Szkło to piękno zawarte w prostym przedmiocie. Inspiruje artystów i zdobi nasze domy, ale fotografowanie wyrobów szklanych nie jest łatwym zadaniem. Firmy e-commerce zajmujące się sprzedażą szklanych przedmiotów potrzebują wyraźnych i atrakcyjnych zdjęć produktów, równocześnie dbając o restrykcyjny budżet i napięte harmonogramy. Dzięki naszym wskazówkom dotyczącym fotografowania produktów szklanych dowiesz się jak tworzyć coraz lepsze zdjęcia szkła.

Kieliszek do wina - doskonałe ujęcie

W przypadku szkła i powierzchni odbijających światło w studiu liczy się staranne oświetlenie. Niezależnie od tego, czy fotografujesz na potrzeby zdjęć katalogowych, czy tworzysz materiały dla mediów społecznościowych, musisz opanować kilka prostych technik oświetleniowych. Fotografia komercyjna wymaga również starannej obróbki końcowej, dzięki której wszystkie flakony perfum będą się świetnie prezentować już przy pierwszym spojrzeniu. 

Przyjrzymy się wszystkim tym wyzwaniom i przeprowadzimy cię przez proces fotografowania szkła krok po kroku.

Przygotowanie sesji

Przygotowanie sesji fotograficznej szklanych produktów wymaga przygotowania – w podstawowym zakresie: wizyty w sklepie z artykułami plastycznymi  (potrzebne będzie dużo czarnego papieru), może się jednak okazać koniecznością zmodernizowanie tradycyjnego studia fotograficznego. Możesz też zainwestować w automatyzację – wtedy  “majsterkowanie” nie będzie konieczne do przygotowywania sesji. 

Przyjrzyjmy się na przestrzeni studyjnej, sprzęcie i samemu produktowi. Prawidłowe przygotowanie pozwoli zaoszczędzić sporo czasu w postprodukcji.

Przestrzeń

Szklane przedmioty są bardzo specyficzne i potrzebują określonej przestrzeni, aby można je było fotografować z doskonałym rezultatem. Warto poświęcić trochę czasu na przygotowanie specjalnego miejsca na sesję zdjęciową. 

W pomieszczeniu nie powinny znajdować się żadne dodatkowe źródła światła, które mogłyby powodować niepożądane odbicia w błyszczącej powierzchni. Oznacza to brak światła dziennego lub dodatkowych lamp zawieszonych pod sufitem. Wszystkie elementy oświetlenia powinny być mierzalne i możliwe do kontrolowania. Najbardziej odpowiednia będzie zamknięta przestrzeń, np. oddzielny ciemny pokój.

Warto nawet pomalować ściany na szaro lub czarno, ponieważ zwiększy to współczynnik pochłaniania światła i sprawi, że ustawienia oświetlenia będą bardziej niezawodne i precyzyjne.

Zaciemnione studio fotograficzne

W studiu najlepiej sprawdzą się rozwiązania, w których można bezpiecznie umieścić szklane produkty: podesty lub stoły. Dobrym wyborem może być stół do fotografowania z półprzezroczystej pleksi, który gwarantuje jednolite tło. W przypadku czarnego tła papierowego może być potrzebny system do zawieszania (wskazówka dla majsterkowiczów: użyj statywów fotograficznych i drążka!).

Zautomatyzowana fotografia rozwiązuje wszystkie problemy związane z przestrzenią, ponieważ oferuje jednoczęściową, izolującą produkty kabinę zapewniającą doskonałe oświetlenie i nie wymaga dużej powierzchni.

Alphashot XL Wine dla produktów szklanych

Sprzęt

Aby dobrze sfotografować produkty szklane, dobry obiektyw może zdziałać cuda. W tej dziedzinie fotografii obiektyw będzie ważniejszy od korpusu aparatu. Wybieraj obiektywy z najwyższych serii renomowanych marek, aby uzyskać wyraźny obraz i niekwestionowaną ostrość.

obiektyw wysokiej klasy

W studiu fotografii szkła potrzebne będą również niezawodne źródła światła. Kupując je, pamiętaj o współczynniku CR i sposobie synchronizacji z aparatem. Szybkość błysku w przypadku lamp bez kabla odgrywa rolę, gdy w grę wchodzą krótsze czasy otwarcia migawki – zbyt niska wartość szybkości błysku spowoduje desynchronizację lamp.


Czarne dyfuzory światła są bardzo użyteczną pomocą w fotografii szkła. W przeciwnym razie trzeba będzie walczyć z kloszami z czarnego papieru domowej roboty – do rozpraszania światła.

Jak przygotować szklany obiekt do sesji zdjęciowej?

Należy zaopatrzyć się w bawełniane rękawiczki, sprężone powietrze i miękkie ściereczki. Zadbaj o to, aby usunąć z fotografowanego przedmiotu wszystkie cząsteczki kurzu i nie pozostawić odcisków palców. Będą one widoczne na zdjęciach w wysokiej rozdzielczości, a po co dokładać sobie pracy: “polerowania” w postprocessingu?

Do pozycjonowania produktów używaj rękawiczek i pamiętaj, aby były one czyste ze wszystkich stron, gdy robisz zdjęcie produktu 360°. Rozwiązania do automatyzacji fotografii bardzo często udostępniają dodatkowe pomoce do umieszczania produktów, takie jak stoliki obrotowe z pleksi i różne platformy. Upewnij się, że będziesz w stanie usunąć je ze zdjecia packshota.

Przygotowanie produktu - czyszczenie

Oświetlenie w fotografii wyrobów szklanych

Kluczem do prawidłowego oświetlenia wyrobów szklanych w fotografii produktowej jest ustawienie studia w taki sposób, aby nie było w nim zbędnych źródeł światła, a jedynie lampy, których potrzebujesz. Powinno to być możliwe do osiągnięcia w ciemnym pomieszczeniu lub przy pomocy urządzeń do automatyzacji fotografii.

Przeczytaj naszą serię szczegółowych instrukcji dotyczących źródeł światła, poziomów kontrastu i jasności oraz postępowania z półprzezroczystością.

czarne blendy - zastosowanie

Kluczem jest rozproszone światło

Kolejną cechą światła niezbędną w fotografii szkła jest jego rozproszenie. Oprócz kontroli źródła, należy upewnić się, że używamy miękkiego światła. Prostym sposobem na to są papierowe panele dyfuzyjne, ale w sklepach fotograficznych można też kupić specjalne dyfuzory do czarnego światła. 

Miękkie światło pomoże uniknąć przepaleń w miejscach, w których światło odbija się w obiekcie. Pozbycie się efektu przepalenia na zdjęciu ma kluczowe znaczenie dla kontrolowania poziomu kontrastu i jasności fotografii. A raz źle zrobione zdjęcie trudno będzie poprawić w postprocessingu. 

Zrób wszystko, aby mieć rozproszone światło!

Twarde światło w fotografii szkła - ujęcie butelki wina
Twarde światło – wysoki kontrast
Miękkie światło w fotografii szkła - ujęcie butelki wina
Miękkie światło – mniejszy kontrast

Metoda 1: podświetlenie

Najprostszym sposobem oświetlania produktów szklanych na potrzeby fotografii e-commerce jest stosowanie wyłącznie światła tylnego. Zapewni to dobry poziom przejrzystości i pokaże podstawowe kontury kształtów.  

Przedmioty o bardziej skomplikowanych kształtach, na przykład wymyślne perfumy lub butelki whisky, mogą być bardziej wymagające i opcja oświetlenia tylko od tyłu może okazać się niewystarczająca. Dzieje się tak dlatego, że skomplikowana bryła rzuca więcej cieni i tworzy obszary, do których nie dociera światło. Mimo to nie zaleca się oświetlania bezpośrednio od przodu.

Ale nie martw się, przechodząc do następnej metody, można wyeliminować ten problem!

Tylko podświetlenie - zdjęcie produktu szklanego

Metoda 2: Oświetlenie wypełniające po bokach

Przedmioty takie jak błyszcząca porcelana lub skomplikowane przedmioty szklane będą wymagały dodatkowego oświetlenia, aby zachować równowagę między obszarami oświetlonymi i ciemnymi. Oświetlenie boczne posłuży do podkreślenia kształtu, natomiast subtelne światło tylne będzie odpowiedzialne za pokazanie przezroczystości i budowanie kontrastu. 

Kolorami można zarządzać, regulując siłę światła tylnego i bocznego. Zawartość kieliszka do wina musującego skorzysta na starannym oświetleniu: złoty odcień płynu (światło tylne), błyszczące szkło (światło wypełniające) oraz liczne srebrne bąbelki należy uchwycić za pomocą czarnych dyfuzorów światła po bokach.

Butelka na wodę podświetlona z boku i z tyłu

Metoda 3: Oświetlenie punktowe dla produktów z etykietami

Produkty szklane często mają etykiety. Doskonałym przykładem jest butelka białego wina. Ponieważ etykiety blokują światło tylne, mogą okazać się znacznie ciemniejsze niż otaczająca je powierzchnia odbijająca światło, przez co poziom kontrastu na zdjęciu może być niewystarczająco zrównoważony. Jak zatem w pełni oświetlić tak zróżnicowane przedmioty?

Rozwiązaniem jest dodanie reflektorów punktowych skierowanych na etykiety. Będą one brakującym źródłem światła i niezbędnym elementem wyrównującym jasność. Jednocześnie czarne dyfuzory światła stworzą kontrast na krawędziach szkła, co pozwala uzyskać pożądany efekt ostrości na zdjęciach produktów z białym tłem. 

produkt szklany - fotografia z użyciem czarnych blend
Z czarnymi dyfuzorami
produkt szklany - fotografia bez czarnych blend
Bez czarnych dyfuzorów

Ustawienia aparatu do fotografowania szklanych przedmiotów

Fotografowanie przezroczystych produktów nie wymaga ustawień różniących się znacznie od tych w zwykłej fotografii produktowej. Gra toczy się bardziej o oświetlenie niż o wybór właściwych ustawień aparatu. Po opanowaniu podstawowych ustawień w trybie ręcznym nie musisz szukać dalszych rozwiązań.

Po pierwsze, należy wybrać dość wysoką wartość przysłony, aby uzyskać odpowiednią głębię ostrości. Należy dążyć do wartości około f/14 i nie przekraczać maksimum możliwości obiektywu. Wszyscy producenci obiektywów wskazują, że najlepszy parametr ostrości uzyskuje się przy średnich wartościach przysłony.

Po drugie, parametr ISO powinien być utrzymywany na jak najniższym poziomie. Wartości powyżej ISO 200 powodują powstawanie niepotrzebnych szumów na końcowym zdjęciu, mimo że pozwalają na stosowanie krótszych czasów otwarcia migawki.

Po trzecie i ostatnie, należy dostosować czas otwarcia migawki do dwóch powyższych parametrów. Jeśli okaże się, że powinien on być dłuższy niż 1/40 s, pamiętaj o użyciu statywu, aby uniknąć rozmycia na zdjęciach. Obiekt nie porusza się, a zatem czas otwarcia migawki nie odgrywa tak dużej roli jak np. w fotografii sportowej.

Balans bieli odpowiednio wyregulowany za pomocą procesu manualnego (opisanego w tym filmie) pomoże Ci prawidłowo oddać kolory. Należy skoordynować temperaturę barwową źródła światła z ustawieniem balansu bieli w aparacie, a uzyskane zdjęcia będą wiernie oddawać rzeczywiste kolory.

Fotografowanie produktów półprzezroczystych

Produkty przezroczyste muszą być oświetlone od tyłu, aby na końcowych zdjęciach nie wyszły „rozmyte i mleczne”. Ale co zrobić z półprzezroczystymi produktami, w przypadku których wymagana jest pewna “mleczność”?

Matowy efekt na przezroczystym produkcie
Efekt matu

Właściwe podejście będzie wymagało zastosowania metody światła bocznego i tylnego oraz precyzyjnego dopasowania siły światła aż do uzyskania wymaganego poziomu przezroczystości. Czarne panele dyfuzyjne będą potrzebne tylko w przypadku stosunkowo bardziej przezroczystych przedmiotów. W przypadku bardziej nieprzezroczystych przedmiotów wystarczy mniej rozproszonego światła, ponieważ powinny one być mniej odblaskowe. 

Post-processing w fotografii szkła

Zdjęcie, które zostanie wybrane jako główne do zaprezentowania produktu szklanego w sklepie internetowym, będzie musiało zostać poddane pewnej postprodukcji przed publikacją. Idealny packshot przezroczystego przedmiotu powinien uwidaczniać tło znajdujące się za powierzchnią szkła/plastiku, a jednocześnie zachowywać ostrość krawędzi. 

Niewłaściwa obróbka końcowa może prowadzić do niepożądanej mleczności powierzchni i źle oddanej półprzezroczystości. Oto lista porad, które mogą pomóc uniknąć nietrafionych efektów końcowych.

  • Ustawianie właściwego poziomu przezroczystości podczas maskowania w Photoshopie. Podczas edycji za pomocą masek okaże się, że krawędzie produktu wymagają innych poziomów przezroczystości niż wnętrze szklanej powierzchni. 
  • Ręczne zaznaczanie produktu za pomocą narzędzia Pióro. Bardzo często automatyczne narzędzia Photoshopa nie są w stanie prawidłowo zaznaczyć produktu do przycięcia. Dzieje się tak z powodu nieoczywistego kontrastu między powierzchnią produktu a tłem.  Przed wycięciem produktu z tła może być konieczna ręczna praca z narzędziem Pióro.
  • Zapisywanie w formacie PNG. Format ten gwarantuje bezstratną kompresję i zachowanie przezroczystości tła. Przydatny zwłaszcza w przypadku produktów przeznaczonych do wycięcia.
Edycja w Photoshopie zdjęcia produktu szklanego
edycja w photoshopie
Zastosowanie maski IQ
Zastosowanie maski IQ

Jak robić zdjęcia szkła bez odbić? Podsumowanie

Warunki uzyskania idealnego zdjęcia szklanych produktów 

W ramach podsumowania możemy zaznaczyć, że światło jest kluczowe w fotografii szkła. Opisane przez nas modele oświetlenia (światło tylne, wypełniające i punktowe), pozwolą stworzyć idealne packshoty.

Co ważne, należy ograniczyć zewnętrzne źródła światła. Czarny lub pomalowany na szaro pokój bez okien będzie odpowiednim pomieszczeniem. Lampy będą potrzebowały białych lub czarnych dyfuzorów, w zależności od jasności produktu. W przypadku jaśniejszego, bielszego szkła można zastosować białe dyfuzory, natomiast ciemne szkło będzie wymagało czarnych paneli rozpraszających.

Czarne i białe tła

Na co należy uważać?

Fotografowanie wyrobów szklanych przy złym oświetleniu spowoduje powstawanie odbić na powierzchni szkła, a czasem niepożądanego efektu halo wokół produktu. Jeśli używasz tylko światła przedniego obiekt może okazać się płaski i nieciekawy, a nie trójwymiarowy i atrakcyjny. 

Unikaj pozostawiania odcisków palców na szkle podczas robienia zdjęć – jest to poważny, a zarazem częsty błąd. Miej zawsze przy sobie miękką ściereczkę. Fotografowanie wadliwego produktu można zakwalifikować razem z odciskami palców jako wynik pośpiechu i lenistwa. Ale to nas nie dotyczy, prawda? 

Innym błędem, którego należy unikać, jest odbijanie światła przez dyfuzory czarnego światła z przodu produktu, a nie po jego bokach. Może to zmniejszyć trójwymiarowy wygląd przedmiotu i usunąć pozytywną część efektu odbicia światła. Efekt ten można również zepsuć, umieszczając własne odbicie fotografa na przedniej stronie przykładowego kieliszka do szampana lub eleganckiego wazonu.

Dyfuzory światła czarnego odbijające się od produktu

Wśród ciekawych efektów specjalnych jest możliwość dodania kropli wody do ciemniejszych powierzchni szklanych, dzięki czemu produkt wygląda świeżo i kusząco. Profesjonaliści używają wody z dodatkiem gliceryny, aby krople przylegały do powierzchni i dawały pożądany efekt.

Butelka po piwie z wodą i kroplami gliceryny

Uwagi końcowe

Jeśli w twojej firmie e-commerce istnieje potrzeba sfotografowania wyrobów szklanych lub chcesz nauczyć się, jak fotografować w studiu przedmioty odbijające światło, najlepszym rozwiązaniem jest praktyka. Im więcej będziesz pracować ze szkłem, tym więcej piękna będziesz w stanie z niego wydobyć.

Jak pokazaliśmy w tym przewodniku, oświetlenie będzie miało kluczowe znaczenie dla uniknięcia odbić. Koniecznie wyposaż swoje studio w czarne dyfuzory światła i wyeliminuj dodatkowe źródła światła. W momencie, w którym Twoje oświetlenie będzie działać użyj funkcji podglądu live w aparacie – dowiesz się, jakie ustawienia przyniosą pożądany efekt. I to będzie satysfakcjonujące.

Życzymy fascynującej nauki!

Trzy butelki wina na białym tle