Biorąc pod uwagę 8,9 miliona zdjęć opublikowanych pod hashtagiem #flatlay na Instagramie (początek 2021 roku), można śmiało powiedzieć, że mamy do czynienia z rosnącym trendem w fotografii produktowej. Wiele firm z branży e-commerce decyduje się na prezentację swoich produktów właśnie w taki sposób. Abyś mógł dowiedzieć się więcej o fotografii typu flat lay, stworzyliśmy kompaktowy przewodnik z poradami dotyczącymi przygotowania produktu, jego sesji zdjęciowej i dalszej postprodukcji. 

Poznasz najwygodniejsze sposoby na płaskie układanie ujęć oraz zdobędziesz przydatną wiedzę na temat tego, jak odpowiednio oświetlić przedmiot, w jaki sposób ustawić aparat czy też, jak efektownie go wyretuszować. 

Jeżeli nadal zastanawiasz się, czym jest flat lay, zobacz poniższą definicję ze słownika Cambridge:

Flat lay, także flatlay, rzeczownik; 
obraz lub styl fotografii, w którym jedna lub kilka rzeczy są ułożone w sposób płaski na danej powierzchni, a następnie sfotografowane z góry.

Cambridge Online Dictionary

Istotą fotografii flat lay jest możliwość fotografowania obiektów właśnie z góry. Dlatego niezbędne jest ich ułożenie na całkowicie płaskiej powierzchni.

W zależności, jaki efekt chcesz uzyskać, wybierzesz tło do swojej stylizacji. Być może będziesz chcieć przekazać informację o wszystkich szczegółach produktu, lub postawisz na zaprezentowanie efektu „wow”. Tego rodzaju decyzja pomoże Ci sklasyfikować Twoje ujęcie jako packshot lub fotografię still life

Packshot w stylu flat lay
Packshot
zdjecie produktowe still life typu flat lay
Still life

Packshot czy still life?

PORADA: Jak robić zdjęcia ubrań w stylu flat lay?

To właśnie tło odgrywa kluczową rolę w tego typu fotografii. Jeżeli zdecydujesz się na szczegółowe wyeksponowanie detali i nie chcesz odciągać uwagi klienta od produktu, to wykorzystaj do tego jednobarwne tło. Jeżeli produkt jest na nim prezentowany pojedynczo, ujęcie zostanie sklasyfikowane jako packshot. Z kolei, w przypadku zdjęć still life, przedmioty często są układane w taki sposób, aby wychodziły poza kadr, a osoba je oglądająca może zobaczyć tylko częściową wizję artystyczną.

Packshot, powinien mieć centralną kompozycję z widocznym całym przedmiotem oraz dobry, naturalny poziom kontrastu, po to, aby przekazać jak najdokładniejszą i najbardziej wyczerpującą informację o prezentowanym produkcie. Biały papier lub podświetlane tło będą tu najodpowiedniejszym rozwiązaniem.

Jeśli zdecydujesz się maksymalnie wykorzystać wzajemne oddziaływanie między tłem a produktem lub dorzucić dodatkowe płaskie rekwizyty, wówczas pomyślisz bardziej o fotografowaniu w stylu still life.

zdjęcie still life - kompozycja

Wielokolorowe tła, takie jak różnobarwny papier o różnej fakturze lub misternie tkane tkaniny, mogą wzmocnić wrażenia estetyczne klienta i nadać zdjęciu pożądanego efektu realizmu. Co więcej, wykorzystanie reguły trójpodziału jest dobrze widziane w stylu still life. Dzięki temu będziesz mieć więcej swobody w aranżacji ujęcia produktowego.

Wiele będzie zależało od sprzętu, jaki zdecydujesz się zastosować w swoich sesjach flatlay. Przeczytaj więcej o różnicach między packshotem a fotografią still life w naszym kompletnym przewodniku po fotografii produktowej.

zdjęcie produktowe - kompozycja centralna
Kompozycja centralna
zdjęcie produktowe - zasada trójpodziału
Zasada trójpodziału

Jak się zabrać do tworzenia fotografii flat lay?

PORADA: Jak zrobić dobre zdjęcie flat lay?

Fotografowanie płaskiego układu może obejmować pewien stopień automatyzacji lub pozostać procesem ręcznym. Istnieją cztery podstawowe metody aranżacji przestrzeni studyjnej.

  1. Dedykowany stół do fotografii flat lay.

Za pomocą urządzeń dedykowanych do fotografii płaskiej można zainstalować aparat na specjalnym uchwycie, który znajduje się nad podświetlanym stołem. Ponadto zapewnione jest oświetlenie boczne, które można kontrolować pod względem jego natężenia i zasięgu. 

Całość sesji usprawnia oprogramowanie, które sprawia, że wszystkie etapy pracy nad zdjęciem można wykonać za pomocą jednego przycisku. Dodatkowo produkt może być automatycznie wycięty z tła już w ciągu kilku sekund, a zdjęcia równie szybko zostaną opublikowane na wybranej platformie sprzedażowej.

Orbitvu AlphaTable
Orbitvu Alphatable
  1. Płaska powierzchnia i aparat fotograficzny na statywie.

W tej metodzie w pewnym stopniu konstrukcja statywu będzie ograniczała operatora. Ważne jest, aby obiektyw kamery był skierowany w dół i ewentualnie ruchomy w osi poziomej w stosunku do podłoża.

Czasami, ze względu na ograniczenia wysokości statywu, produkty będą musiały być ułożone na podłodze, aby zapewnić odpowiednią odległość aparatu od fotografowanego przedmiotu. To podejście będzie traciło na braku podświetlanej powierzchni i małej mobilności. Postprodukcja w programie do edycji zdjęć może być konieczna, aby uzyskać białe lub prawidłowo zabarwione tło.

statyw do fotografii flat lay
  1. Ręczne fotografowanie z góry.

Prostym rozwiązaniem dla flat lay może być zastosowanie drabiny i trzymanego w ręce aparatu. Będziesz wtedy mógł fotografować produkty na ziemi lub na stole, a oświetlenie możesz dowolnie rozmieścić wokół sceny tak, aby całość przypominała tradycyjne studio fotograficzne.

Wadą tej metody jest mała powtarzalność ujęć, gdyż za każdym kolejnym podejściem operator nieznacznie zmienia swoją pozycję. Ponadto, aparat trzymany w ręku wprowadza ograniczenia co do czasu otwarcia migawki i ISO, nie dając Ci zbyt dużych możliwości w zakresie zmiany ustawień aparatu. Zasadą jest, że gdy trzymasz aparat w ręku, czas otwarcia migawki powinien być dwa razy dłuższy niż ogniskowa, np. 50 mm -> 1/100 s. Dodatkowo przysłona powinna wynosić powyżej f/8, aby zagwarantować odpowiednią głębię ostrości. W przeciwnym razie, jeśli oświetlenie pozostanie bez zmian, zdjęcie może okazać się zbyt ciemne lub źle wyostrzone.

Aby uzyskać tło RGB (255,255,255) – w przypadku packshotów – lub dostosować odpowiedni poziom kontrastu zdjęcia, konieczna będzie ręczna postprodukcja.

fotografowanie flat lay z góry
  1. Telefon komórkowy i fotografia ręczna.

Ta prosta metoda jest szczególnie popularna wśród użytkowników Instagrama i aplikacji aukcyjnych. Wiele zdjęć, które znajdziesz na Vinted lub Allegro, zostało zrobionych za pomocą aparatu znajdującego się w telefonie komórkowym, który obsługiwany jest ruchem ręki.

Ten sposób nie zdaje egzaminu tam, gdzie wymagana jest duża powtarzalność ujęć, m.in. dla platform e-commerce. Perspektywa zmienia się z każdym ruchem ręki, a automatyczna ekspozycja inaczej interpretuje światło pod różnymi kątami, przez co trudno jest uzyskać za każdym razem jednolitość ujęć, czyli taką samą ich jasność czy kolorystykę. 

Zdjęcia typu flat lay wykonywane telefonem komórkowym są szybkie i łatwo dostępne, ale nie są zalecane do celów profesjonalnych. Ze względu na niestabilność urządzenia może okazać się konieczne użycie statywu w tradycyjnym studio lub dedykowanego stołu do fotografii płaskiej. Wygodne rozwiązania automatyzacji zapewnią znacznie przyśpieszony przepływ pracy, spójne rezultaty i wysoką jakość zdjęć za każdym razem.

fotografowanie flat lay przy użyciu telefonu komórkowego

Przejdźmy do ubrań – przygotowanie

Fotografia odzieży typu flat lay nie różni się znacząco od fotografii innych produktów. Najwięcej różnic znajdziemy w fazie przygotowania, a później w operowaniu światłem. Dla wszystkich etapów cel będzie wynikał z ogólnego celu sesji – albo przekaz informacyjny i precyzja, albo postawienie na efektowność i kreatywność zdjęcia.

Podczas robienia packshotów, Twoje ubranie będzie musiało być przedstawione w sposób jak najbardziej zbliżony do rzeczywistości. Przygotowując się do zdjęć, musisz wyprasować ubranie i ostrożnie rozciągnąć je na fotografowanej powierzchni – wszelkie zagniecenia będą tu niechciane i nieprofesjonalne. Konieczne będzie ukrycie wszystkich metek i cenówek oraz obcięcie nieestetycznie wyglądających nitek. Aby usunąć kłaczki, skorzystaj ze specjalnej rolki do ubrań i użyj jej tuż przed rozpoczęciem sesji.

przygotowanie ubrań do sesji

Perfekcyjnie wykonany packshot może z powodzeniem służyć jako główne zdjęcie aukcyjne, prezentujące wszystkie szczegóły produktu. Czy to jednak wystarczy, aby przyciągnąć uwagę klienta i skłonić go do przyjrzenia się kolejnym ujęciom?

W tym celu możesz odwołać się do fotografii still life, gdzie będziesz miał większą swobodę w przygotowaniu ubrań. Postaraj się o dodatkowe efekty, które przyciągną wzrok. Ułóż ubranie w naturalny, fałdowy sposób, tak jak okrywa ono ciało. Dodaj kilka akcentów wspierających, takich jak uroczy gadżet w rogu lub widoczną fakturę drewna na stole.

W dalszym etapie przechodzimy do oświetlania produktu. Kreatywność fotograficzna i odrobina doświadczenia będą mile widziane, aby stworzyć idealne packshoty czy zdjęcia still life.

flat lay - spodnie ułożone naturalnie
flat lay - spodnie ułożone na płasko

Oświetlenie – pokaż fakturę!

PORADA: Jak oświetlić zdjęcie typu flat lay?

Oświetlenie jest parametrem, z którym możesz mieć najwięcej problemów, ponieważ bezpośrednio wpływa na wygląd zdjęcia. Właściwe lub zgodne z Twoimi celami oświetlenie będzie kluczem do wysokiej jakości fotografii typu flat lay. W większości przypadków będziesz miał do dyspozycji naturalne światło dzienne oraz kilka opcji zapewnienia dodatkowego oświetlenia z ustawionych lamp

Światło dzienne i still life

Kreatywnym rozwiązaniem, dobrym dla fotografii still life, będzie światło dzienne, chociaż najlepiej rozproszone. Należy pamiętać, że jego temperatura zmienia się wraz z porą dnia. Wykorzystaj to jak najlepiej, łącząc ciepłe światło z ciepłymi kolorami, dzięki czemu stworzysz wrażenie przytulności i domowości. Z kolei zimniejsze światło i zimniejsze kolory pozwolą Ci uzyskać efekt ostrej i wyrazistej stylizacji.

Aby jednak nie zniekształcać kolorów, należałoby w postprodukcji zastosować wrażenie ciepła lub chłodu i raczej fotografować przy neutralnym świetle. Możesz użyć dużego okna z panelami rozpraszającymi, dzięki czemu uzyskasz subtelne, naturalne cienie. Sprawdzą się też proste, białe zasłony. Ważny jest tu kolor dyfuzora – biały jako jedyny nie zniekształca padającego światła.

swiatło dzienne w fotografii flat lay

Światło lamp i packshoty

W fotografii packshotowej odzieży płaskiej należy używać dużej ilości sztucznego światła o neutralnej temperaturze barwowej (około 5500 K).

Dobrze sprawdzą się dedykowane lampy do fotografii lub wideo, zarówno te błyskowe, jak i te ze światłem ciągłym. Padający z nich strumień światła najlepiej będzie rozproszyć za pomocą dyfuzorów fotograficznych i softboxów. Pozwoli to na uzyskanie lekko kontrastowych cieni, które nie będą odwracać uwagi widza i ułatwią późniejsze kadrowanie w postprodukcji.

Pamiętaj, aby oświetlić produkt równomiernie, co pozwoli uniknąć głębokich cieni i wyeksponować wszystkie szczegóły. 

Na platformach sprzedażowych takich, jak Amazon czy Allegro, często wymagane są zdjęcia typu packshot. Wskazówki co i jak fotografować znajdziesz w ich tutorialach, a w przypadku fotografii na platformie Amazon, w naszym dedykowanym poradniku.

fotografowanie flat lay z góry

Pokaż fakturę

Ubrania należą do trudnej kategorii produktów, w której przy podejmowaniu decyzji o zakupie klienci kładą duży nacisk na doznania dotykowe. Musisz poprawnie operować światłem, aby uzyskać maksymalne wrażenie faktury materiału i dostarczyć niemal zmysłowych informacji

Ważne jest, aby cienie pozostawały miękkie i wyraźne, co uzyskuje się dzięki różnym poziomom rozproszenia światła. To właśnie one informują klientów o tym, w jaki sposób gniecie się materiał i czy jest on raczej szorstki czy miękki w dotyku.

Aby uzyskać ten efekt, będziesz musiał zastosować oświetlenie boczne i odchylić je pod kątem. Gra światła i cienia podkreśli splot tkaniny i małe rowki między nićmi. Ważne jest, aby skierować lampę nie pod kątem prostym (90 stopni), co oznacza, że nie powinna ona być ustawiona w tej samej linii co aparat. Można spróbować nieco szerszego kąta z góry lub z boku przedmiotu. Poniższy przykład pokazuje, jak profesjonalne rozwiązanie, jakim jest stół fotograficzny flat lay od Orbitvu, pozwala podejść do kwestii oświetlenia ubrań.

ustawienie lamp pod odpowiednim kątem
Ustawianie kątów lamp

Fotografowanie

Podczas sesji zdjęciowej należy trzymać się podstawowych zaleceń dotyczących fotografii produktowej. Dotyczą one wyboru perspektywy, ustawień aparatu i odnoszą się do wybranego typu produktu. O sposobach i drogach prowadzących do wykonania idealnych packshotów pisaliśmy obszernie w naszym kompletnym przewodniku po fotografii produktowej oraz w przewodniku poświęconym wyłącznie ustawieniom aparatu.

Po pierwsze, aby fotografować odzież typu flat lay, upewnij się, że ogniskowa jest powyżej 35 mm. Pozwoli Ci to uniknąć zniekształceń pojawiających się w narożnikach zdjęcia i zachować właściwe proporcje przedmiotu.

Po drugie, zwróć uwagę na ustawienia aparatu: czas otwarcia migawki, przysłonę i czułość ISO. Mając unieruchomiony aparat na statywie lub zamontowany na płaskim stole fotograficznym, będziesz mógł lepiej dostosować te trzy parametry. 

Stosując najniższą możliwą wartość ISO (ISO 100 lub ISO 200) należy łączyć ją ze średnim zakresem otwarcia przysłony (pomiędzy f/11 a f/18). W ten sposób unikniesz szumów i będziesz operować na najwyższym poziomie ostrości obiektywu. Statyw umożliwia użycie krótszych czasów otwarcia migawki, co z kolei pozwoli na wyeksponowanie pięknych, miękkich cieni na zagięciach materiału.

Na koniec nie zapomnij o ustawieniu balansu bieli za pomocą szarej karty, tak aby aparat jak najwierniej oddawał kolory. Tutaj dostępny jest krótki film instruktażowy dotyczący tego ustawienia.

Postprodukcja

Podczas postprodukcji trzeba będzie odpowiedzieć sobie na kluczowe pytanie: czy trzeba wyciąć produkt z tła, czy też nie?

Generalnie zaleca się usunięcie tła z packshota, aby zredukować ewentualny efekt ciemniejszych rogów, które mogą być wywołane przez obiektyw. Oprogramowanie takie jak Adobe Lightroom będzie pomocne w usunięciu tego rodzaju defektu, jeśli zrezygnujesz z usunięcia tła.

Winietowanie
Winietowanie – ciemniejsze narożniki zdjęcia

Wycinając produkt z tła, unikniesz również problemów z kontrastem wynikających z rozjaśnienia tła do czystego RGB (255,255,255). Efekt, którego chcesz uniknąć, zazwyczaj objawia się jako mglisty, białawy wygląd na błyszczących powierzchniach (a ubrania mogą mieć dużo połysku!) lub brak granicy między danym elementem a tłem. Dlatego wytnij zdjęcie z tła przed dostosowaniem poziomu kontrastu, a ten problem zostanie rozwiązany.  

zdjęcie produktowe flat lay - dobry kontrast
Dobry kontrast
zdjęcie produktowe flat lay - nieprawidłowy kontrast
Zły kontrast

Odpowiednio wycięty z tła fragment ubrania będzie charakteryzować się gładkimi krawędziami i brakiem niedoskonałości na granicy tła i przedmiotu. Zautomatyzowane technologie mogą pomóc w osiągnięciu tego celu znacznie szybciej niż ręczna obróbka narzędziami takimi, jak lasso w Photoshopie. 

Dzięki inteligentnej technologii maskowania możesz usunąć tło w ciągu kilku sekund, nadal mając pewien poziom kontroli nad granicami samej maski.

zdjecie przedmiotu
Zdjęcie przedmiotu
zdjęcie produktowe -  maska w technologii intelligent masking
Maska używana w technologii Intelligent Masking

Podczas wyboru tonacji kolorystycznej należy zachować równowagę pomiędzy wiernym oddaniem rzeczywistości a efektem „wow”. W przypadku packshota zalecana jest wiernie oddana kolorystyka przedmiotu. 

Aby to osiągnąć, musisz skoordynować światło, ustawienia aparatu i postprodukcję, mając zawsze na uwadze efekt końcowy. Temperatura barwowa światła, balans bieli oraz efekty takie jak intensywność i nasycenie w oprogramowaniu do edycji będą miały istotne znaczenie na każdym etapie robienia zdjęcia. 

zdjęcie produktowe - prawidłowe odwzorowanie kolorów
Odpowiednia paleta kolorów
zdjęcie produktowe - nieprawidłowe odwzorowanie kolorów - zbyt nasycone barwy
Nieodpowiednia paleta kolorów – zbyt nasycona

Uwagi końcowe

Prostym pomysłem na prezentację ubrań jest właśnie fotografia typu flat lay. Wielokrotne ujęcia, które przygotowujesz, obejmują dany produkt w pełnym świetle i dostarczą klientowi podstawowych informacji na temat koloru, kształtu i jego funkcjonalności.

Najlepszy efekt można osiągnąć, łącząc fotografię płaską z prezentacją tych samych ubrań na modelach. Dzięki takiemu połączeniu możesz przekazać o wiele więcej informacji, a szczególnie, tych dotyczących rozmiaru czy proporcji, co bezpośrednio może prowadzić do zwiększenia poziomu konwersji.

W swoim e-commerce możesz stopniowo przechodzić drogę od tańszego flat lay do droższej fotografii modeli. Twoim dobrym towarzystwem zawsze będą studia i sprzęt fotograficzny. Wraz z rosnącymi wydatkami finansowymi i malejącą ilością czasu, w pewnym momencie może pojawić się pytanie o to, czy stosować różnego rodzaju rozwiązania związane z automatyzacją fotografii

Mając wiedzę i doświadczenie w zakresie przygotowania produktów, światła i samej sesji, będziesz lepiej przygotowany do korzystania z nowoczesnych udogodnień fotograficznych, takich jak usprawnione procesy pracy czy automatyczne wycinanie przedmiotu z tła. 

Ćwicz dalej i nie krępuj się zadawać nam pytań na temat flat lay i rozwiązań dotyczących automatyzacji. Do usłyszenia!