Fotografia produktowa: jak robić zdjęcia dużym przedmiotom?
Podczas zakupów online zdecydowana większość kupujących, bo aż 75%, zwraca uwagę na zdjęcia produktu. Z tego powodu coraz więcej firm stawia na wysokiej jakości content na swojej stronie internetowej. Niezależnie od tego, czy sprzedajesz meble, samochody, biżuterię czy ubrania, wysokiej jakości zdjęcia produktów to konieczność, jeśli chcesz przyciągnąć klientów.
Jednak podczas gdy liczne przewodniki fotograficzne online oferują wszystko, co musisz wiedzieć o fotografowaniu małych produktów, niewiele jest dostępnych wskazówek dotyczących fotografowania produktów o dużych gabarytach.
Poznaj nasze najcenniejsze wskazówki dotyczące fotografowania dużych produktów i zacznij pokazywać ich prawdziwą jakość.
Przygotowanie studia
Zanim zaczniesz robić zdjęcia, przygotuj przestrzeń w studiu. Na początek zbierz niezbędny sprzęt studyjny, taki jak tło, rekwizyty i aparaty. Czego potrzebujesz do fotografii produktowej dużych rozmiarów?
Aparat o wysokiej rozdzielczości
Aparat o wysokiej rozdzielczości to najważniejszy sprzęt, w jaki zainwestujesz podczas fotografowania dużych produktów. Dlaczego akurat taki? Aparaty o wysokiej rozdzielczości mają dużą liczbę megapikseli. Niezależnie od tego, czy fotografujesz meble i chcesz uchwycić teksturę tkaniny i wysokiej jakości szwy, czy też urządzenia gospodarstwa domowego i chcesz pokazać ich elegancką powierzchnię, aparaty o wysokiej rozdzielczości mogą uchwycić więcej szczegółów dzięki większej liczbie pikseli na cal (Pixels Per Inch - PPI).
102 megapikseli oferuje wyjątkową rozdzielczość i jest to idealny wybór zarówno przy fotografowaniu szczegółów jak i produktów, ale 61-megapikselowy aparat też się do tego nada.
Wysokokontrastowe tło / Tło o wysokim kontraście
Jednolity kolor jest często najlepszym wyborem podczas fotografowania dużych produktów, ponieważ zapewnia puste płótno do zaprezentowania produktów. Biel zapewnia neutralny balans kolorów dla większości produktów, ale dobrą ogólną zasadą jest wybór koloru tła o wysokim kontraście do produktu. W ten sposób można uzyskać wyraźne zdjęcia nawet przy wyłączonej lampie błyskowej aparatu.
Takie tło zapewnia również, że zdjęcia są ,,czyste’’ i łatwe do edycji. I choć produkt możesz umieścić na tle ściany, rozsądnie jest zainwestować w akrylowe tło fotograficzne. Dzięki niemu ukryjesz miejsce, w którym ściana styka się z podłogą, zapewniając jednolity kolor całego tła.
Światło górne
Kąt oświetlenia może zmienić wszystko - od perspektywy po cienie. Jeśli mówimy o fotografii produktowej dużych produktów to najlepszym wyborem będzie górne światło, które daje najbardziej naturalny efekt.
Istnieją dwa główne typy intensywności przy świetle górnym:
- Miękkie: Miękkie światło górne jest najbardziej odpowiednim wyborem do oświetlenia dużych przedmiotów w fotografii produktowej. Ten rodzaj oświetlenia tworzy oszałamiający naturalny gradient, który wzmacnia jakość obrazu dużych produktów.
- Ostre: Ostre białe światło tworzy głębokie cienie i ostre kontrasty. Elementy te zazwyczaj nie sprawdzają się przy fotografowaniu dużych przedmiotów, takich jak meble i urządzenia, ale mogą działać, jeśli chcesz uzyskać dramatyczny efekt.
DIY TIP: Jeśli nie masz dostępu do profesjonalnego sprzętu studyjnego, możesz użyć lampy błyskowej i statywu. Wystarczy umieścić statyw za produktem, aby odbić światło od białego sufitu w celu uzyskania podobnego efektu.
Duże źródła światła
Używanie dużych źródeł światła jest niezwykle ważne podczas fotografowania większych produktów. Duże źródła światła będą równomiernie ,,otulać” duże produkty w miękkiej poświacie, podczas gdy mniejsze źródła światła mogą zakłócać balans ekspozycji i tworzyć niepożądany kontrast i cienie zarówno na produkcie jak i tle.
Solidny statyw
Statyw jest niezbędnym elementem wyposażenia w fotografii produktowej, szczególnie podczas robienia zdjęć większym przedmiotom, ponieważ często pracuje się na wyższych ogniskowych i niskim ISO, co oznacza dłuższy czas kompresji ekspozycji. A im dłuższy czas, tym większe ryzyko poruszenia się obrazu, jakby się robiło zdjęcie „z ręki”.
Statyw umożliwia utrzymanie aparatu w miejscu przy jednoczesnym zachowaniu dokładnych ogniskowych aparatu i uchwyceniu wielu ujęć pod różnymi kątami, dzięki czemu nie musisz się martwić, że drżenie rąk czy ruchy aparatu spowodują rozmycie obrazu.
Stół obrotowy
Korzystanie ze stołu obrotowego to najprostszy sposób na uzyskanie spójnego contentu. Zamiast przesuwać aparat na statywie wokół produktu, umieść produkt na stole obrotowym, aby fotografować pod różnymi kątami. Ponieważ stół obrotowy powoli obraca produkty, wszystko, co musisz zrobić, to uchwycić ujęcia w równych odstępach czasu. Stół obrotowy wyjątkowo dobrze się sprawdza podczas fotografowania ciężkich produktów, ponieważ nie ma potrzeby przesuwania statywu ani obracania produktu.
Jakie ustawienia aparatu?
Studio gotowe? To teraz możemy przejść do dostosowania ustawień aparatu, dzięki którym jak najlepiej uchwycisz duże przedmioty takie jak meble czy sprzęt AGD.
Odległość optyczna
Ogniskowa obiektywu lub odległość optyczna to odległość, w której wnętrze czujnika aparatu styka się ze światłem. To ona decyduje o tym, ile obrazu zarejestruje aparat. Większe ogniskowe zapewniają węższy widok sceny, podczas gdy mniejsze odległości oferują szerszy kąt widzenia. Ogniskowa mająca około 50 mm - 200 mm jest idealna dla fotografowania dużych produktów i pozwoli uniknąć dystorsji.
F-stop
Ustawienie f-stop dyktuje ilość światła, które trafia na matrycę aparatu przez otwór przysłony. W przypadku dużych produktów najlepiej jest ustawić przysłonę na wartość f/10 lub wyższą. Takie ustawienie zapewni, że pole głębi nie będzie zbyt płytkie, dzięki czemu zdjęcia będą wyraźne.
Niska wartość ISO
W jasnych pomieszczeniach najlepiej sprawdzają się niskie wartości ISO z zakresu 100-400. Zdjęcia plenerowe, krajobrazowe i dużych produktów wymagają niskiej wartości ISO, bo dzięki niej zapobiegamy powstawaniu szumów na zdjęciu, które z kolei mogą powodować jego prześwietlenie lub rozmycie.
Czas otwarcia migawki wynoszący około 1/125 to najlepszy wybór, jeśli chcemy uniknąć problemów z synchronizacją lampy błyskowej. A takie problemy mogą wystąpić, gdy czas otwarcia migawki jest ustawiony przed czasem synchronizacji aparatu.
Fotografia produktowa - dodatkowe wskazówki
1. Zrób jedno lub dwa zdjęcia testowe
Wykonaj kilka zdjęć testowych, aby upewnić się, że każdy obszar produktu ma prawidłowy poziom ekspozycji. Zdjęcie powinno dokładnie przedstawiać produkt i wszystkie jego szczegóły. Jeśli zdjęcia testowe nie przynoszą pożądanych rezultatów, spróbuj obniżyć wartość ISO, ustawić wartość przysłony powyżej f/10 i zwiększyć ogniskową. Po wprowadzeniu każdej zmiany wykonaj nowe zdjęcie testowe, aż zdjęcia będą wyraźne i szczegółowe.
2. Dodaj oświetlenie uzupełniające
Oświetlenie uzupełniające zapewnia światło ze wszystkich stron produktu, dzięki czemu boki fotografowanego przedmiotu są widoczne na zdjęciu. Światła te powinny być umieszczone po przeciwnych stronach produktu, aby wypełnić cienie. Możesz także użyć trzeciego podświetlenia, które jest umieszczone za produktem. To dodatkowe podświetlenie pomoże oddzielić produkt od tła.
Zamiast oświetlenia studyjnego można użyć lamp błyskowych z parasolkami. Jeśli nie masz parasoli, skieruj lampy błyskowe do tyłu na kawałek białej kartki lub plakatu.
Po skonfigurowaniu dodatkowego oświetlenia wykonaj jeszcze kilka zdjęć testowych, dostosowując moc lampy błyskowej lub zmieniając ustawienie przysłony, aż uzyskasz pożądany efekt.
3. Usuń światło otoczenia (ambientowe)
Wyłącz wyzwalacz lampy błyskowej, aby lampa nie działała, a następnie wykonaj ostatnie zdjęcie testowe. Obraz powinien być całkowicie czarny, bez żadnych szczegółów. Jeśli tak jest, żadne światło otoczenia na zdjęciu nie wpłynie na produkt.
Jeśli tak nie jest, ustaw niższą wartość ISO, wydłuż czas otwarcia migawki z uwzględnieniem ograniczeń szybkości synchronizacji i ustaw przysłonę tak, aby wyeliminować oświetlenie otoczenia.
4. Fotografuj produkt pod każdym kątem
Gdy już mamy wszystko gotowe, możemy rozpocząć fotografowanie dużych produktów. Jeśli nie posiadasz stołu obrotowego, przesuwaj statyw wokół produktu ruchem okrężnym, aby uchwycić produkt pod każdym kątem - z przodu, z boku, z góry i z tyłu - dzięki czemu klienci będą mogli zobaczyć produkt w całej okazałości.
Nie zapomnij o uwiecznieniu szczegółów! Wykonaj parę ujęć z zoomem, aby uchwycić unikalne cechy produktu, takie jak ciekawa faktura, zszycia czy dodatkowe funkcjonalności. Podczas robienia tego typu zdjęć należy dostosować ogniskową i przysłonę, aby zmienić nieco pole widzenia.
Co musisz wiedzieć o edycji zdjęć produktów o dużym gabarycie
Zrobienie dobrych zdjęć to pierwsza połowa pracy, druga to ich edycja przed przesłaniem ich na swoją stronę internetową. Podczas postprodukcji zdjęć można retuszować niedoskonałości, przycinać, korygować balans bieli, spłaszczać tło, wyostrzać szczegóły i nie tylko.
1. Zachowaj te same ustawienia dla wszystkich zdjęć
Śledź każdą zmianę wprowadzaną podczas edycji pierwszego zdjęcia. Niezależnie od tego, czy dostosowujesz światła i cienie, czy zmniejszasz kontrast, zanotuj każdą edycję, aby zachować spójność contentu dla każdej sesji produktowej.
Chyba, że masz Orbitvu Station - wtedy możesz zapisać wszystkie ustawienia, w tym światła i aparatu, jako szablon, dzięki czemu jednym kliknięciem uzyskasz ten sam efekt podczas kolejnej sesji, a Twoja strona e-commerce będzie spójna!
Inne programy do edycji zdjęć, takie jak Adobe Photoshop czy Lightroom także oferują funkcję przetwarzania wsadowego, dzięki czemu możesz edytować grupę zdjęć jednocześnie.
2. Używaj tego samego współczynnika proporcji do kadrowania zdjęć
Utrzymanie stałego współczynnika proporcji jest równie ważne co utrzymanie tych samych ustawień edycji podczas postprodukcji. Sesje produktowe będą spójne, gdy każde zdjęcie będzie miało ten sam współczynnik wysokości i szerokości. Te same rozmiary zwiększą atrakcyjność dla użytkownika, co przekłada się na wizualnie przyjemny układ strony.
Wybór proporcji kwadratu 1:1 lub proporcji 4:3 dla wszystkich ujęć pozwala zachować stronę produktu w formacie siatki lub spójnym formacie pokazu slajdów.
3. Wyczyść tło
Nawet w przypadku czystego białego tła fotograficznego lub nowoczesnej kabiny do fotografii produktowej, na zdjęciu mogą pojawić się niedoskonałości na tle, takie jak fałdy w materiale tła, plamy na podłodze, kable z oświetlenia i niewielkie cienie to niedoskonałości, które mogą wymagać retuszu.
Ale jest też druga opcja. Możesz całkowicie usunąć tło i zastąpić go nowym za pomocą oprogramowania do edycji zdjęć jak np. Orbitvu Station możesz skorzystać z narzędzia maskującego. W Orbitvu jest to technologia IQ Mask, która automatycznie i całkowicie usuwa tło, zachowując przy tym naturalny cień.
4. Popraw ekspozycję i balans bieli
Nawet jeśli aparat został ustawiony w taki sposób, aby przechwytywać światła i cienie, które bardziej pokazują produkt, może być konieczne dostosowanie tych elementów podczas procesu postprodukcji.
Podczas oceny cieni i świateł upewnij się, że zdjęcia nie są zbyt jasne lub ciemne, możesz w tym celu skorzystać z histograma. Jeśli obrazy są prześwietlone i zbyt jasne, biel tła może świecić jaśniej niż czysta biała strona produktu, co z kolei sprawia wrażenie, że obrazy produktów są ułożone warstwowo nad stroną. A jeśli zdjęcia są zbyt ciemne, można uzyskać odwrotny efekt.
Większość programów do edycji umożliwia dostosowanie ekspozycji za pomocą suwaka, podobnie jak w przypadku świateł i cieni. Umieść blok czystej bieli na górze zdjęcia, aby dopasować wartość ekspozycji do koloru.
Możesz użyć tzw. SZAREJ KARTY, aby zmierzyć i dostosować balans bieli. Użyj pipetki do pobrania próbki koloru ze zdjęcia szarej karty, dzięki czemu biel pozostanie naturalnie biała, a kolory zgodne z rzeczywistością.
Optymalna wartość wyostrzania to między 150% a 200%, jeśli mówimy o zdjęciach o wysokiej rozdzielczości.
5. Wyostrz obraz
Dzięki programom do edycji możesz szybko wyostrzyć rozmyte zdjęcia produktów poprzez zwiększenie jasności lub kontrastu pikseli. Jednak nadmierne wyostrzenie może spowodować zbyt ziarnisty wygląd, przez co nie będzie to wyglądało naturalnie. Optymalna wartość wyostrzania to między 150% a 200%, jeśli mówimy o zdjęciach w wysokiej rozdzielczości.
Promień wyostrzania określa liczbę pikseli wyostrzonych wokół krawędzi. Idealnym punktem jest promień od jednego do dwóch. Co więcej, wartość progowa powinna wynosić od dwóch do 20 dla zdjęć o wysokiej rozdzielczości, aby uzyskać wyraźny, ostry efekt.
6. Zmień rozmiar i skompresuj pliki graficzne
Zmiana rozmiaru zdjęcia różni się od regulacji współczynnika proporcji. Podczas gdy współczynnik proporcji określa szerokość i wysokość i może percepcyjnie rozciągać zdjęcie w poziomie lub w pionie, zmiana rozmiaru skaluje dane zdjęcie, aby pasowało do danego rozmiaru.
Już sama zmiana rozmiaru może zmniejszyć zdjęcie w celu zmniejszenia rozmiaru pliku, jednak nadal rozsądnie jest skompresować plik. Dlaczego? To proste! Skompresowane zdjęcia ładują się szybciej na stronach internetowych, zwiększając funkcjonalność witryny i poprawiając komfort użytkowania.
7. Stwórz tekst alternatywny i opis dla produktu
Aby zwiększyć dostępność swojej witryny, utwórz alternatywny tekst (alt) i opisy obrazów dla zdjęć produktów. Ta kopia zostanie odczytana na głos przez czytniki ekranu, aby opisać zdjęcia osobom z wadami wzroku. Jest to również pomocne w kontekście indeksowania w wyszukiwarkach - dzięki tekstowi alternatywnemu strony produktów mają większą szansę na pojawienie się w większej liczbie organicznych wyników wyszukiwania.
Twórz wysokiej jakości zdjęcia dzięki rozwiązaniom do fotografii produktowej Orbitvu
Wysokiej jakości zdjęcia produktów mogą przyciągnąć klientów, zwiększyć konwersje i sprzedaż w Twojej firmie e-commerce. Jednak posiadanie odpowiedniego sprzętu ma kluczowe znaczenie dla tworzenia wysokiej jakości zdjęć.
Dzięki naszym rozwiązaniom do fotografii produktowej możesz robić zdjęcia, prezentacje 360 i filmy produktów o dużym gabarycie na własną rękę. E-COMM STUDIO+ może pomieścić duże produkty, takie jak urządzenia, meble, a nawet pojazdy. A do tego jest w pełni konfigurowalne, co oznacza, że możesz dostosować je do potrzeb swojego biznesu. Tak jak w przypadku Furniture Studio, konfigurację E-COMM STUDIO+, stworzoną pod branżę meblową. Dzięki udźwigowi platformy do 4000 kg możesz ustawiać ciężkie przedmioty i fotografować je pod różnymi kątami. A w przypadku dużych przedmiotów o wadze do 100 kilogramów nasze wszechstronne Alphastudio XXL ułatwia tworzenie różnorodnego contentu, który zachwyci Twoich klientów.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z nami przez formularz na dole. Z chęcią opowiemy Ci jak nasze zautomatyzowane rozwiązania do fotografii produktowej pomogą Ci polepszyć wyniki sprzedażowe.
Artykuły, które również mogą Ci się spodobać
To już! Z radością ogłaszamy pierwszą wersję Orbitvu Station w 2024 roku. Orbitvu Station 23.2.0 wprowadza funkcje i usprawni...
Nie ma to jak dobre porównanie. Gdy masz kilka opcji do rozważenia, niezbędne jest dokładne porównanie ich ze sobą, prawda? A...
Wizualizacja produktu jest niezbędna w niemal każdym biznesie, zwłaszcza w branży e-commerce, w której 93% konsumentów uważa ...