E-commerce
10.12.2025
5 min

Jak skutecznie ograniczyć zwroty w branży meblarskiej

Zwroty to nieodłączny element handlu, szczególnie w branży e-commerce. We współczesnym świecie są nie tylko konieczne, ale również wpływają pozytywnie na zadowolenie klientów i zachęcają ich do zakupów online zamiast w sklepach stacjonarnych. Według magazynu Forbes, aż 65% klientów przyznaje, że po negatywnym doświadczeniu ze zwrotem towaru byliby bardziej ostrożni przy kolejnych zakupach w danym sklepie internetowym.

Podczas gdy w branży modowej czy kosmetycznej proces zwrotu często obejmuje bezpłatną wysyłkę, w przypadku mebli takie rozwiązanie jest po prostu niemożliwe do zrealizowania.

W tym artykule dowiesz się, jak skutecznie ograniczyć liczbę zwrotów w branży meblarskiej i jaką rolę odgrywa w tym odpowiednia technologia. Zaczynajmy!

Reducing furniture returns: the key to higher profits blog post bannerReducing furniture returns: the key to higher profits blog post banner mobile

Cała prawda o zwrotach mebli

Badanie przeprowadzone przez National Retail Federation wykazało, że meble i produkty związane z wyposażeniem wnętrz charakteryzują się najwyższym wskaźnikiem zwrotów spośród wszystkich kategorii produktowych. Wynosi on 15,8%, podczas gdy średnia dla e-commerce to około 17%. 

To jednak nie wszystko - meble należą także do jednych z najbardziej problematycznych produktów pod względem samego procesu zwrotu. Są przeważnie duże, ciężkie i często ulegają uszkodzeniu podczas transportu. Stół drewniany przecięty na pół, porysowana tapicerka sofy czy rozbite lustro – to tylko nieliczne przykłady z długiej listy. 

Przyjrzyjmy się 5 najpopularniejszym powodom zwrotów w e-commerce i zobaczmy, jak odnoszą się one do branży meblarskiej.

5 najczęstszych powodów zwrotów w e-commerce

Stylish turquoise chair shot on a yellow background

Powód #1: Produkt niezgodny z opisem

Niedokładne lub zbyt ogólne opisy koloru, tekstury i unikalnych cech produktu mogą prowadzić do wzrostu liczby zwrotów mebli. W końcu to nie jest to, co klient zamówił. W tej branży kupujący oczekują jak największej ilości informacji oraz wielu wizualizacji, które pomogą im lepiej wyobrazić sobie mebel w ich własnym wnętrzu.

Powód #2: Problemy z wysyłką lub dostawą

Gdy dostawa zamówienia zajmuje zbyt dużo czasu, potencjalny klient może być sfrustrowany i nastawić się negatywnie do zakupu. Dlatego jeśli Twoja firma opiera się na meblach wykonywanych na zamówienie, najlepiej z góry poinformować klientów, jak długo będą musieli czekać na realizację.

Dochodzi też kwestia uszkodzonych paczek, błędnie wysłanych produktów lub brakujących elementów, jeśli produkt wymaga montażu. W takich przypadkach klienci mogą natychmiast nacisnąć przycisk „zwrot".

Powód #3: Niższa cena znaleziona gdzie indziej

Ach, historia stara jak świat. Choć klient mógł złożyć zamówienie na Twojej stronie, wszyscy wiemy, jak działają algorytmy zakupów online – podpowiadają podobne produkty bez względu na to, gdzie jesteśmy. Dlatego nie dziwimy się, że to jeden z najpopularniejszych powodów zwrotów produktów.

Powód #4: Problemy z rozmiarem lub dopasowaniem

Wymiary i wymagania przestrzenne muszą być brane pod uwagę podczas zakupu. Jeśli producent lub sprzedawca nie dostarcza niezbędnych informacji lub wizualizacji, klienci mogą nie być w stanie wyobrazić sobie produktu w swojej przestrzeni i w efekcie podjąć niewłaściwą decyzję zakupową.

Powód #5: Zmiana zdania

Czasami kupujący online po prostu zmieniają zdanie po otrzymaniu towaru. Być może produkt nie spełnił ich oczekiwań pod względem jakości lub zdecydowali, że jednak nie pasuje do przestrzeni tak, jak się tego spodziewali.

Jak zmniejszyć liczbę zwrotów i zwiększyć zadowolenie klientów?

Jasno określona polityka zwrotów

Transparentna i klarowna polityka zwrotów nie tylko ochroni Twoją firmę przed nadużyciami i nieporozumieniami, ale także pomoże klientom zrozumieć, jak zarządzasz zwrotami i czego mogą się po Tobie spodziewać.

Określ więc warunki zwrotów dla zakupów online, zdefiniuj kryteria kwalifikacji i podaj terminy zwrotów. Jeśli oferujesz kredyt w sklepie lub jest opcja wymiany mebla – zaznacz to wyraźnie. To buduje zaufanie wśród odbiorców, bo przecież bezproblemowy proces zwrotu to reklama sama w sobie.

Szczegółowe tabele wymiarów i materiały wizualne

Zapewnij przeglądającym Twoją ofertę klientom jak najwięcej szczegółów. Opisy produktów powinny być precyzyjne i łatwe do przeczytania, z dokładnymi wymiarami i informacjami dotyczącymi tkaniny oraz tekstury produktu. 

Pamiętaj, że ludzie uczą się wzrokowo, więc dodaj różnorodne materiały wizualne – od zdjęć, przez widoki 360, po filmy. Zdjęcia lifestyle’owe to także świetny sposób, by pokazać, jak mebel komponuje się z otoczeniem. To pomoże kupującemu lepiej wyobrazić sobie produkt i zminimalizuje liczbę zwrotów.

Wykorzystanie technologii 3D lub AR

Daj swoim klientom możliwość pełnego doświadczenia produktu dzięki innowacyjnym narzędziom wizualizacyjnym opartym na technologii 3D lub AR. Prezentacja asortymentu w formacie 3D pozwala klientom przyjrzeć się produktowi z bliska – wszystkim kątom, detalom, miękkości tkaniny czy chropowatości drewnianego stołu. Dzięki temu odbiorcy mogą również ocenić rozmiar i zdecydować, czy pasuje do ich stylu.

To pomoże odtworzyć doświadczenie zakupów w sklepie stacjonarnym i zredukować liczbę zwrotów do minimum. W końcu im więcej klienci wiedzą o produkcie przed jego zakupem, tym lepiej dla biznesu!

Przyjazny dla klienta proces zwrotów

Najważniejsze to sprawne zarządzanie zwrotami, by poprawić doświadczenie klienta. Do tego dobrze jest zapewnić klientom różne opcje łatwego zwrotu oraz oferować wiele wygodnych sposobów zgłoszenia zwrotu. Krótko mówiąc, uczyń proces tak prostym, jak to możliwe, a klienci to docenią i wrócą po więcej.

A jeśli już mówimy o łatwym procesie zwrotów, to nie sposób nie wspomnieć o samym kontakcie z zespołem obsługi klienta. Tu powinny być dostępne różne kanały komunikacji (formularz, telefon, mail), jasno określone etapy procesu i dostępność zespołu, przy jak najmniejszej ilości papierologii. 

Dowiedz się, dlaczego klienci zwracają produkty i wprowadzaj usprawnienia

I na koniec – analizuj dane dotyczące zwrotów i wzorce zakupowe oraz wsłuchuj się w prośby klientów online. Wszystkie czynniki wpływające na zwroty w e-commerce powinny być dokładnie badane przez zespół obsługi klienta, a usprawnienia wprowadzane z myślą o przyszłych zwrotach. Otwarte opinie są kluczowe i mogą dać Ci przewagę konkurencyjną potrzebną do tego, by przyszłe zakupy były udane, a przychody ze sprzedaży rosły!

Jak rozwiązania Orbitvu mogą pomóc zwiększyć Twój zysk?

A furniture set shot in Orbitvu's Furniture Studio

Zwroty mebli to jedno z największych wyzwań w branży e-commerce.Tutaj klienci opierają swoje decyzje zakupowe na zdjęciach i opisach. Jeśli produkt nie spełnia ich oczekiwań po otrzymaniu, zwracają go. A każdy zwrot to dodatkowe koszty: logistyka, ponowne wprowadzenie do magazynu i potencjalne uszkodzenie produktu. Jak można zmniejszyć to ryzyko? Kluczem jest dostarczenie dokładnej i wysokiej jakości prezentacji produktu od samego początku.

Rozwiązania Orbitvu, takie jak Furniture Studio do dużych i ciężkich mebli oraz Alphastudio Compact do produktów małych i średnich rozmiarów, pomagają tworzyć profesjonalne zdjęcia szybko i efektywnie dzięki automatyzacji. Z tymi innowacyjnymi rozwiązaniami możesz:

  • Zminimalizować liczbę zwrotów – wysokiej jakości widoki 360, szczegółowe zbliżenia i wierne odwzorowanie kolorów sprawiają, że klienci dokładnie wiedzą, co kupują. Im lepsza prezentacja produktu, tym mniej zwrotów.
  • Przyspieszyć produkcję contentu – automatyzacja eliminuje potrzebę dużych zespołów fotograficznych. Urządzenia Orbitvu pozwalają na wykonanie i edycję zdjęć kilka razy szybciej niż tradycyjne studio fotograficzne.
  • Zwiększyć spójność contentu – automatyzacja fotografii produktowej zapewnia kompleksowe rozwiązanie do tworzenia autentycznych, spójnych i wizualnie atrakcyjnych treści produktowych, pomagając wyróżnić się na konkurencyjnym rynku.
  • Usprawnić zarządzanie produktami – szybsza produkcja contentu oznacza, że nowe produkty mogą być natychmiast dodawane do sklepu internetowego. Pomaga to zapobiegać gromadzeniu zapasów i przyspiesza rotację produktów.
  • Obniżyć koszty produkcji contentu – jedno zautomatyzowane studio eliminuje potrzebę wynajmowania drogich studiów czy zatrudniania profesjonalnych fotografów przy każdym nowym produkcie. Teraz zrobisz wszystko u siebie!

W rezultacie inwestycja w technologię Orbitvu prowadzi do zwiększenia sprzedaży, mniejszej liczby zwrotów i bardziej efektywnych operacji wewnętrznych. To prosty, ale skuteczny sposób na zwiększenie marż zysku i optymalizację biznesu meblarskiego.

Pamiętaj – zwroty to brama do lojalności klientów

Choć ograniczanie zwrotów jest kluczowe dla zwiększenia marż zysku, odpowiednie zarządzanie nimi może również wzmocnić zaufanie klientów i ich lojalność. Sprawny proces zwrotów w połączeniu z wysokiej jakości prezentacją produktu daje klientom pewność, że dokonują zakupu bez ryzyka.

 

A baby feeding chair shot in Orbitvu's Alphashot Compact

Inwestując w rozwiązania Orbitvu nie tylko minimalizujesz niepotrzebne zwroty, ale także tworzysz bardziej transparentne i satysfakcjonujące doświadczenie zakupowe. W dłuższej perspektywie zadowoleni klienci z większym prawdopodobieństwem wrócą – nie z produktem do zwrotu, ale po kolejny zakup.

Mniej zwrotów = zadowoleni klienci i większe zyski.

Skontaktuj się z nami już dziś i pozwól, że pokażemy Ci, jak zautomatyzowana fotografia produktowa może pomóc usprawnić Twoje procesy i zwiększyć zyski!

Zapytaj o ofertę!

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA. Obowiązują Polityka prywatności i Warunki korzystania z usług Google.

*Pole wymagane