W przewodniku, który właśnie otworzyłeś, pomogę Ci zrozumieć technologię zdjęć 360 stopni w fotografii produktowej, tak by odkryć tajniki najlepszej możliwej prezentacji produktu i przedstawić korzyści dla Twoich klientów i Twojej firmy. Artykuł kieruję do osób zawodowo zajmujących się fotografią i zainteresowanych korzyściami z fotografii 360 stopni w prowadzeniu firmy. W treści znajdziesz wiele zagadnień ogólnych i szczegółowych, choć artykuł nie jest przewodnikiem typu “zrób to sam”.

Czym jest fotografia produktowa 360 stopni?

Fotografia produktowa 360 stopni (często opisywana po prostu jako fotografia produktowa 360°, zdjęcie obrotowe 360°, packshot 360° lub fotografia obrotowa) jest sposobem prezentacji produktu, który pozwala ująć i przedstawić produkt pod wieloma kątami. Najczęściej wykorzystywana jest w sklepach internetowych, na stronach produktów i w mediach społecznościowych. Słowem wszędzie tam, gdzie potrzebna jest dokładniejsza informacja o produkcie i zaangażowanie klienta. Składa się na nią najczęściej seria pojedynczych fotografii wykonanych pod równo rozmieszczonymi kątami dookoła obiektu (np. 10°) i złożonych w jeden widok, który symuluje obrót produktu.

Ciekawe fakty 
Czy wiedziałeś, że widok obrotowy produktu 360° po raz pierwszy wprowadziła firma Apple Inc.? W 1994 r. Apple wprowadziła technologię Quick Time Virtual Reality (QTVR). Mimo, że QTVR wykorzystywano głównie do panoram 360°, technologia ta zawierała także specyfikację dla filmów obiektów.  Dzisiaj applowska QTVR wyszła już z użytku w prezentacjach produktu 360°.

Typy fotografii produktowej 360°

Głównym celem fotografii produktowej 360° jest dostarczenie konsumentowi bardziej szczegółowej informacji. W ostatnich latach fotografia produktowa 360° rozwinęła się na tyle, że powstały bardziej zaawansowane warianty prezentacji produktu. Prezentacje obrotowe o dużej możliwości zoomu, prezentacje obrotowe 3D, animacje produktu i wirtualne spacery produktowe zapewniają wysoce precyzyjną informację wizualną. Dzisiaj prezentacje obrotowe 360° są zazwyczaj interaktywne: użytkownik ma możliwość obracania produktu myszką. Wciąż jednak zastosowanie znajdują nieinteraktywne prezentacje obrotowe. Przyjrzyjmy się najpopularniejszym rozwiązaniom prezentacji produktu 360°:

Nieinteraktywne animacje 360°

 

Animacja GIF, 72 klatki, 1.08 MB

W dotychczasowej praktyce nieinteraktywne prezentacje produktu wykorzystywały format GIF. Obecnie wciąż można go wykorzystywać w mediach społecznościowych (zwłaszcza na Twitterze i Instagramie) lub w sytuacjach, gdy pojawi się potrzeba wysłania prezentacji emailem. Największą zaletą animacji GIF jest umieszczenie całej prezentacji w jednym pliku obrazu, który jednocześnie jest powszechnie używanym standardem, kompatybilnym z najbardziej egzotycznymi przeglądarkami, klientami email czy dowolnym właściwie oprogramowaniem. Mimo to, lista wad tego rozwiązania jest dość długa:

  • Niska jakość – niewielka liczba kolorów (8-bitów, co odpowiada 256 pojedynczym kolorom kontra 24-bity i więcej niż 16 milionów kolorów w dowolnym innym formacie)
  • Duży rozmiar – animacje GIF nie podlegają zaawansowanej kompresji, a pliki pozostają dość duże.
  • Niski poziom zaangażowania potencjalnego klienta.
  • Mniejsza informatywność niż w przypadku interaktywnych prezentacji obrotowych. Wciąż jednak GIF dostarcza więcej informacji niż fotografia nieruchoma.
  • Brak podglądu pełnoekranowego

Nowsze formaty plików z animacją (APNG, Animated WebP) zapewniają lepszą jakość (APNG, WebP) i mniejszy rozmiar (WebP), mogą jednak nie być kompatybilne ze wszystkimi przeglądarkami www, jednocześnie wciąż nie dostarczając interaktywności.

W większości przypadków lepszym pomysłem jest użycie formatu wideo MPEG-4/H.264 (oraz wykorzystanie odpowiednio skonfigurowanego tagu video html5). Format ten posiada lepszą kompresję i podobny stopień kompatybilności co GIF. Wprowadza także podstawową interaktywność (użytkownik może obracać produkt, wykorzystując suwak czasu odtwarzania) i umożliwia podgląd pełnoekranowy.

Prezentacja obrotowa 360 video (MP4), 72 klatki, 277 KB
Spauzuj i przeciągnij suwak czasu dla obrócenia produktem

Interaktywna fotografia produktowa 360 stopni

Interaktywna prezentacja obrotowa wkrętarki DeWALT
Wciśnij “play”, by rozpocząć i wykorzystuj gesty na ekranie lub myszkę, by obracać (przeciągnij) oraz przybliżać (scrolluj) produkt.

Interaktywne prezentacje obrotowe 360° pozwalają dowolnie obracać obiekt za pomocą myszki lub gestów na smartfonie. Bardziej zaawansowane prezentacje 360° umożliwią także przybliżanie dla szczegółowego widoku produktu (technologia Deep Zoom). Największą zaletą interaktywnych prezentacji jest wysoki komfort obsługi: stosując takie rozwiązania, pozwalasz klientowi “bawić się produktem” i procesem jego poznawania. Wadą pozostaje większy rozmiar pliku i konieczność wykorzystania dodatkowego skryptu na stronie: przeglądarki zdjęć 360°.

Trójwymiarowa prezentacja obrotowa 360° – znana również pod nazwą fotografia produktowa 3D lub prezentacja sferyczna/półsferyczna

Półsferyczna prezentacja obrotowa 3D wkrętarki DeWALT
Wciśnij “play”, aby rozpocząć. Pobierze się zawartość prezentacji i po chwili będzie dostępna pełna prezentacja obrotowa 3D.

Sferyczna prezentacja obrotowa 3D to jeden z wariantów standardowej techniki widoku produktu 360°. Zdjęcia produktu są wykonywane pod kilkoma pionowymi kątami – w rzędach. Zazwyczaj dla potrzeb półsferycznej prezentacji obrotowej tworzy się 2-3 dodatkowe rzędy (otrzymujemy widok produktu 360° w poziomie i 180° w pionie) lub 4-6 w przypadku prezentacji sferycznej (pełen widok 360° w poziomie i pionie). Całkowita liczba zdjęć może być bardzo duża: np. 4 rzędy po 36 obrazów to razem 144 pojedyncze zdjęcia.

Takie rozwiązanie dostarczy więcej informacji o produkcie. Będzie on pokazany ze wszystkich stron z ujawnieniem widoków dotąd ukrytych z góry i od spodu. Wadą jest złożoność i koszt produkcji pełnego widoku 3D. Wymaga to odpowiedniego sprzętu fotograficznego (wyspecjalizowane oprogramowanie, fotograficzny stół obrotowy, ramię 3D oraz zazwyczaj także wiele aparatów). Rozmiar plików może okazać się znacząco większy, co pociągnie za sobą konieczność dodatkowego skryptu przeglądarki do prezentacji obrotowych 3D. Przeglądarka taka, zainstalowana na stronie internetowej, musi być w stanie wydajnie obsługiwać duże ilości danych. Ponieważ nieopłacalne jest tworzenie zbyt wielu pionowych kątów, obrót w poziomie będzie zazwyczaj o wiele płynniejszy niż w pionie. Może to prowadzić do wrażenia mało płynnego obrotu w pionie i odczucia ogólnie niższej jakości u klienta.

Dwuosiowa prezentacja obrotowa 360°

 

Dwuosiowa prezentacja obrotowa wkrętarki DeWALT

Dwuosiowa fotografia produktowa 360° to kombinacja dwóch obrazów 360° produktu: jednego poziomego (standardowa prezentacja 360°) i jednego pionowego. W sensie technicznym działa tak samo jak prezentacja obrotowa 360°, jest jednak trudniejsza do przygotowania. W większości sytuacji wykorzystanie dwuosiowej prezentacji 360° będzie lepszą opcją niż prezentacja sferyczna lub półsferyczna i będzie wymagać mniej zasobów w produkcji. Całkowity rozmiar takiej fotografii 360 stopni jest też mniejszy niż w jej wydaniu sferycznym czy półsferycznym.

Animacje produktu

Prezentacja obrotowa 360 stopni + animacja (Alphashot MICRO)
Kliknij przycisk, by rozpocząć

Technologia fotografii produktowej 360° może zostać wykorzystana do stworzenia filmu poklatkowego, prostej animacji produktu, gdzie pokazuje się cechy produktu poprzez wprawienie go w ruch. Może to zostać połączone z obrotem produktu. Dostarczy również wiele więcej informacji o cechach produktu, zwłaszcza przy częściach ruchomych. Poniżej pokazuję, jak udało nam się sfotografować nasze studio do fotografii produktowej 360° biżuterii, tak że pokazujemy nie tylko produkt, ale również oświetlenie i pionowy ruch aparatu.

Wirtualne spacery

Spacer wirtualny dla wkrętarki DeWALT
Wciśnij “play”, by rozpocząć. Wykorzystuj miniatury, by zmienić widok i punkty zainteresowań, by pokazać szczegóły.

Wirtualne spacery produktowe są najlepszą metodą prezentacji produktu z wykorzystaniem zdjęć 360° produktu. Łącząc zdjęcia 360° produktu z packshotami i wideo, możesz stworzyć predefiniowane widoki produktu oraz punkty zainteresowania (hotspots) na produkcie, by pokazać najważniejsze cechy Twoich towarów. Wirtualne spacery były niegdyś zaporowo drogie. Dziś możesz wykorzystać narzędzia online jak Orbitvu SUN Orbittour, które znacząco obniżają czas i koszt produkcji.

Animacje wideo

Animacja stworzona z klipu wideo
Wciśnij play, by rozpocząć.

Choć jest to inna kategoria niż typowa prezentacja obrotowa 360 stopni, przy animacji możliwe jest wykorzystanie technologii przeglądarki 360 stopni do wyświetlania klipu wideo. Użytkownik będzie mógł interaktywnie odtwarzać i przewijać wideo, zatrzymywać się na danej klatce i przybliżać obraz dla sprawdzenia szczegółów, co nie jest proste w typowych plikach wideo. Animacje przetworzone z plików wideo mają zazwyczaj większą liczbę obrazów (klatek) i wymagają wyspecjalizowanej przeglądarki (np. Orbitvu Viewer), która będzie w stanie dynamicznie ładować poszczególne klatki na żądanie. Takie rozwiązanie pozwala szybko pokazać podgląd i ładować widoki na żądanie tylko, gdy klient operuje obrazem. Technologia ta jest częściej wykorzystywana w modzie, dla tworzenia interaktywnych zdjęć modeli. Jej dużą zaletą jest możliwość pokazania, jak odzież układa się na żywym modelu. Klient online może lepiej przyjrzeć się teksturze materiału i jego dynamice: zagięciom, fałdom i falowaniu w powietrzu. W takiej sytuacji mózg będzie w stanie zwizualizować materiał w stopniu przybliżonym do bezpośredniej interakcji z produktem.

Korzyści zastosowania fotografii 360° w sklepie internetowym

Widok produktu 360° może zredukować przepaść między doświadczeniem produktu online a rzeczywistym kontaktem w przestrzeni, gdzie istnieje możliwość obejrzenia, dotknięcia i poczucia przedmiotu. Korzyści z posiadania treści produktowych 360 stopni na stronie mogą okazać się znaczące:

  • lepiej poinformowani klienci – wizualizowanie produktów w formie zdjęć 360° może przekazać wiele przydatnych informacji: nie tylko demonstruje ukryte cechy produktu, ale daje więcej wskazówek odnośnie kształtu, materiału i wykonania produktu.
  • więcej pewności w zakupach – klient mogąc lepiej, w sposób bliższy rzeczywistemu kontaktowi, przyjrzeć się produktom online, będzie podejmował decyzje o zakupie bardziej świadomie.
  • mniej zwrotów – więcej pewności w zakupach to mniejsza szansa zwrotu, zadowolony i powracający klient oraz mniejsze koszty operacyjne sklepu.
  • mniej zadawanych pytań – ponieważ “obraz jest wart więcej niż 1000 słów”. Nigdy nie wiadomo, jakich szczegółów klient będzie potrzebował dowiedzieć się o Twoich produktach. Zapewnienie jakościowych zdjęć produktu, zdjęć 360° albo wirtualnych spacerów pomoże zmniejszyć liczbę zadawanych pytań, ograniczy koszty wsparcia sprzedaży i zwiększy konwersję.
  • konkurencyjność – dobre wrażenie z kontaktu z produktem online jest częścią całego UX Twojej witryny. Jest również jednym z kluczowych czynników odróżnienia się od konkurencji.

Kiedy moje produkty powinny być fotografowane w widoku 360°?

Prezentacja obrotowa 360° podkładki pod mysz
Kliknij przycisk, by rozpocząć

Mimo, że prezentacje obrotowe 360° są bardzo korzystne, nie każdy produkt będzie na nich zyskiwał i tym samym uzasadniał dodatkowe koszty produkcji widoku 360°. Co więcej, istnieje niewiele produktów, które rzeczywiście skorzystają na pełnej półsferycznej bądź sferycznej prezentacji. Pytanie, które należy sobie zadać to: “czy taka prezentacja przyniesie korzyści moim klientom?”. Nie każdy produkt sfotografowany w widoku 360° będzie niósł dodatkowe informacje. Wyobraź sobie podkładkę pod mysz lub inny podobnie płaski przedmiot – widok 360 stopni nic nie dodaje do wartości prezentacji! Dwa albo trzy zdjęcia katalogowe mogą dostarczyć tyle samo lub więcej informacji.

Mouse pad - two packshots
Dwa packshoty podkładki pod mysz mogą dostarczyć wystarczająco dużo informacji o produkcie.

Z drugiej strony, większość trójwymiarowych produktów skorzysta na widoku 360°. Trzeba jednak rozważyć, czy rzeczywiście prezentacja 360° warta jest zachodu, czy i jakie dodatkowe informacje dostarcza. Dla łatwości rozróżnienia sytuacji podzieliłem informację na kilka kategorii:

Wizualizacja kształtu

Prezentacja obrotowa 360° roweru Cannondale
Kliknij przycisk, by rozpocząć i spójrz na drugą stronę roweru – ciekawe, prawda?

Najbardziej oczywistym zastosowaniem prezentacji obrotowej 360° jest lepsze pokazanie kształtu produktu. Kilka pojedynczych ujęć może nie wystarczyć, by w całości oddać wrażenie kształtu produktu. Prawie każdy trójwymiarowy produkt skorzysta na takiej prezentacji. Część produktów, takich jak przedmioty wysoce techniczne (np. skomplikowane części zamienne, elektronika, narzędzia, produkty sportowe), skorzystają na  dwuosiowej lub półsferycznej prezentacji obrotowej.

Odczucie materiału

Żółta torba w widoku 360 stopni
Zauważ, jak pojawiają się odbłyski na materiale, pokazując błyszczącą stronę

Klienci online nie mogą dotknąć produktu, ale mogą przywołać doświadczenie dotykowe podobnego produktu. Zdjęcia 360 stopni i animacje wideo mogą wiele pomóc w tym wymiarze. Jest to ważne zwłaszcza dla produktów z kategorii fashion, gdzie struktura materiału, dotyk i odczucie są kluczowe, a nie ma możliwości wzięcia produktu do ręki. Liczące się tu kategorie produktów to przykładowo zegarki, torebki, buty, akcesoria i odzież, ale także niektóre meble, elektronika i wiele innych. Światło grające na produkcie obracanym o 360 stopni będzie tworzyło refleksy, cienie i uwypuklenia, ujawniając strukturę materiału. Ludzki mózg wykona resztę pracy – przywoła wspomnienia interakcji z podobnymi produktami z przeszłości  i umożliwi odczucie powierzchni w sposób zbliżony do fizycznego dotyku.

Cechy produktu

Prezentacja obrotowa 360° głośnika JBL
Spójrz, jak wiele detali można wyszukać przez obracanie i przybliżanie produktu!

Wszystkie technicznie złożone produkty, jak elektronika, narzędzia, urządzenia AGD i przyrządy sportowe, skorzystają na zdjęciu 360°. Warto również rozważyć użycie wirtualnego spaceru. W ten sposób możesz podkreślić ważne cechy, poprowadzić użytkownika dookoła przedmiotu i umożliwić mu samodzielne odkrycie produktu.

 Z drugiej strony, części zamienne, komponenty elektroniczne i elektryczne mogą mieć ukryte cechy, które można niechcąco pominąć przy statycznej fotografii – np. mały przełącznik ukryty z tyłu. Bez tej informacji technik dokonujący naprawy i oglądający produkt będzie musiał zadzwonić do Twojego sklepu, żeby sprawdzić, czy przełącznik rzeczywiście istnieje. Z zasady, w przypadku bardziej skomplikowanych części zamiennych dobrym pomysłem jest fotografowanie ich wszystkich w widoku 360°.

Jak fotografować produkty w widoku 360 stopni?

Przy decyzji, czy wykorzystać fotografię 360° na Twojej stronie, zwłaszcza w sklepie internetowym, warto wziąć pod uwagę kilka kwestii:

  • Zdjęcia 360° muszą zostać gdzieś wykonane – wykonane wewnętrznie czy przez podwykonawcę, konieczne są dobrej jakości obrazy w ramach dostępnego budżetu i w odpowiednich ilościach.
  • potrzebna jest dobra przeglądarka 360° – najlepiej zoptymalizowana pod kątem użycia na komputerach stacjonarnych, urządzeniach mobilnych, interaktywna i przyjazna SEO, z opcją lazy loading
  • potrzebny jest proces wykonania zdjęć 360° – prace muszą zostać zaplanowane, zdjęcia zaś wykonane w odpowiedni sposób, nazwane, zweryfikowane i przesłane na serwer.

 

Czym jest przeglądarka 360°?

Przeglądarka Obiektów 360° pozwala interaktywnie odtworzyć prezentację obrotową 360° na stronie internetowej. Od strony technicznej jest to aplikacja JavaScript, zazwyczaj w formie .js i plików .css, które są instalowane na Twojej witrynie przez dewelopera. Przeglądarka reaguje na ruchy użytkownika (przeciągnięcie myszką, gesty na smartfonie, skróty klawiszowe) i umożliwia obrót i przybliżanie obiektu. Kiedy wszystko zostanie poprawnie skonfigurowane, wystarczy przesłać pojedyncze zdjęcia na serwer, skrypt zaś wykona resztę pracy. Bez przeglądarki 360° traci się wiele cech dobrej prezentacji obrotowej 360°: interakcję, zoom, lazy loading (usprawnienia szybkości ładowania), itp. Przy wyborze odpowiedniej przeglądarki trzeba: przetestować kilka opcji, sprawdzić licencje, zweryfikować jakość i użyteczność oraz częstotliwość aktualizacji, itd.. Nie staraj się oszczędzić na przeglądarce do zdjęć 360 stopni – to będzie zaledwie ułamek kosztów implementacji na stronie internetowej i pozostanie na niej przez długi czas.

<script type="text/javascript" async src="//orbitvu.co/share/L5FKupw5b26N4ThWELJHH8/4182336/360/script?width=auto&height=auto&content2=yes&partial_load=yes"></script>
<div class="orbitvu-viewer" style="width: 350px;height: 300px;">
    <div id="ovContent-L5FKupw5b26N4ThWELJHH8" style="background: url(//cdn.orbitvu.co/p/share/L5FKupw5b26N4ThWELJHH8/still/view?md=1604948419&height=300&max_width=350) no-repeat center center transparent;width: 350px;height: 300px;"></div>
</div>

Przykład skryptu osadzającego przeglądarkę 360 stopni

Jakie cechy ma dobra fotografia produktowa 360° na stronie www?

Dobrej jakości fotografia produktowa 360° będzie przekazywała więcej informacji o produkcie odnośnie jego kształtu, cech i tekstury. Jakość ostatecznej prezentacji obrotowej będzie zależała także od przeglądarki 360°.

  • informacja – kształt, tekstura, cechy produktu. Wymaga to właściwego przygotowania, oświetlenia produktu, odpowiedniego kąta ustawienia aparatu, tak by ująć jak najwięcej informacji

Zły przykład
– ujęcie od przodu – niewidoczne szczegóły w górnej części,
– obraz za ciemny – mniej szczegółów w cieniach,
– słaby obraz początkowy – nie daje ogólnego pojęcia o produkcie

Dobry przykład
– ujęcie z większego kąta – więcej szczegółów z góry produktu,
– dobra ekspozycja zdjęcia – więcej szczegółów w ciemnych obszarach,
– dobra klatka początkowa – produkt może szybko zostać rozpoznany

  • estetyka – produkt powinien zostać przygotowany przed postawieniem na stole obrotowym: buty powinny mieć zawiązane sznurowadła, torebka powinna być wypełniona, a cały produkt czysty. Optymalna rozdzielczość nie powinna być za mała, tak by klient widział szczegóły Twojego produktu, i jednocześnie nie za duża (nie chcesz przecież pokazać Twojego produktu “pod mikroskopem”, a co za tym idzie jego niedoskonałości). Liczba klatek powinna dawać wrażenie płynnego obrotu – minimum 36 lub lepiej 72 i więcej klatek.

  • szybkość (optymalizacja SEO) – dla dobrej oceny SEO obrazy muszą ładować się szybko także w widoku 360°. Pojedyncze obrazy zdjęcia 360° powinny być przechowywane jako skompresowane JPG lub WebP (jeśli Twój serwer obsługuje treści zależne od przeglądarki i może wysyłać obrazy WebP do przeglądarek Chromium, a JPG do Safari). Wieloklatkowe prezentacje obrotowe powinny ładować się w technologii lazy loading, tzn. dopiero wtedy, gdy użytkownik rozpocznie interakcję z nimi. Współczesne przeglądarki 360° obsługują lazy loading i ładowanie dynamiczne: początkowo ładowana jest jedynie niewielka liczba obrazów, np. 6, i w czasie, gdy użytkownik obraca produkt, ładowane są pozostałe obrazy. Płynność rotacji poprawia się stopniowo w czasie, gdy pozostałe zdjęcia są doładowywane. Część przeglądarek 360° posiada opcję zewnętrznej kontroli przez API, tym samym umożliwiając rozpoczęcie ładowania w odpowiednim momencie, np. dopiero w momencie przewinięcia strony do miejsca widoku 360°.

Brak dynamicznego ładowania
Użytkownik musi czekać na załadowanie wszystkich obrazów, zanim rozpocznie obrót.

Ładowanie dynamiczne
Użytkownik może zacząć obrót natychmiast, a obrazy są ładowane w tle.

  • optymalizacja na urządzenia mobilne – kwestia ta dotyczy zwłaszcza przeglądarki 360° i jej implementacji na stronie. Prezentacja obrotowa przyjazna urządzeniom mobilnym automatycznie skaluje się do rozmiaru okna przeglądarki i ma opcję kontroli gestami dotykowymi – obrót, zoom, przesunięcie. Nie potrzebuje przycisków kontroli dla przybliżania, gdyż użytkownik używa do tego gestów. Powinna także obsługiwać wszystkie wymienione wyżej cechy wspomagające szybkość w ujęciu SEO.
  • kompatybilność z przeglądarkami www – aby zdjęcia 360 stopni były poprawnie wyświetlane komputerach Twoich klientów, potrzebujesz rozwiązania, które zapewni maksymalną zgodność z różnymi wersjami przeglądarek internetowych. Jedną z cech wyróżniających dobre przeglądarki fotografii 360° jest wyświetlanie zdjęć w elemencie HTML typu <canvas>. Pozwala to osiągnąć pełną kontrolę nad wyświetlanym zdjęciem i ogranicza problemy zarówno ze starszymi jak i nowymi wersjami przeglądarek internetowych.


Czy potrzebuję procesu tworzenia treści 360°?

Jeśli tworzysz zdjęcia produktowe w sposób choć trochę zorganizowany, to taki proces pewnie będzie już istniał. Jak bardzo ten proces będzie sformalizowany i jak dalece zarządzany za pomocą zewnętrznych narzędzi, to inna sprawa. Tak czy inaczej ktoś musi zaplanować sesję, ktoś musi wykonać zdjęcia, ktoś inny musi je zweryfikować i umieścić online. Aby proces tworzenia zdjęć 360° był kontrolowany, dobrze pomyśleć o kilku elementach zawczasu:

  • przygotuj “style-guide” (wymagania dla zdjęć 360°)  – która z Twoich kategorii produktów potrzebuje prezentacji obrotowych? Wszystkie? Ledwie kilka? Tylko najdroższe? Ile obrazów w prezentacji obrotowej? Jakie mają być kąty ujęć? Jakie są kryteria akceptacji?
    Dobrze jest mieć własne spisane wytyczne bez względu na to, czy zdjęcia wykonywane są samodzielnie czy zlecane na zewnątrz. Dobrze opisane wymagania pozwalają uniknąć nieporozumień, zapewniają powtarzalność zdjęć i ich wysoką jakość.
  • ustal odpowiedzialności – kto planuje sesję, a kto zatwierdza zdjęcia? Czy fotograf może również akceptować zdjęcia do publikacji czy wykonuje to dział kontroli jakości?
  • nazewnictwo zdjęć – najprostszym sposobem automatyzacji powiązania zdjęcia z produktem w sklepie internetowym jest użycie kodu identyfikacyjnego produktu  (SKU, EAN, UPC, itp.)  w nazwie pliku. Np. jeśli SKU to 1234566, pojedyncze zdjęcia mogą nosić nazwę 1234566_1.jpg, 1234566_2.jpg …… 1234566_36.jpg. Dobrym pomysłem będzie opracowanie tego systemu przed wykonaniem zdjęć lub wysłaniem do usługodawcy.


Kupno usługi fotografii produktowej 360°

Oczywistym sposobem sfotografowania Twoich produktów w widoku 360° będzie zakup usługi fotograficznej. Sprawdzi się to dla Ciebie, gdy liczba produktów nie jest duża, a logistyka niezbyt kosztowna.

Ile kosztuje usługa fotografii produktowej 360°?

Ostateczna cena pojedynczej prezentacji 360° będzie zależała od kilku czynników:

  • produkt – Czy nadaje się do obrotu na stoliku obrotowym? Czy będzie się chwiał? Czy będzie potrzebował podwieszenia? Czy potrzebne okażą się dodatkowe przygotowania? Jaki jest jego rozmiar? – Część produktów (np. laptop, szklanka, telewizor, opona, buty itd.) łatwo ustawić i obrócić na stoliku obrotowym. Jednocześnie wiele innych produktów (np. torebki z uchwytami, naszyjniki, lampy sufitowe itp.) wymaga podwieszenia, a co za tym idzie skomplikowanego sprzętu i oprogramowania.
  • logistyka – Czy Twój produkt jest drogi i wymaga ubezpieczenia? Czy jest ciężki? Jeśli Twój produkt jest duży i masywny, konieczne będzie studio, które będzie w stanie spełnić te wymagania. W niektórych sytuacjach koszty logistyczne mogą wielokrotnie przewyższyć koszty wykonania samego zdjęcia. W takiej sytuacji można rozważyć fotografowanie produktu na miejscu w magazynie przez fotografa z mobilnym studiem. Być może łatwiej będzie wykonać zdjęcia 360° z wykorzystaniem obrazów generowanych komputerowo? W niektórych sytuacjach, szczególnie jeśli posiadasz model 3D o dużej dokładności  (np. jesteś projektantem i producentem produktu), zdjęcie 360° z “renderów” może okazać się dobrą i tańszą alternatywą.
  • ilość produktów – większa liczba produktów do sfotografowania może zagwarantować Ci lepszą pozycję w negocjacjach z fotografem, o ile Twój produkt umożliwia łatwe ustawienie na stoliku obrotowym. Pomimo tego, przy odpowiednio dużej liczbie produktów, fotografia we własnym studio będzie zdecydowanie tańsza.
  • rodzaj fotografii 360° – czy potrzebujesz prezentacji półsferycznej czy zwykłe zdjęcie w jednej osi wystarczy? Czy potrzebujesz wykonać osobno zdjęcia statyczne , czy możliwe będzie ponowne wykorzystanie zdjęć wykonanych do prezentacji 360°? Ile obrazów na jeden obrót? – Przewagą wysokiej jakości prezentacji obrotowej 360° jest możliwość ponownego wykorzystania pojedynczych klatek jako zdjęć katalogowych (packshotów). Ważne aby studio fotograficzne posiadało możliwości tworzenia takiej fotografii.
  • jakość –  Czy zdjęcia mają być na szarym czy na białym tle? Czy każde zdjęcie ma mieć wycięte tło? Jaka ma być docelowa rozdzielczość i liczba klatek w prezentacji 360°? Jak produkty będą przygotowane i jak oświetlone? Wszystkie te elementy będą wpływały na ostateczną jakość i cenę. Nowoczesne rozwiązania fotografii automatycznej pozwalają osiągnąć kompromis pomiędzy jakością i ceną.
  • licencja na użycie zdjęć – jeśli wykonujesz zdjęcia w agencji, upewnij się, że zapisy umowy w tym zakresie będą odpowiadały Twoim potrzebom. Czy można będzie używać pojedynczych zdjęć “wyciągniętych” ze zdjęcia obrotowego?  Czy można będzie wykorzystać zdjęcia na różnych polach (np. w mediach społecznościowych)? Czy otrzymasz wyłącznie prezentację 360° czy także pojedyncze zdjęcia w wysokiej rozdzielczości?

Jak się domyślasz, nie ma jednej ceny dla każdego. Ostateczny koszt będzie zależał od wielu czynników, w tym przede wszystkim od samego produktu, kosztów logistyki i wymaganej jakości samego zdjęcia produktowego 360°. Zwykle w Polsce koszty dobrej jakości zdjęć obrotowych kształtują się na poziomie od kilkudziesięciu do nawet kilkuset zł.

W jakim formacie agencje fotograficzne dostarczają zdjęcia obrotowe?

Wybierając studio fotograficzne, które oferuje prezentacje obrotowe, warto rozważyć m.in. w jaki sposób będą dostarczane zdjęcia 360°:

  • jako osobne pliki zdjęć, które mogą zostać połączone w prezentację obrotową na Twojej stronie z wykorzystaniem Twojej własnej przeglądarki 360° (niezależnej od studia fotograficznego). Własna przeglądarka oznacza tutaj wybraną i zakupioną przez Ciebie przeglądarkę, która spełnia Twoje wymagania. Uniezależnia Cię to od różnych rozwiązań dostarczanych przez różne studia foto.
  • jako folder z wieloma plikami zdjęć razem z przeglądarką 360° i skryptem osadzającym – w tym wypadku cały zestaw otrzymujesz w jednym pakiecie: obrazy + przeglądarka. To może wydawać się na początek dobrym i tanim pomysłem, bo przeglądarka jest w cenie usługi. Jednak wciąż przeglądarkę należy osadzić na stronie (co z reguły kosztuje dużo więcej niż sam skrypt przeglądarki), a istnieje ryzyko, że okaże się ona niezgodna z Twoimi wymaganiami. 
  • przesłane bezpośrednio do Twojego sklepu internetowego przez wtyczkę 360° – dla większości najczęściej używanych platform e-commerce (np. wtyczki e-commerce Orbitvu dla Magento, Prestashop, WooCommerce itp.) istnieją wtyczki, które likwidują cały skomplikowany proces instalacji przeglądarki 360°. Instalujesz wtyczkę, zamawiasz usługę, a prezentacje są bezpośrednio przesyłane do Twojego sklepu internetowego.
  • z wykorzystaniem usługi hostingowej dla prezentacji 360° – istnieją platformy online (np. Orbitvu Sun), gdzie studio fotograficzne może przesłać swoje prezentacje 360°, które mogą zostać automatycznie podlinkowane w Twoim sklepie internetowym. Są to nowoczesne rozwiązania, które zapewniają ciągłą aktualizację skryptów przeglądarki, optymalizację pod kątem SEO oraz kompatybilność z obecnymi i przyszłymi przeglądarkami internetowymi.

Własne studio do fotografii produktowej 360°

Jeśli Twój wolumen fotografii produktowej jest duży albo logistyka zbyt skomplikowana, zaś koszta podwykonawstwa fotografii 360° za wysokie, możesz rozważyć zakup własnego studia do fotografii produktowej 360 stopni. W takiej sytuacji masz kilka wyborów, które można zawęzić do wyboru między tradycyjnym studio do fotografii 360° lub zautomatyzowanym studio fotograficznym, które wykonuje prezentacje 360° w całości.


Czym jest zautomatyzowane studio fotograficzne?

Automated photo studio - Alphashot 360 - in-use view with iMac
Zautomatyzowane studio fotograficzne – Alphashot 360

Zautomatyzowane studio fotograficzne jest zazwyczaj zamkniętą kabiną fotograficzną kontrolowaną przez oprogramowanie, integrującą ze sobą oświetlenie, aparat fotograficzny, pozycjonowanie produktu (stolik obrotowy) i postprodukcję zdjęć. Studio takie może wykonywać zdjęcia statyczne (packshoty), filmy i prezentacje obrotowe 360° i to w ramach jednego procesu. Dobrym przykładem zautomatyzowanego studia fotograficznego jest Orbitvu Alphashot XL. Urządzenie to potrafi tworzyć prezentacje obrotowe 360° i 3D, packshoty z kilku aparatów naraz oraz filmy produktowe. Technologia IQ Mask umożliwia wykonanie zdjęć z automatycznym usunięciem tła i zastąpieniem go czystym białym tłem. Zdjęcia na wyjściu są automatycznie skalowane, przycinane i centrowane. Proces publikacji przesyła zdjęcia bezpośrednio do sklepu internetowego albo do usług w chmurze.

Tradycyjne czy zautomatyzowane studio fotograficzne dla packshotów i prezentacji 360°?

Photography studio for 360 degree photography
Klasyczne studio fotograficzne 360 stopni

Główną różnicą między zautomatyzowanym a tradycyjnym studio fotograficznym jest elastyczność i możliwość modyfikacji/adaptacji do różnych rodzajów produktów i sposobów fotografowania. Studia zautomatyzowane są zazwyczaj przeznaczone do ograniczonej gamy produktów i rozmiarów, nie gwarantując pełnej wolności w kształtowaniu i zmianach oświetlenia.

Studia tradycyjne dobrze się sprawdzają, gdy chcesz być kreatywny przy każdym zdjęciu produktu. Są dobre do kreatywnej i stylizowanej fotografii dla celów marketingowych, ale w obsłudze wymagają doświadczonego fotografa studyjnego. Sprzęt do fotografii produktowej 360° jest zazwyczaj niezależnym elementem studia fotograficznego.

Poza sprzętem potrzebne jest także dodatkowe oprogramowanie (np. Photoshop/Affinity Photo) i osoba do jego obsługi. Sprzęt 360° zazwyczaj posiada własne oprogramowanie, które należy “zsynchronizować” z aparatem i oświetleniem.

Zautomatyzowane studia fotograficzne mają ograniczenia w kwestii elastyczności, ale są doskonałym rozwiązaniem, gdy potrzebujesz efektywnego rozwiązania dla powtarzalnej fotografii produktowej wykonywanej przez operatorów o mniejszych kwalifikacjach. Sprzęt (oświetlenie, stolik obrotowy i aparat) są mocno zintegrowane z oprogramowaniem, tak że kroki: zdjęcie-> postprodukcja-> export -> publikacja mogą zostać połączone w jeden płynny proces. Prawdziwe studia zautomatyzowane mają dołączony stół obrotowy 360° wykorzystywany w ustawieniu i obrocie produktu.

Zautomatyzowane studia fotograficzne są wysoce skalowalne w porównaniu do fotografii tradycyjnej. Wszystkie ustawienia zdjęcia, łącznie z ustawieniem aparatu, oświetleniem, pozycją obiektu, postprodukcją, profilami publikacji itp., mogą zostać zapisane do pliku szablonu, który może zostać wykorzystany ponownie na innej stacji roboczej. W tradycyjnym studio fotograficznym zduplikowanie funkcjonalności jednego studia wymaga sporo wiedzy i umiejętności.


Przykład

Tradycyjne studio fotograficzne

Zautomatyzowane studio fotograficzne

Elastyczność

Dobra

Ograniczona

Wydajność

Średnia

Wysoka

Wymagane umiejętności operatora

Zaawansowane lub Eksperckie

Podstawowe lub Średnie

Skalowalność

Ograniczona

Dobra

Jakość zdjęć

Bardzo dobra – Doskonała

Dobra – Bardzo dobra

Koszt za zdjęcie

Wyższy

Niższy

Kable 😉

Dużo

Dużo mniej


Tabela porównawcza między fotografią tradycyjną i zautomatyzowaną


Jaki jest koszt wewnętrznego studia fotograficznego?

Szacując koszt fotografii produktowej, mylące może okazać się wzięcie pod uwagę wyłącznie kosztów inwestycyjnych (np. sprzętu, licencji). Należy również (a może przede wszystkim) uwzględnić koszty operacyjne: pracę, przestrzeń roboczą oraz koszty skalowalności, kiedy firma będzie się rozwijać. Poniżej przykładowa, bardzo zgrubna kalkulacja kosztów studia foto na potrzeby wykonywania zdjęć produktowych 360 oraz statycznych. Rzeczywiste wartości będą się różnić w zależności od poczynionych założeń, lokalnych uwarunkowań oraz typu i rodzaju fotografowanych produktów.

Jaki jest koszt tradycyjnego studia fotograficznego 360°?

  • sprzęt fotograficzny – światła, tła, podwieszenia, statywy, stół obrotowy, aparat i akcesoria, PC/Mac itp. – koszt w zakresie 15.000 – 60.000 PLN  w zależności od konfiguracji i jakości. 5 lat amortyzacji oznacza ok. 250-1000 PLN kosztów miesięcznych. Średnio 500 PLN.
  • oprogramowanie – retusz i obróbka w Lightroom/Photoshop/Affinity Photo + oprogramowanie do tworzenia 360° – zazwyczaj wymagana jest kwota miesięczna za oprogramowanie – ok. 50 PLN
  • pracownicy – średnio-zaawansowany fotograf, grafik lub outsourcing retuszowania, stylista (potrzebny w branży modowej) – ok. 5 tys. PLN kosztów/m-c na osobę. .
  • powierzchnia studia – dość duże potrzeby przestrzeni – w zależności od produktu od 6m2 do 20-40 m2 – przyjmijmy średnio 10m2 * 30 PLN= 300 PLN miesięcznie.
  • liczba wykonywanych zdjęć – ok. 20 produktów dziennie, 5 packshotów każdego + prezentacja obrotowa 360° = 100 packshotów + 20 prezentacji obrotowych 360° dziennie. 2000 packshotów + 400 prezentacji obrotowych miesięcznie. Zdjęcia wymagają zazwyczaj co najmniej podstawowej postprodukcji.

Całkowity miesięczny koszt to ok. 500 PLN (sprzęt) + 10.000 PLN (grafik + fotograf) + 50 PLN (oprogramowanie) + 300 PLN (powierzchnia) = 10.850 PLN/m-c. Koszt na produkt to ok. 27 PLN co daje ok. 2,25 PLN za packshot i ok. 13,5 PLN za zdjęcie obrotowe (przy założeniu, że czas wykonania packshotów i zdjęcia 360 stopni jest podobny).


Jaki jest koszt zautomatyzowanego studia fotograficznego 360°?

  • sprzęt fotograficzny – kabina automatyzująca fotografię, aparat i akcesoria, PC/Mac itp. – w zakresie 20.000-100.000 w zależności od rozmiary studia. 5 lat wykorzystania oznacza 330-1.600 PLN kosztu miesięcznego. Średnio 1000 PLN.
  • oprogramowanie – wliczone w cenę urządzenia
  • pracownicy – początkujący lub średnio-zaawansowany fotograf/operator lub stylista (zazwyczaj wystarczy jeden z nich!) –  ok. 5 tys. PLN kosztów /m-c na osobę
  • przestrzeń robocza – nie jest wymagana duża przestrzeń – w zależności od produktu od 1 m2 do 4 m2 – przyjmijmy 4 m2 * 30 PLN = 120 PLN miesięcznie.
  • liczba wykonywanych zdjęć – ok. 50 produktów dziennie, 5 packshotów każdego + prezentacja obrotowa 360° = 400 packshotów + 50 prezentacji 360° spins dziennie. Równa się to 8000 packshotów i 1000 prezentacji 360° miesięcznie. Zdjęcia są poddawane postprodukcji automatycznie. Zazwyczaj retusz jest niepotrzebny.

Całkowity miesięczny koszt to ok. 1.00PLN (sprzęt) + 5.000 PLN (1 stanowisko – grafik/fotograf) + 120 PLN (powierzchnia) = 6.120 PLN/m-c. Koszt na produkt to ok. 6 PLN co daje ok. 0,6 PLN za packshot i ok. 3 PLN za zdjęcie obrotowe (przy założeniu, że czas wykonania packshotów i zdjęcia 360 stopni jest podobny).

 

Własne studio fotograficzne 360°

Osprzęt tradycyjnego studia fotograficznego 360°

  • Oświetlenie – do wyboru masz oświetlenie ciągłe (np. LED) lub błyskowe. Największą zaletą oświetlenia ciągłego jest możliwość podglądu, jak zdjęcie będzie wyglądało jeszcze przed wykonaniem zdjęcia. Oświetlenie błyskowe będzie lepsze dla ruchomych obiektów (modele, niestabilne/chwiejne przedmioty). Dla fotografii statycznej zwykle nie ma dużej różnicy, jakiego oświetlenia użyjesz. Zaawansowani fotografowie zwykle wybiorą oświetlenie błyskowe, gdyż są do niego przyzwyczajeni i daje to im pełną kontrolę nad światłem. Jeśli nie masz doświadczenia w obsłudze lamp błyskowych, radzę zacząć od światła ciągłego. Dla każdej lampy potrzebujesz statywu lub zawieszenia sufitowego lamp z pantografami.

Strobe (flash) light LED light
Oświetlenie błyskowe Stałe oświetlenie LED

  • Tło – w większości przypadków dla fotografii 360° wybór padnie na białe tło. Może to być standardowe tło kartonowe – jest tanie, świetnie się sprawdza, zużyty fragment po prostu się odcina, łatwo można tło wymienić na nowe.

Białe tło kartonowe Colorama

  • Stół obrotowy 360° – ustawiony przed tłem. Wybierz produkt z oprogramowaniem, które pozwala na sterowanie aparatem, postprodukcję prezentacji 360° i eksport gotowych prezentacji do sieci. W teorii do postprodukcji możesz użyć oprogramowania typu Lightroom/Photoshop/Affinity Photo, ale jest to niepraktyczne, gdyż wymaga “skakania” pomiędzy różnymi aplikacjami. 

Stół obrotowy 360 stopni (Orbitvu MIDI) w ustawionym studio

  • Aparat – potrzebujesz aparatu kompatybilnego z oprogramowaniem stołu obrotowego. Nie wszystkimi aparatami można sterować przez oprogramowanie, niektóre mają ograniczenia (np. możliwość sterowania zaledwie jednym aparatem naraz). W tej chwili aparatami najczęściej wykorzystywanymi w rozwiązaniach do automatyzacji studia fotograficznego są produkty firmy Canon, powoli dołącza do czoła stawki także Sony. Niektórzy producenci pozwalają również na użycie aparatów firmy Nikon, ale z powodu problemów z oprogramowaniem aparaty te są coraz rzadziej wspierane. Bez wchodzenia w szczegóły poleciłbym aparat bezlusterkowy, z elektroniczną migawką (brak drgań z migawki), 20-30MPx, z symulacją ekspozycji w Live View (jeśli używasz stałego oświetlenia).
  • Synchronizacja lamp błyskowych – jeśli używasz lamp błyskowych, będziesz potrzebował urządzenia, które zsynchronizuje błysk z momentem wykonania zdjęcia. Możesz użyć tanich tzw. wężyków/kabli synchronizacyjnych, choć lepiej sprawdzi się bezprzewodowy zestaw do synchronizacji lamp. 
  • Obiektyw – Dobry obiektyw do fotografii produktowej powinien być wystarczająco uniwersalny i dostosowany do Twojej gamy produktów. Dobrym rozwiązaniem będzie zakup obiektywu o zmiennej ogniskowej między 40 a 100 mm – pozwala to łatwiej kadrować. Nie potrzebujesz drogich tzw. “jasnych” obiektywów z dużymi przesłonami (np. f1.2, f/2.0). Maksymalna przysłona f/4.0-f/5.6 w zupełności wystarczy do fotografii produktowej. Dla niektórych rodzajów produktów, takich jak drobna biżuteria, potrzebny będzie obiektyw makro.

Canon EOS R with macro lens
Bezlusterkowiec Canon EOS R z adapterem i obiektywem makro 100mm

  • Statyw/kolumna – zainwestuj w duży, stabilny i ciężki statyw (tak, ciężki znaczy dobry!). Ciężki statyw jest stabilny i nie przewróci się przypadkiem, gdy zahaczysz o kable (a to będzie się zdarzać). Jeśli budżet pozwoli, rozważ zakup statywu kolumnowego, który da Ci możliwość łatwego i szybkiego pozycjonowania aparatu.

Manfrotto 055x Pro 3 Manfrotto 806 Mini Salon stand with geared head
Statyw Manfrotto 055 Statyw kolumnowy Manfrotto 806 mini salon

  • Głowica aparatu – regulowana głowica z przekładnią zębatą oraz oznaczaniem pozycji kątowej ułatwi ustawienie położenia aparatu i jego powtórzenie dla innych produktów. W przeszłości używałem wielokrotnie głowicy Manfrotto MHXPRO-3WG, to niezawodne rozwiązanie. Możesz jednak wybrać dowolny inny produkt podobnej kategorii.

Manfrotto geared head X-PRO
Regulowana w 3 osiach głowica Manfrotto MHXPRO zwiększa precyzję i ułatwia pozycjonowanie aparatu.

  • oprogramowanie 360° – potrzebne jest oprogramowanie do sterowania stołem obrotowym i aparatem. W najgorszym wypadku może to być osobne oprogramowanie dla stołu i aparatu (nierekomendowane!): oprogramowanie dostarczone razem ze stołem obrotowym oraz oprogramowanie aparatu dla kontroli ustawień i pobierania zdjęć, np. Canon EOS remote. W tym wypadku aparat jest zsynchronizowany ze stołem obrotowym przez kabel zdalnej migawki. Będziesz również potrzebował jakiegoś oprogramowania do masowej obróbki zdjęć (co najmniej ustawienia poziomów i ostrości), np. Lightroom, Affinity Photo. Poza tym potrzebne jest oprogramowanie do  tworzenia zdjęć 360°, które wytwarza gotową do umieszczenia na stronie prezentację obrotową. Ostatnim opcjonalnym elementem może być usługa hostingowa 360° lub wtyczka 360° do sklepu internetowego. W tym wypadku wystarczy stworzyć osobne zdjęcia 360° i przesłać je online. W idealnej sytuacji cały zbiór oprogramowania może zostać zastąpiony przez jedną aplikację pochodzącą od sprzedawcy stołu obrotowego, która integruje wszystkie elementy w jeden proces i znacznie ułatwia i przyspiesza pracę.

360 degree authoring software Orbitvu Station

Oprogramowanie do fotografii produktowej 360° – Orbitvu Station
Pozwala wykonać, obrobić i opublikować prezentacje obrotowe 360° bezpośrednio na stronie Twojego sklepu.

  • Stacja robocza (Mac lub PC) – upewnij się, że system operacyjny stacji roboczej (Mac OS/Windows) jest kompatybilny z oprogramowaniem stołu obrotowego – nie każdy sprzęt do fotografii 360° jest obsługiwany na obydwu platformach.

 

Zautomatyzowane studio fotograficzne

Pełnowymiarowe zautomatyzowane studio fotograficzne (Orbitvu Fashion Studio)


Jeśli tradycyjne studio fotograficzne 360° wydaje Ci się skomplikowane, to dlatego, że rzeczywiście jest skomplikowane i wymaga dużo doświadczenia oraz wiedzy, zarówno do obsługi jak i do skonfigurowania całego zestawu. Jeśli zależy Ci na prostym rozwiązaniu z gwarancją, że wszystko będzie sprawnie działało, powinieneś rozważyć wybór zautomatyzowanego studia fotograficznego. W takim wypadku potrzebujesz:

  • kabiny zautomatyzowanego studia fotograficznego – wbudowane w nią jest oświetlenie, tło, uchwyt na aparat, własny stół obrotowy i obsługuje ją zintegrowane oprogramowanie. Np. Orbitvu Alphashot XL oferuje wykonanie zdjęć, natychmiastowe usunięcie tła, zaawansowaną postprodukcję (poziomy, kadrowanie, automatyczne wyśrodkowanie obiektu itp.), eksport do kilku formatów plików (Orbitvu Deep Zoom 360° Viewer, Gif, animacja wideo) i bezpośrednią publikację do chmury Orbitvu SUN lub wprost do sklepu internetowego (z użyciem wtyczek e-commerce dla najpopularniejszych e-sklepów).
  • aparat – Twój wybór będzie zależał od dostawcy rozwiązania automatyzacji. W przypadku rozwiązań Orbitvu do wyboru są aparaty marki Canon lub Sony.
  • stacja robocza (Mac lub PC) – zwróć uwagę na kompatybilność systemu operacyjnego stacji roboczej z rozwiązaniem automatyzującym. Ważna będzie dokładna wersja systemu operacyjnego – np. macOS 10.15 może być kompatybilny, podczas gdy macOS 10.16 już nie.

Proces wykonywania fotografii produktowej 360°

Proces wykonania zdjęć będzie nieco inny w przypadku tradycyjnej i zautomatyzowanej fotografii produktowej. Automatyzacja zdjęć ułatwia i przyspiesza cały proces: wyśrodkowanie, oświetlenie, wykonanie i publikację online wyników.

  1. Przygotuj produkt (stylizacja). W przeciwieństwie do fotografii statycznej potrzebne będzie upewnienie się, że produkt dobrze wygląda z każdej strony.









  2. Wyśrodkuj produkt na stole obrotowym. Niezależnie jakiego studia używasz, obracany obiekt powinien znajdować się na środku stołu obrotowego. Im bardziej produkt jest symetryczny, tym bardziej widoczne będą wszelkie niedokładności wyśrodkowania. Najprościej będzie użyć oznaczeń na samym stole obrotowym. Zaawansowane zautomatyzowane studia mają wskaźniki laserowe i podświetlane oznaczenia na stole obrotowym niewidoczne na końcowym zdjęciu. Niektóre rozwiązania automatyczne pozwalają na centrowanie produktu w post-produkcji, choć pozwala to jedynie na korektę niewielkich odchyleń. 

  3. Oświetl produkt. Upewnij się, że produkt jest oświetlony tak, aby wyglądał naturalnie (nie jest za jasny/za ciemny), jego tekstura jest odpowiednio uwydatniona, a ogólne wrażenie estetyczne jest na wysokim poziomie. Oświetlenie będzie trzeba ustawić ręcznie dla każdego produktu. W wypadku fotografii automatycznej będziesz mógł użyć predefiniowanych lub własnych szablonów ustawień oświetlenia i aparatu.












  4. Oświetl tło. Podstawowym celem przy tworzeniu prezentacji 360° w sposób tradycyjny jest osiągnięcie czystego białego tła. Używając dobrego rozwiązania zautomatyzowanego, tło jest nieważne, ponieważ zostaje automatycznie usunięte w trakcie procesu wykonywania zdjęcia i dodane później w post-produkcji.












  5. Wykadruj produkt. Trzeba upewnić się, że produkt w widoku 360° pozostaje cały czas wewnątrz kadru, a jego środek obrotu znajduje się w środku obrazu 360°. Jest to trudniejsze, niż się wydaje. Systemy automatyzacji fotografii znacząco ułatwiają pracę, jako że przy automatycznym centrowaniu wystarczy utrzymać produkt w kadrze. Produkt jest automatycznie centrowany w wynikowym widoku 360°.









  6. Wykonaj zdjęcia dookoła produktu. Zazwyczaj oprogramowanie będzie kontrolowało stół obrotowy i synchronizowało go z aparatem i oświetleniem, tak że proces stanie się automatyczny. Upewnij się, że cały produkt jest ostry (odpowiednia głębia ostrości).










  7. Poddaj zdjęcia 360° obróbce. Tradycyjny proces fotografii produktowej będzie wymagał więcej obróbki obrazu: trzeba będzie zadbać o białe tło, np. wykorzystując narzędzie poziomów. Następnym krokiem będzie ręczne kadrowanie zdjęcia, żeby dopasować je do ostatecznej skali i proporcji. Fotografia automatyczna po prostu zastępuje tło bielą. Zajmuje się także kadrowaniem, skalowaniem i wyśrodkowywaniem obiektu, aby ostateczny efekt był perfekcyjny za każdym razem.
  8. Stwórz gotowe do umieszczenia w sieci prezentacje 360°. Najczęściej oprogramowanie stołu obrotowego 360° lub przeglądarki 360° tworzy ostateczne gotowe do publikacji w sieci pliki, które wystarczy przesłać online. Oprogramowanie automatyzujące fotografię może pójść o krok dalej i automatycznie przesłać zdjęcia do chmury lub usługi hostingowej, bądź nawet samego sklepu internetowego.

Wykonanie prezentacji obrotowej 360 stopni z użyciem Alphashot XL

Własne studio do fotografii produktowej 3D (sferycznej i półsferycznej)

Niezależnie od technologii, fotografia 3D to wyższy stopień skomplikowania (i wyższe koszty produkcji) względem jednoosiowych zdjęć obrotowych 360°. Obrazy trójwymiarowe nie tylko zajmują więcej czasu przy wykonaniu, ale wymagają więcej przygotowań samego produktu i pracy nad ustawieniami aparatu. Aby osiągnąć odpowiednią wydajność, potrzebny jest specjalistyczny sprzęt: zrobotyzowane ramiona lub ramiona łukowe na kilka aparatów (zazwyczaj na 4-5 aparatów) równo rozłożonych w pionowych kątach. Potrzebny jest też produkt, który uzasadni dodatkowe koszta. W wielu sytuacjach prezentacja obrotowa 360° i kilka statycznych zdjęć sprawdzają się lepiej niż prezentacja obrotowa 3D, która ma swoje wady: ładuje się dużo dłużej, nie działa tak płynnie.

Proces zautomatyzowanego wykonania zdjęć do prezentacji półsferycznej 3D na Alphashot XL z ramieniem 3D

Sprzęt do fotografii trójwymiarowej

Zazwyczaj sprzęt 3D jest dodatkiem do stołu obrotowego 360°. Można wybrać między zrobotyzowanym ramieniem a wieloaparatowym statywem łukowym 3D. Jeśli podejmiesz decyzję korzystania z fotografii 3D, potrzebny będzie wydajny sprzęt. Zrobotyzowane ramiona 3D robią duże wrażenie, ale wymagają o wiele więcej czasu na wykonanie typowej prezentacji obrotowej 3D, gdyż aparat musi przesuwać się w pionowej osi. Wykonanie 36 zdjęć w 5 rzędach (180 zdjęć) z użyciem 5 aparatów na ramieniu łukowym jest o wiele szybsze niż wykonanie tego samego zadania z użyciem zaledwie jednego aparatu i zrobotyzowanego ramienia.

Potrzebne jest więcej aparatów – dla spójności najlepiej tej samej marki i modelu. Na razie jedynie Canon obsługuje sterowanie wieloma aparatami w jednym systemie. Jeśli Twoje rozwiązanie 3D nie ma wbudowanego huba USB, postaraj się go dokupić, w przeciwnym bowiem razie zmierzysz się z plątaniną kabli.

Potrzebne jest odpowiednie oprogramowanie zdolne do postprodukcji prezentacji obrotowych 3D i ich publikacji. Zazwyczaj producenci osprzętu 3D (często dostarczają go ci sami, którzy produkują stoły obrotowe) zapewniają odpowiednie oprogramowanie.

Przed wyborem sprzętu do fotografii 3D dobrze jest wykonać kilka praktycznych testów: wybrać kilka typowych produktów i przetestować wydajność procesu 3D. Potem zaś dopiero podjąć decyzję, czy efekt wart jest wysiłku.

Turntable with 3D rig for hemispherical product photography
Stół obrotowy z osprzętem 3D do fotografii produktowej 3D półsferycznej.

Podsumowanie

Fotografia produktowa 360 stopni może być wysoce korzystna, ale łączą się z nią dodatkowe koszty. W zależności od wolumenu zdjęć i budżetu będziesz musiał zaprojektować wydajny kosztowo proces tworzenia prezentacji 360° – wewnętrzny bądź zlecony podwykonawcom. Prezentacje obrotowe 360° wzbogacają informację o produkcie, zmniejszają przepaść między doświadczeniem rzeczywistym a online produktu i zapraszają Twoich klientów do bliższego kontaktu z Twoimi produktami i firmą.

O autorze

Nazywam się Tomasz Bochenek – jestem prezesem zarządu Orbitvu i inżynierem programistą. Kocham technologię i sposób, w jaki zmienia i polepsza nasze życie. Często kupuję w sklepach internetowych i wierzę, że wszyscy zasługujemy na dobrą informację o produkcie w e-commerce. Mój osobisty (i nasz firmowy) cel w Orbitvu to tworzenie lepszych wizualnych treści produktowych w łatwiejszy sposób, wydajniej i przystępnie cenowo, tak żebyśmy mogli kupować produkty online z większą pewnością i bez konieczności zwracania. Zaprojektowałem nasz pierwszy stół obrotowy 360 stopni – Orbitvu Mini – w 2010 r. Brałem także udział w rozwoju naszej pierwszej przeglądarki HTML5 360°. Pełnię w Orbitvu rolę szefa R&D i kieruję rozwojem naszych produktów.