca się zapewnienie mniejszych przekąsek i wody/herbaty/kawy na cały dzień. Warto również zapewnić miejsce w cieniu, kiedy fotografujesz na zewnątrz. Pamiętaj, że tanie rozwiązania po prostu nie ułatwiają pracy modelowi.

modelka z butelką wody mineralnej
  1. Dużo uwagi poświęć komunikacji.

To zazwyczaj najtrudniejsza część pracy fotografa. Wiele technicznych rzeczy uważasz za normalne, podczas gdy po drugiej stronie obiektywu to wcale może nie być takie oczywiste. Wyrażenia wypowiadane przez Ciebie takie jak „lewo” czy „prawo” nabierają podwójnego znaczenia w zależności od tego, czy mówisz je zza aparatu, czy też już myślisz o tym co chcesz osiągnąć. 

Warto pokazać modelowi pozę, której sami oczekujemy albo za pomocą rysunku lub przykładu na zdjęciu. Tutaj przyda się przygotowana wcześniej siatka inspiracji.

Jeśli spodziewasz się, że na zdjęciu będą widoczne emocje, opisz je na wstępie. Twarz porusza się w trzech płaszczyznach: prawo-lewo, góra-dół i przód-tył. Na drugą oś ma wpływ położenie podbródka i czoła. Ustal jasną konwencję nazewniczą dla poleceń, których będziesz używał. 

Np. „czoło w lewo” będzie oznaczało zwrot osi twarzy, a „podbródek do góry” zmieni jej pochylenie. Wytłumaczenie tego wcześniej będzie bardzo przydatne i zaoszczędzi czas. Możesz zorganizować mały test przed rozpoczęciem, aby sprawdzić koordynację poleceń i ruchów między tobą a modelem.

dawanie wskazówek modelce
dawanie wskazówek modelce 2

Jak pozują modelki podczas sesji zdjęciowych?

Sposób pozowania modeli w trakcie sesji zdjęciowej zależy od tego, w jakim celu jest ona realizowana (czy ma być ona swobodna, czy raczej formalna? czy są to produkty luksusowe, czy akcesoria codziennego użytku?). Sami modele różnią się od siebie stylem, jeśli chodzi o wyraz twarzy, postawą ciała czy sposobem poruszania się. Twoje wymagania mogą dotyczyć wskoczenia w pełnym ubraniu do basenu lub spróbowania wspinaczki na skałę, więc przygotuj się na słowne negocjacje dotyczące póz, których oczekujesz jako fotograf.

modelka - pozowanie
poza swobodna

Oświetlenie

Jak najlepiej wykorzystać to, co się ma.

Fotograf organizuje przestrzeń za pomocą sprzętu regulującego światło i pracuje tak, aby jak najlepiej wykorzystać dostępne oświetlenie. Niektóre sesje opierają się na świetle dziennym, podczas gdy inne, zwłaszcza w plenerze, korzystają z pomocy sztucznego światła błyskowego. Poznaj nasze wskazówki dla każdego z tych rodzajów.

Światło dzienne – sprzymierzeniec, którego warto wykorzystać

  • Podczas korzystania ze światła dziennego niezwykle ważne jest, aby nie zniekształcić palety barw. Staraj się fotografować z dala od intensywnego słońca, które może mieć wpływ na tonację i kolorystykę zdjęcia.
  • Unikaj kiedy słońce jest w zenicie, ponieważ cienie stają się wtedy głębokie, a światło bardzo kontrastowe.
  • Użyj dyfuzorów światła, aby rozproszyć światło. Pozwoli to uniknąć głębokich cieni pod oczami modela i równomiernie rozprowadzi światło na całą jego sylwetkę.
  • Jeśli model stoi w cieniu, użyj odbłyśników światła. Zagwarantują one bardziej naturalne i delikatne oświetlenie.
oświetlenie na sesji plenerowej

Lampa błyskowa – wyzwanie

Powszechne jest używanie lamp błyskowych zarówno we wnętrzach, jak i w plenerze. Druga opcja jest znacznie bardziej wymagająca, gdyż wymaga zastosowania świateł z własnym źródłem zasilania oraz solidnej porcji wiedzy fotograficznej. Manipulowanie światłem dziennym i błyskowym dodaje dodatkowej skali trudności do każdej sesji plenerowej. Jakie są wskazówki dotyczące używania lamp błyskowych w fotografii mody?

  • Może się zdarzyć, że filtr szary na obiektywie okaże się niezbędny.

Jedną z nich jest sytuacja, gdy spodziewamy się rozmytego tła (niski f-stop przysłony, szeroki otwór przysłony), a ilość światła jest zdecydowanie za duża. Co więcej, jeśli korzystasz z lamp błyskowych, masz ograniczone pole manewru z czasem otwarcia migawki. Brak synchronizacji High Speed w lampach spowoduje, że górną granicą czasu otwarcia migawki będzie 1/250 s. Wtedy filtr szary pomoże ograniczyć ilość światła, które dostanie się do obiektywu i na matrycę.

oświetlenie studyjne
Reflektory we wnętrzu
oświetlenie w plenerze
Na zewnątrz & doświetlenie
  • Ważne jest, aby mieć wiedzę na temat kombinacji tła i oświetlenia. Poniżej znajdziesz przykłady zastosowania tego samego oświetlenia i różnych teł.
modelka na białym tle
modelka na czarnym tle

Zwróć uwagę, w jaki sposób czarne tło eksponuje podświetlenie i daje wrażenie większego kontrastu. Jeśli nastawiasz się na klimatyczne, bardziej tajemnicze ujęcia, warto użyć właśnie ciemnego tła. Natomiast jeśli wolisz skupić uwagę na produkcie lub jego detalach, zalecane jest wybranie białego tła.

modelka na jasnym tle
modelka na ciemnym tle
modelka na ciemnym tle

Światło ciągłe – wygodne rozwiązanie

W przypadku światła ciągłego działamy analogicznie, jak przy użyciu oświetlenia błyskowego. Jednak przy tego rodzaju oświetleniu mamy możliwość podglądu na żywo w aparacie tego, co będziemy fotografować. Pomaga to w manipulacji samym światłem, ponieważ efekt, jaki ono daje, jest widoczny od razu.

Wyposażenie

Bardzo ważne jest, aby być świadomym tego, jakie aparaty i obiektywy powinny być używane do fotografowania modeli. W większości przypadków fotografowie są dobrze wyposażeni technicznie i posiadają odpowiednią wiedzę, aby sprostać wyzwaniom związanym z fotografowaniem zarówno modeli, jak i produktów. W tym miejscu chcemy zwrócić uwagę na trzy kwestie, które wiążą się ze sprzętem podczas sesji lookbookowych i produktowych.

Odległość od modela

Kluczowe znaczenie dla udanej fotografii modeli, nawet bardziej niż dobór ogniskowej, będzie miała kwestia rzeczywistej odległości pomiędzy aparatem a fotografowanym modelem. Przeanalizujmy to na poniższym przykładzie.

Jeśli użyjemy obiektywu 135 mm lub 35 mm bez zmiany pozycji, główną różnicą pomiędzy otrzymanymi zdjęciami będzie ilość tła widocznego w kadrze. Jeśli zbliżymy się do obiektu/modela w celu wyeliminowania zbędnego tła (co może być konieczne w przypadku obiektywu 35 mm), ryzykujemy zniekształcenia obrazu.

Dlatego, jeśli nie nastawiamy się od początku na zniekształconą perspektywę, najlepiej będzie wybrać obiektywy o ogniskowej około 50 mm. Pozwolą one zachować równowagę między odległością a poziomem zniekształceń. Jeśli obiektyw ma powyżej 50 mm, trzeba będzie bardziej operować odległością od fotografowanej osoby lub obiektu.

Zniekształcona perspektywa może wyglądać tak:

zniekształcona perspektywa

Przysłona i fotografia mody

Nie ma uniwersalnych standardów dotyczących przysłony stosowanej w fotografii modowej. W zależności, od rodzaju organizowanej sesji lookbookowej czy produktowej, zalecana przysłona będzie się zmieniać.

Fotografując modę produktową przysłona f-stop będzie przyjmowała wyższe wartości, po to, aby zapewnić ostrość produktu w całej głębi zdjęcia. 

W przypadku fotografii lookbookowej niższy otwór przysłony może być zaletą, ponieważ czasami rozmyte tło dodaje zdjęciu nutki kreatywności. W każdym przypadku należy dokładnie rozważyć, jaki jest cel ujęcia i odpowiednio dobrać przysłonę: niższą dla rozmycia tła, wyższą dla większej ostrości i wyrazistości zdjęcia.

Typ i rozdzielczość aparatu fotograficznego

Typ aparatu może mieć wpływ na rozdzielczość końcowych zdjęć. Pierwsze pytanie, jakie się nasuwa, to czy wybrać aparat z matrycą pełnoklatkową (FF) czy APS-C.

Aparaty pełnoklatkowe oferują wyższą rozdzielczość, co czyni je przydatnymi w sesjach typu lookbook. Niektóre z ujęć mogą być przeznaczone do druku tak dużego jak billboard reklamowy, więc osiągnięcie wysokiego poziomu szczegółowości będzie niezwykle ważne.

Z kolei sesje produktowe mogą wymagać niższych rozdzielczości ze względu na ryzyko ukazania zbędnych niedoskonałości produktu. Wtedy idealnym (i tańszym) rozwiązaniem może być aparat z matrycą APS-C, oferujący mniejszy sensor i niższą rozdzielczość.  

aparat z matrycą pełnoklatkową
Aparat z matrycą pełnoklatkową
Aparat z matrycą typu aps-c
Aparat z matrycą APS-C

Zespół wsparcia technicznego

Nie ma poważnej sesji zdjęciowej bez załatwienia tysiąca pozornie nieistotnych kwestii związanych z obsługą techniczną. Zdyscyplinowany, kreatywny zespół wsparcia będzie bardzo pomocny dla każdego fotografa na drodze do pełnej realizacji swoich pomysłów w fotografii modelowej. 

W skład zespołu wsparcia wejdą asystenci dbający o wygląd modela (fryzjerzy, wizażyści) oraz ci, którzy pomagają fotografowi w technicznych szczegółach ujęcia (kierownik produkcji i jego pomocnicy). Im lepiej skoordynujesz ich prace, tym szybciej i sprawniej przebiegnie cała sesja.

Zadbaj o to, aby poinformować cały personel pomocniczy o wymaganiach technicznych sceny, którą zamierzasz sfotografować – kolejność, w jakiej planujesz przystąpić do ustawień, dodatkowe akcesoria w stylizacji modeli, czy też, jakie przedmioty planujesz wykorzystać w konkretnej scenerii. 

Doświadczony zespół wsparcia będzie wiedział, jakie pytania Ci zadać, aby ich praca była przydatna, a sesja owocna. Bądź przygotowany na to, aby odpowiadać im o swoich planach, w konkretny i pewny sposób.

Makeup przed sesją

Przygotowywanie produktów

Podczas organizacji profesjonalnej sesji zdjęciowej, przygotowanie produktów możesz zlecić zespołowi pomocniczemu. Jeśli jednak zakres prac i rozmiar sesji jest mniejszy, należy pamiętać o kilku podstawowych szczegółach dotyczących samego przygotowania fotografowanych przedmiotów. 

Najważniejsze będzie utrzymanie wszystkich fotografowanych produktów w czystości. Oznacza to konieczność polerowania biżuterii, prasowania ubrań i ścierania kurzu z błyszczących elementów.

Przekonasz się, jak pomocne jest sprężone powietrze do usuwania kurzu lub białe lniane rękawiczki, które nie pozostawiają odcisków palców. Z kolei w przypadku odzieży – rolki do usuwania kłaczków i wszelkiego rodzaju wieszaki, które pomogą Ci wyeliminować niechciane zagniecenia i plamy.

W sesjach produktowych model musi być perfekcyjnie zadbany, a ich ogólny wygląd powinien pozostać atrakcyjny lub neutralny, aby nie odciągać uwagi od fotografowanego produktu. Zdecydowanie polecamy zatrudnienie w zespole stylisty, który zdejmie z Ciebie ciężar przygotowania modeli do sesji.

stylistka w pracy

Postprodukcja

Fotografowanie modeli to nie tylko sama sesja, ale również postprodukcja wykonanych ujęć. Podstawowe zalecenia dotyczące postprocessingu zdjęć przedstawiliśmy w naszym artykule o fotografii biżuterii.

W rzeczywistości zasady postprodukcji pozostają takie same dla fotografii z udziałem modeli czy zdjęć typu still life lub packshotowej. Przede wszystkim należy pamiętać o ogólnym celu zdjęcia i przystąpić do korekty w Photoshopie zgodnie z efektami, jakie chcesz uzyskać.

Wystarczy przestrzegać pięciu zasad, aby postprocessing stał się prostym zadaniem:

Zasada 1: 2 minuty więcej pracy na samej sesji to oszczędność 10 minut w postprodukcji.  

Drobne szczegóły pominięte w trakcie sesji zdjęciowej mogą spowodować poważne problemy podczas dalszej ich edycji. Zwróć uwagę na drobiazgi takie jak kurz, ubranie modela czy załamania światła.

Zasada 2: Staraj się nie tracić wiernego oddania rzeczywistości poprzez nadmierne manipulowanie parametrami w programach do edycji zdjęć.

Zbyt duża ingerencja w zdjęcie może zwiększyć prawdopodobieństwo zwrotów produktów, jeżeli zdjęcie będzie wykorzystywane w sklepie internetowym. Staraj się ograniczyć edycję zdjęć do minimum.

Zasada 3: Kontroluj tonalność zdjęcia i głębię cieni.

Jest to odmiana zasady 1. Jeśli będziesz kontrolował położenie modela względem źródła światła, unikniesz głębokich cieni pod oczami, a tym samym wielu korekt tonalnych w postprodukcji.

Zasada 4: Nie przesadzaj z nasyceniem i wibracją kolorów.

Zwiększanie nasycenia i wibrancji ponad naturalny poziom jest najczęstszym błędem popełnianym podczas edycji  fotografii produktowej. Pokaż rezultat swojej pracy post-processingowej neutralnej parze oczu, aby ocenić wrażenie, jakie wywołują kolory.

edycja w Photoshop

Przemyślenia końcowe

Zaprezentowaliśmy podstawowe czynniki, które mogą być źródłem niespodzianek w fotografii mody. Będą one wynikały z niedokładnych przygotowań, niedociągnięć w komunikacji międzyludzkiej czy też niewłaściwego użycia sprzętu. Nawet postprodukcja może stanowić wyzwanie, jeśli sesja została wykonana bez odpowiedniej dbałości o szczegóły. 

Znajomość potencjalnych zagrożeń pomoże Ci stworzyć własną rutynę fotografowania modeli i uchroni Cię przed kłopotliwymi i czasochłonnymi do usunięcia błędami. Radzimy, abyś zapamiętał te, których nie unikniesz i wyciągnął z nich jak najwięcej pozytywnych wniosków. Budowanie doświadczenia w fotografii z udziałem modeli doprowadzi Cię w końcu do momentu, w którym zarządzanie sesją lookbookową czy produktową będzie uporządkowane i efektywne.

Poświęć czas na planowanie, zachowaj profesjonalizm i życzliwość w kontaktach międzyludzkich, opanuj sztukę posługiwania się aparatem i światłem. Od tego momentu, to już tylko prosta ścieżka do tworzenia kreatywnych i pięknych zdjęć z udziałem modeli.